هدفگذاری برای راه اندازی ۵۰ هنرستان کشاورزی در کشور
رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی از احیا و راه اندازی هنرستان های کشاورزی خبر داد و گفت: تعداد این هنرستان ها به ۵۰ مورد افزایش خواهد یافت.
وی اظهار داشت: بررسی های ما نشان داد که تنها هشت دبیرستان کشاورزی در کشور داریم و از این رو با همکاری آموزش و پرورش در سال گذشته ۱۶ هنرستان کشاورزی را در نقاط کشاورزی راه اندازی کردیم.
مویدی با اشاره به این که نخستین هنرستان کشاورزی با عنوان هنرستان دخترانه صنایع غذایی و تبدیلی نیز سال گذشته در شیراز افتتاح شد، گفت: نقش زنان در حوزه کشاورزی باید پُررنگ تر و زمینه برای درآمدزایی آنها و همچنین توسعه کشاورزی خانوادگی فراهم شود.
وی در عین حال پیش بینی کرد: در سال جاری با راه اندازی ۱۴ هنرستان کشاورزی دیگر، تعداد این هنرستان ها به ۳۸ مورد افزایش یابد.
معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی درباره ایجاد هنرستان های کشاورزی در مناطق عشایری نیز گفت: در این راستا، حدود یک ماه پیش تفاهم نامه ای را با رییس سازمان امور عشایر کشور منعقد کردیم و قرار است در این هنرستان ها، فرزندان عشایر در زمینه های مربوط به حوزه عشایر تحصیل کنند.
وی افزود: راه اندازی هنرستان کشاورزی در مناطق عشایری جزو برنامه های امسال معاونت آموزش و ترویج کشاورزی است.
مویدی با اشاره به این آمار که مجموع دانش آموزان مقطع متوسطه در کشور در سال ۹۰ حدود یک میلیون و ۸۱۳ نفر بوده است، اذعان داشت: تنها ۱.۵ درصد این دانش آموزان در رشته کشاورزی تحصیل می کردند.
وی ادامه داد: این نسبت در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ روند نزولی داشته به طوری که از حدود دو میلیون و ۶۸۰ هزار دانش آموز در مقطع متوسطه ۱.۲ درصد آنان در هنرستان های کشاورزی تحصیل کرده اند.
رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در عین حال از تدوین طرح کشاورزی آینده ایران خبر داد و گفت: هدف از این طرح در اولویت قرار گرفتن فعالیت کشاورزی در میان فرزندان روستاییان و جوانسازی در این حوزه است و ما باید طوری برنامه ریزی کنیم که اولویت پرداخت تسهیلات با افراد تحصیلکرده و جوانان علاقه مند به کشاورزی باشد.
وی خاطر نشان کرد: طرح کشاورزی آینده ایران پس از تدوین و تایید وزیر جهاد کشاورزی در سال جاری برای شورای عالی توسعه روستایی و عشایری ارسال شده و احتمالا تا دو ماه آینده به تصویب این شورا خواهد رسید.
مویدی اظهار داشت: طرح کشاورزی آینده، طرح مفصلی است که یک سال روی آن کار شده و در آن به مواردی همچون احیای هنرستان های کشاورزی، موضوع آموزش و پرورش، ترغیب جوانان به فعالیت های کشاورزی. پرداخت تسهیلات، وضعیت موجود نیروی انسانی در بخش کشاورزی، رده های سنی کشاورزان و مقایسه آن با وضعیت کشاورزان دنیا پرداخته شده است.