رییس اتاق بازرگانی تهران در مراسم رونمایی از طرح بنای ایران؛
سرمایه اجتماعی در تمامی بخشها ریزش کرده است/ کاندیداها به جای شوی تلویزیونی، برنامه تشریح کنند/ در تورم جزو بدترینها هستیم
رییس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: وقتی هر چهار سال یک بار به واسطه انتخابات ریاست جمهوری فضا باز میشود بهتر میتوان این گونه مسایل را مطرح و از این فرصت استفاده کرد. تجربه نشان داده زمانی سیاست مداران به این پرسشها پاسخ میدهند که تبدیل به مطالعه عمومی شود. از همین رو تلاش کردیم با پرداختن به چالشهای اقتصادی در قالب طرح بنای ایران آن را به مطالبه عمومی تبدیل کنیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی، مسعود خوانساری در مراسم رونمایی از بسته نجات ایران (بنای ایران) اظهار داشت: بنده فکر میکنم اگر تعداد افرادی که نزدیک به 60 نفر در انتخابات ریاست جمهوری ثبتنام کردند از چالشهای عمده اقتصادی آگاه بودند به تک رقمی میرسید. یکی از مهمترین چالشهای ما این است که طی 16 سال گذشته 17 میلیون نفر به سن کار اضافه شدند اما متوسط اشتغال ما تنها برای سه میلیون نفر بود.
وی ادامه داد: متاسفانه سرمایه اجتماعی در تمامی بخشها دچار ریزش شده به طوری که میانگین 10 ساله رشد اقتصادی کشور تقریبا صفر بوده در حالی که میانگین تورم 18 درصد است. مسایل تحریم نیز به اقتصاد کشور ضربه زده و هنوز هم پابرجا است.
رییس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: سردرگمی سیاسی یک عامل بازدارانده برای پیشرفت و توسعه کشور است. برای نمونه ما سالانه بالغ بر 100 میلیارد دلار یارانه انرژی میپردازیم که بدون هدفمند بوده و هیچ نقشی در توسعه کشور ندارد.
خوانساری با انتقاد از نرخ تورم بالا در کشور اظهار داشت: میانگین نرخ تورم منطقه 6 تا 9 درصد است اما تورم ما جزو بدترین کشورها در دنیا بوده و اصلا قابل مقایسه با میانگین منطقه نیست.
وی در توضیح طرح بنای ایران اظهار داشت: وقتی هر چهار سال یک بار به واسطه انتخابات ریاست جمهوری فضا باز میشود بهتر میتوان این گونه مسایل را مطرح و از این فرصت استفاده کرد. تجربه نشان داده زمانی سیاست مداران به این پرسشها پاسخ میدهند که تبدیل به مطالعه عمومی شود. از همین رو تلاش کردیم با پرداختن به چالشهای اقتصادی در قالب طرح بنای ایران آن را به مطالبه عمومی تبدیل کنیم.
وی ادامه داد: امروز تمام تلاش ما این است که این چالشها به مطالبه عمومی تبدیل شود و از کاندیدای ریاست جمهوری درخواست داریم گفتوگوهای خود را صرفا به شوی تلویزیونی تبدیل نکنند بلکه به مردم بگویند که برای این چالشها چه برنامهای تهیه کردند.