در گفتوگو با ایلنا عنوان شد:
افزایش ۹۰ درصدی مصرف آجیل نوروز نسبت به سال گذشته/ ترس مردم از کرونا کمتر شده است
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار اظهار داشت: سال گذشته در ابتدای شیوع کرونا مصرف آجیل به شکل قابل توجهی کاهش یافت، اما امسال شاهد افزایش 90 درصدی مصرف آن نسبت به ابتدای شیوع کرونا بودیم.
علیرضا ارزانی در گفتوگو با ایلنا با بیان اینکه با شیوع کرونا میزان مصرف آجیل کاهش 50 درصدی داشت، گفت: ترس ناشی از ابتلا به ویروس کرونا موجب شد مصرف آجیل در سال گذشته به نصف کاهش یابد.
وی ادامه داد: البته عامل مهم دیگری نیز در کاهش مصرف آجیل موثر بوده است.
ارزانی این عامل مهم را مشکلات اقتصادی عنوان کرد که توان خرید مردم را کاهش داده است.
وی یادآور شد: مردم در فشار اقتصادی کالاهایی را برای خرید انتخاب میکنند که ضرورت بیشتری دارند و آجیل و خشکبار در این لیست خرید قرار ندارد.
ارزانی معتقد است؛ هر چند آجیل جزو کالاهای ضروری نیست، اما سهم آن در هزینه سبد پذیرایی نوروز خانوار نسبت به سایر اقلام کمتر است.
وی میانگین قیمت 3 کیلوگرم آجیل مرغوب در نوروز سالجاری را حدود 500 هزار تومان اعلام کرد و افزود: در مقایسه با افزایش قیمت سایر کالاهای پر مصرف نوروز مانند شیرینی و میوه، آجیل کالای ارزان قیمتتری محسوب میشود.
ارزانی تصریح کرد: میزان کم مصرف آجیل نیز نسبت به سایر کالاها، مصرف آن را در مهمانیها مقرون به صرفتر میکند.
وی میزان مصرف آجیل به ازای هر نفر در مهمانیها را 30 گرم عنوان کرد.
ارزانی با اشاره به پیشبینی افزایش مصرف آجیل در نوروز امسال نسبت به سال گذشته، اظهار کرد: سال گذشته در ابتدای شیوع کرونا مصرف آجیل به شکل قابل توجهی کاهش یافت، اما امسال شاهد افزایش 90 درصدی مصرف آن نسبت به ابتدای شیوع کرونا بودیم.
وی دلیل افزایش خرید مصرف آجیل در نوروز امسال را کاهش نگرانی مردم از انتقال ویروس کرونا برشمرد.