آغاز فعالیت شبکه ابر ایران در دو منطقه مهم کشور/ تمرکززدایی اینترنتی از پایتخت
مشاور برنامهریزی پروژه ابر ایران خاطرنشان کرد: ارائه خدمات مورد نیاز کسب و کارهای نوپا به صورت یکپارچه و اقتصادی، امکان ارائه خدمات ابری به دستگاههای دولتی و خصوصی امکان ارائه خدمات به تولیدکنندگان محتوا و فراهم کنندگان شبکه توزیع محتوا، صرفهجویی اقتصادی و جلوگیری از خروج ارز و همچنین افزایش پایداری و تابآوری زیرساختهای خدمات و محتوا در شبکه ملی اطلاعات را از دیگر اهداف پروژه ابر ایران عنوان کرد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، شیرازی در مراسم نشست خبری کنسرسیوم شرکتهای انتقال دادههای آسیاتک امید ژرفنگر و ابرزس در خصوص پروژههای ابر ایران اظهار داشت: شبکه ابر ایران با همکاری سازمان فناوری اطلاعات پروژهای برای واگذاری دیتاسنترهای نیمه فعال استانی دولت از سه سال قبل تلاش کرده و اکنون در این پروژه با نام جدید ابر ایران همان دیتاسنترها در دو منطقه شامل شهرهای تبریز، مشهد، شیراز، همدان و قم با ظرفیت اولیه 100 رک و در منطقه 2 در شهرستانهای کرج اصفهان تبریز، شیراز و اهواز با ظرفیت 104 رک تجمیع شده است.
وی درباره اهداف پروژه ابر ایران گفت: تمرکززدایی در حوزه خدمات ابری و توزیع ترافیک داده کشور، افزایش پایداری زیرساختهای مورد نیاز کسب و کارهای فضای مجازی به منظور اهداف شبکه ملی، تقویت زیرساختهای محتوای داخلی، بروزرسانی مرکز داده و استفاده بهینه از منابع موجود از جمله این اهداف است.
مشاور برنامهریزی پروژه ابر ایران خاطرنشان کرد: ارائه خدمات مورد نیاز کسب و کارهای نوپا به صورت یکپارچه و اقتصادی، امکان ارائه خدمات ابری به دستگاههای دولتی و خصوصی امکان ارائه خدمات به تولیدکنندگان محتوا و فراهم کنندگان شبکه توزیع محتوا، صرفهجویی اقتصادی و جلوگیری از خروج ارز و همچنین افزایش پایداری و تابآوری زیرساختهای خدمات و محتوا در شبکه ملی اطلاعات را از دیگر اهداف پروژه ابر ایران عنوان کرد.
وی مدت ارائه سرویس این پروژه را به مدت هفت سال و تا انتهای سال 1407 عنوان کرد.
شیرازی در ادامه خاطرنشان کرد: این پروژه با سرمایهگذاری بخش خصوصی در مرکز داده سازمان فناوری اطلاعات جهت خرید و تجهیز مراکز انجام میشود. کلیه تجهیزات و سرمایهگذاری بخش خصوصی در انتهای پروژه به سازمان منتقل میشود.
وی تاکید کرد: در این پروژه دولت نه تنها سرمایهگذاری نقدی نمیکند بلکه سود مشارکت آن را نیز برنده مزایده ضمانت کرده است.
مشاور برنامهریزی پروژه ابر ایران با بیان اینکه تمامی شرکتهای فعال در حوزه ابری در این پروژه مشارکت کردند و میتوانستند برنده آن باشند گفت: تخفیفهای اعلامی برای برنده مزایده در اصل همان تخفیفات و مشوقات اعلامی است.
وی تاکید کرد: این پروژه تنها برای تمرکززدایی از تهران است و چیز جدیدی نیست.
وی در ادامه با اشاره به حجم بازار سرویسهای ابری دنیا و ایران گفت: در ایران در سال 98 حدود 13 میلیارد دلار حجم بازار تخمین زده شده است. در سال 96 وزیر ارتباطات حجم مجموع ارزش بازار اقتصادی آی سی تی در ایران را حدود 10 میلیارد دلار عنوان کرده بود.
وی ادامه داد: اندازه بازار آی سی تی در دنیا نیز 20 برابر بازار ابری است.
شیرازی گفت: با فرض حفظ نسبت بالا در ایران حجم بازار بالقوه خدمات ابری میتواند 12 تا 15 هزار میلیارد تومان باشد. برخی متخصصین تخمین سرویس ابری حجم بازار بالقوه ایران را دو هزار و 500 میلیارد تومان اعلام کردهاند و حجم بازار بالفعل کمتر از 10 درصد از بازار بالقوه است.
وی با اشاره به بازار هدف پروژه گفت: کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی، کسانی که دغدغه عدم تمرکز اطلاعاتشان در تهران را دارند و امنیت اطلاعات برایشان مهم است همچنین کسانی که تاکید بر نگهداری اطلاعات در محل فیزیکی دولت دارند و تولید اطلاعات و تاکید بر محل نگهداری آنها در مراکز استانی و همچنین کیفیت سرویس خصوصی در بدنه دولتی را علاقمند هستند از جمله بازارهای هدف این پروژه هستند.
وی در پاسخ به سوال ایلنا درباره کمک این پروژه به شبکه ملی اطلاعات گفت: به جای اینکه اطلاعات در مرکز داده ایران نگهداری شود در سرویس ابری در راستای تحقق اهداف شبکه ملی اطلاعات و محتواها در داخل کشور کمک میکند سایر استانها و مراکز استانی نیز فعال میشوند و در سطح کشور پخش میشوند همچنین منجر به بالا رفتن پایداری شبکه اطلاعات شده و از تمرکزگرایی نیز جلوگیری میکند و مراکز دیگر استانی نیز تقویت و متصل خواهند شد ضمن اینکه هزینه کاربران شبکه ملی اطلاعات به حداقل ممکن میرسد. علاوه بر آن بر مصرف برق صرفهجویی میشود.
همچنین در این نشست ابوالفضل قائم مقام مدیرعامل شرکت آسیاتک و رییس مرکز تحول دیجیتال گفت: خدمات ابری به حجمی که در پروژه ابر ایران تعریف شده ختم نمیشود و این تنها شروع این بازار است. روند دنیا نشان میدهد که این بخش به شدت در حال توسعه است.
وی افزود: گزارشات ای تی سی حاکی از این است که بیش از 30 درصد خدمات سنتی زیرساخت دیتاسنتر در دنیا به سمت ابر رفته و روند هر ساله در حال افزایش است.
وی خاطرنشان کرد: شرکتهایی مانند آمازون، ماکروسافت و گوگل که در این حوزه پیشرو هستند سالانه رشد بین 50 تا 100 درصدی را تجربه میکنند.