رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران:
قطعه سازان از خودروسازان طلبهای بسیاری دارند؛ این بدهی تولید را با مشکل روبه رو کرده است
خودروسازان داخلی باید به سمتی حرکت کنند تا مردم نیازی به خرید خودروی چینی نداشته باشند.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در دیدار قطعه سازان اصفهان با مدیران و معاونان شرکت ساپکو گفت: ۸ هزار واحد صنعتی، بیش از ۷۰ شهرک صنعتی و ۱۸۰ واحد قطعه سازی در اصفهان داریم که ۴۱ تعداد از آنها برای ایران خودرو و شرکت ساپکو قطعه تولید میکنند.
به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، سیدعبدالوهاب سهل آبادی، به طلب قطعه سازها از خودروسازان اشاره کرد و گفت: این طلبها بسیاری از قطعه سازان را دچار مشکل کرد.
وی با انتقاد از واردات و مونتاژ قطعات چینی در کشور، گفت: هم از لحاظ کیفیت و هم کمیت، خودروسازان ما باید به سمتی بروند که مردم ما نیازی به خرید خودروی چینی نداشته باشند.
سهل آبادی با بیان اینکه بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار موتورسیکلت در استان اصفهان وجود دارد، اظهار کرد: میشود این موتورها را برقی کرد که از آلایندگی هوا هم جلوگیری میکند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی هم در ادامه گفت: در بحثتولیدات مرتبط با خودرو ظرفیت استان هم از لحاظ سخت افزار و هم نرم افزار بالاست ولی از این ظرفیت و پشتوانه دانشگاهی و تحقیقاتی موجود در استان استفاده نشد.
حمیدرضا فولادگر عنوان کرد: در مورد افزایش قیمت خودرو، باید به کیفیت آن هم توجه کرد.
وی با بیان اینکه باید به سمت سوختهای جایگزین پیش برویم، به جایگزینی خودروهای برقی با خودروهای کنونی اشاره کرد و گفت: میشود برای سرمایه گذاری خارجی در این مورد، معافیتهای مالیاتی داشت.
وی به تصویب قانونی اشاره کرد که امکان اعطای تسهیلات به تولیدکننده را فراهم میکند و افزود: با باز کردن یک حساب ویژه تولید، بانک، معادل ۶۰ درصد موجودی این حساب، را به عنوان خط اعتباری درنظر میگیرد که برطبق آن تسهیلات کم بهره به تولیدکننده تعلق میگیرد.
مدیرعامل شرکت ساپکو هم با اعلام اینکه تولید خودروی کف در ایران خودرو در سال ۹۳ کاهش داشته است، گفت: رکود تولید روزانه هم در سال ۹۳ شکسته شده است.
نجاری افزود: سال ۹۲ بدترین شرایط را در تولید با کسری در بازار داشتیم.
وی بیان کرد: در تامین مواد پلیمری، ورق و قطعات، استان اصفهان برای ما نقش کلیدی دارد.