معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان:
مهاجرتها باعثافزایش بیسوادی در اصفهان میشود
استان اصفهان با ۹۵/۴۶ درصد باسواد در گروه سنی ۴۹-۱۰ سال با ۲۷ صدم درصد اختلاف نسبت به استان مازندران و بعد از استان سمنان سومین استان با سواد کشور به حساب میآید.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: ازعوامل عمده بی سوادی دراستان اصفهان، مهاجرپذیری اصفهان به دلیل موقعیت خاص اقتصادی وجغرافیایی، عدم مسدود شدن مبادی ورود باسواد به جامعه و خود اظهاری درسرشماری و برداشت های مختلف ازسواد است.
به گزارش ایلنا از اصفهان، محمد براتی، با اشاره به فرارسیدن هفتم دی ماه سالروز تاسیس نهضت سواد آموزی افزود: درحال حاضرتعداد۲۴ هزار و ۳۴۰ نفر از اولیای دانش آموزان استان درسال تحصیلی ۹۴-۹۳ بیسواد هستند سواد هستند ادامه داد: متاسفانه جایگاه کشور از نظر باسوادی در بین کشورهای منطقه و دربین کشورهای مطرح دنیا چندان مطلوب نمی باشد.
وی تصریح کرد: حاصل سه دهه تلاش خالصانه و مداوم مجموعه ی سوادآموزی استان، افزایش درصد باسوادی استان از زیر ۵۰ درصد به ۹۶ درصد و کاهش فاصله ی باسوادی زنان با مردان استان از ۱۷/۵درصد به ۲/۴ درصد و همچنین کاهش نابرابری باسوادی بین مناطق روستایی با شهری استان از ۲۳/۶۰درصد به ۴/۷درصد برای استان به ارمغان آورده است.
وی اظهار داشت: هم اکنون اصفهان با ۹۵/۴۶ درصد باسوادی در گروه سنی ۴۹-۱۰ سال با ۲۷ صدم درصد اختلاف نسبت به استان مازندران و بعد از استان سمنان سومین استان با سواد کشور به حساب می آید.
براتی تاکید کرد: تنوع زیستی، فرهنگی و اقتصادی از یک سو و علاقه و انگیزه ی شهروندان این مرز و بوم به توسعه وتعالی، باعثشده تا همیشه تلاشی دو چندان و چند وجهی را از این خطه برای کسب علم و هنر و دانش اندوزی شاهد باشیم.
وی بیان داشت: اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در مسیر به بار نشستن برنامه های سوادآموزی و تحقق به صفررسانی بی سوادی در استان، با تلاشی منطقی، مدبرانه و خردمندانه و با اعتقاد به سهم و نقش دیگر عناصر استانی از طریق همسو کردن ظرفیت های موجود درصدد است تا اهدافی چون رشد مستمر و پایدار جامعه، توسعه ی فردی و اجتماعی مبتنی بر دانائی، امنیت و تعالی انسانی و عدالت اجتماعی، ارتقاء کیفی سطح زندگی شهروندان، توازن و تعادل جنسیتی و منطقه ای در ارائه خدمات آموزشی را سرلوحه ی برنامه های سوادآموزی خود قرار داده و امید دارد دیگر دستگاههای استانی را در تحقق اهداف و سیاست های نظام، همراه خود ببیند.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به مشکلات فعلی پیش روی سوادآموزی و به صفررسانی بی سوادی در استان گفت: عدم استقبال گروه مخاطب(بی سوادان) ازبرنامه های سوادآموزی، عدم همراهی و سهم پذیری از سوی اکثر سازمانها و دستگاههای دولتی در پیشبرد برنامه های سوادآموزی ومشارکت بسیار پایین نهادهای مشارکتی در کمک و مساعدت باسوادآموزی استان ازدیگر اهداف این اداره کل است.
وی با اشاره به اینکه انتظارات استانی برای تحقق به صفررسانی باسوادی در استان میثاق و عزم استانی در تمام ارکان مدیریتی و اجرائی برای پیشبرد و تحقق به صفررسانی بیسوادی لازم است اظهار داشت: بیداری استانی نسبت به پیامدهای مثبت باسوادی و اثرات منفی بی سوادی بر روند سلامت، توسعه و پایداری فردی و اجتماعی توسط تمامی دستگاههای اجرایی، تبلیغی، رسانه ها، مجامع و… استانی اجتناب ناپذیر است.
وی افزود: تنوع بخشی در برقراری نظام تشویق و الزام و محدودیت های موثر برای ایجاد پذیرش و اقبال گروه مخاطب(بی سوادان)، همچنین انسداد مبادی ورود بی سواد به جامعه ی استانی می تواند در درازمدت به صفررسانی را بیسوادی را تثبیت نماید.