خبرگزاری کار ایران

۲۱ مدال طلا، نقره و برنز برای رزمی‌کار ۱۲ ساله اصفهانی؛

نوجوان ۱۲ساله اصفهانی؛ برترین و مدال آورترین ورزشکار هنرهای رزمی در کشور

نوجوان ۱۲ساله اصفهانی؛ برترین و مدال آورترین ورزشکار هنرهای رزمی در کشور
کد خبر : ۱۵۸۲۰۱

ووشو و کونگ فو مادر ورزش‌های رزمی است و جای پایی از هنر‌های رزمی چون جودو، کاراته، تکنواندو، کشتی و بوکس در آن نیز وجود دارد. به همین دلیل دارای تنوع تکنیک‌ها و حرکاتی است که من بسیار دوست دارم.

شاید باور این موضوع برای برخی که فکر می‌کنند به هدف رسیدن و موفق شدن در زندگی فقط به داشتن پول و ثروت، معرف و به قول گفتنی پارتی منوط می‌شود و تلاش و پشتکار را مسئله‌ای فرعی قلمداد می‌کنند سخت باشد، اما شاید بد نباشد به این دسته از انسان‌ها یادآور شد که: «نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود / مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد». در کشور ما نیز امروزه بسیاری از جوانان و نوجوانان با پیروی از همین شعار توانسته‌اند با بهره‌گیری از امکانات و پشتکار در عرصه‌های مختلف ورزشی، علمی و هنری در بخش‌های ملی و بین المللی عناوین بالایی را کسب کنند.

اما دسته‌ای دیگر از افراد هستند که مدارج تحصیلی را بهانه عدم حضور خود در دیگر رشته‌های علمی و ورزشی عنوان کرده و کم بودن امکانات و زندگی در شهرستان‌های کوچک را باعثعدم موفقیت قلمداد می‌کنند، اما مطالعه بر روی زندگی بسیاری نوابغ علمی، ورزشکاران و هنرمندان به ما ثابت کرده که بیشتر انسان‌های موفق با سعی و تلاش و کوشش توانستند این محرومیت‌ها را کنارگذاشته و به رده‌های بالا برسند.

برای اثبات این حرف ها و اینکه به نوجوانان و جوانان این مرز و بوم ثابت کنیم تلاش و همت تنها ابزار اصلی رسیدن به موفقیت است به سراغ محمد صادق غلام‌ضاد، یکی از موفق‌ترین نوجوان ورزشکار اصفهانی که تنها ۱۲ سال دارد رفتیم. او تاکنون توانسته ۲۱ مدال طلا، نقره و برنز در بخش استانی و کشوری کونگ فو و ووشو کسب کند و به عنوان کم سن و سال‌ترین ورزشکار این رشته در کشور مطرح شود، چرا که در مدت زمان کمتر از چهار سال به عناوین بالای قهرمانی رسیده و هم اکنون دارای چهار حکم شالبند مشکی‌دان یک توآ، پارس رزم، فانگ من چوان کونگ فو و‌دان یک نان چوان ووشوست. از او درباره چگونگی کسب موفقیت‌هایش می‌پرسیم. البته این ورزشکار نونهال اصفهانی به سوالات ما با همکاری پدرش پاسخ گفت.

*محمد صادق چطور شد که به ورزش‌های ووشو وکونگ فو علاقمند شدی؟

در تابستان ۸۷ زمانی که برای گذراندن اوقات فراغت در کلاس‌های کاراته ثبت نام کردم بعد از ۳ ماه دیگر علاقه‌ای به این رشته نداشتم و پس از آن به فوتبال روی آوردم و به عنوان عضو تیم فوتبال شهرستان شهرضا انتخاب شدم. در آن دوره همزمان به ژیمناستیک نیز می‌پرداختم و توانستم در‌‌ همان سال در ژیمناستیک هم رتبه‌هایی را کسب نماییم. وقتی به طور همزمان در این دو رشته کار می‌کردم یک شب با دیدن فیلم بروسلی باز انگیزه و علاقه به ورزش‌های رزمی پیدا کردم و در سال ۸۸ با ثبت‌نام در ورزشگاه مفتح شهرضا به رشته کونگ فو پرداختم و بعد از ۵ ماه تمرین به مسابقات کشوری کونگ فو اعزام شدم و توانستم مقام اول کشوری و استانی مدرن کونگ فو در تهران و شهرضا را به دست آوردم.

پدر محمد صادق هم می‌گوید: او از‌‌ همان اوایل کودکی به ورزش و به خصوص حرکات رزمی علاقمند بود و در این زمینه نیز به تمرین‌های جسته و گریخته‌ای می‌پرداخت تا اینکه با دیدن حرکات کونگ فو در فیلم‌ها به این رشته علاقه زیادی نشان داد و ما تصمیم گرفتیم که او را در کلاس‌های کونگ فو ثبت نام کنیم.

*فکر می‌کنی تنها پشتکار یک فرد عامل موفقیت است یا حمایت‌های مالی و معنوی خانواده تاثیرگذار است؟

البته در موفقیت‌هایی که من کسب کردم نقش پدر و مادر و استادم آقایان ارشادی‌پور، ابراهیمی، سهرابی و حمید جان‌قربان که از سال ۸۸ مربیگری مرا بر عهده داشته بسیار پررنگ و تاثیرگذار بوده است، ولی علاقه و پشتکار خودم نیز در به‌دست آوردن رتبه‌هایم بی‌تاثیر نبوده و می‌توانم بگویم عامل اصلی موفقیت سریع من در این رشته آموزش‌هایی است که پدرم بعد از ساعات ورزشگاه به من می‌دهد و من در واقع با یک استاد خصوصی در منزل تمرین می‌کنم.

*آیا تاکنون خانواده و به خصوص پدرت تمامی امکاناتی را که در سطح مدرسه و ورزش به آن نیاز داری فراهم کرده‌اند؟

بابد بگویم پدر من خود نیز یک ورزشکار است و در سال ۶۷-۶۸ در رشته کونگ فو به فعالیت مشغول بود و پس از وقفه‌ای دوباره به این رشته پرداخت و هم اکنون دارای کمربند قهوه‌ای کونگ فوست وتا چندی دیگر نیز حکم کمربند مشکی ‌دان یک کونگ فو را کسب خواهد کرد، اما فکر می‌کنم که اگر پدرم امکانات و حمایت‌های لازم را از من نمی‌کرد نمی‌توانستم به سرعت در این رشته پیشرفت نماییم و همانطور که قبلآ گفتم تمرینات خارج از کلاس و وقتی که پدرم بعد از خستگی کار برای آموزش به من صرف می‌کند یکی از بهترین امکاناتی است که من دارم و من موفقیت‌هایم را تا آخر عمر مرهون زحمات خانواده و پدرم می‌دانم.

*اگر زمانی قرار باشد که رشته ورزشی به غیر از ووشو و کونگ فو را انتخاب کنی در چه رشته‌ای مشغول به کار می‌شوید؟

هیچ رشته ورزشی دیگر به غیر ازاین دو را که بخواهم به شکل تخصصی و دائم به آن بپردازم دوست ندارم، چرا که مادر ورزش‌های رزمی است. در تابستان و اوقات فراغت به ژیمناستیک و شنا نیز می‌پردازم و دراین زمینه موفقیت‌هایی را به دست آورده‌ام.

*در ووشو وکونگ فو چه جذابیت‌هایی وجود دارد که در سایر رشته‌ها نیست؟

همانطور که گفتم مادر ورزش‌های رزمی است و جای پایی از هنر‌های رزمی چون جودو، کاراته، تکنواندو، کشتی و بوکس در آن وجود دارد. به همین دلیل دارای تنوع تکنیک‌ها و حرکاتی است که من بسیار دوست دارم.

*مهم‌ترین آرزوی محمد صادق در ورزش، تحصیل وزندگی چیست؟

بزرگ‌ترین آرزویم درورزش این است که به عنوان یک ایرانی در یکی از سبک‌های ورزش‌های رزمی هر چه زود‌تر به قهرمانی آسیا و جهان برسم و درآینده نیز با کسب نمرات بالا در درس‌هایم مهندس برق شوم تا بتوانم به کشورم خدمت کنم.

*مقام‌ها و رتبه‌هایی که تاکنون کسب کرده‌ای شامل چه مواردی است و به دست آوردن کدامیک از مدال‌هایت تو را بیش از بقیه خوشحال کرد؟

از سال ۸۸ که به صورت حرفه‌ای به کونگ فو پرداختم تاکنون ۱۰ افتخار و ۲۱مقام استانی وکشوری کسب کرده‌ام که شامل کسب مقام اول مسابقات کشوری و استانی(مدرن کونگ فو) در آبان‌ماه ۸۸ در تهران و شهرضا، کسب مقام اول مسابقات انتخابی تیم هیات کونگ فو شهر ستان شهر ضا در اسفند ماه ۸۹ ومقام اول مسابقات انتخابی تیم مبارزه با سلاح سرد نانچیکو در مرداد ماه ۸۹(شهرضا)، کسب مقام اول مسابقات استان و کشور(مدرن کونگ فو) در شهر ضا و کرج، به دست آوردن مقام سوم مسابقات استانی کونگ فو پرتوآ در تیر ماه ۹۰(مبارکه) و مقام سوم مسابقات کشوری اورینتال در مرداد ماه ۹۰ اصفهان، کسب مقام اول مسابقات کشور(رئال فایت در مرداد ماه ۹۰ آمل و مقام سوم مسابقات نیمه آزاد کشور(پارس رزم) در اسفند ماه ۹۰ کسب مقام اول مسابقات استانی کونگ فو در شهریورماه۹۲(اردستان) یزد، کسب مقام سوم انتخابی ووشو در شهریورماه، ۹۲(اصفهان)، کسب ۴مقام اولی شهرستان دربهمن ماه ۹۲(شهرضا) کسب مقام دومی مسابقات ووشو انتخابی استان در اسفند ماه ۹۲(اصفهان) بوده است. اما باید بگویم تمامی موفقیت‌هایی که به دست آوردم برایم شیرین و دلپذیر بوده و نمی‌توانم بگویم که کدامیک بیش از بقیه مرا خوشحال کرده است.

*در حال حاضر در چه رده سنی به ووشو و کونگ فوی می‌‌پردازی و آیا تاکنون پیشنهاد حضور برای عضویت در دیگر تیم‌های مطرح کشور را داشته‌ای یا خیر؟

در وزن ۳۸ کیلو گرم و در رده سنی نوجوانان ۱۲ سال ورزش می‌کنم، بله پیشنهاداتی از سوی دیگر تیم‌ها نیز داشته‌ام به عنوان نمونه در سال گذشته از سوی تیم ووشو وکونگ فو تهران پیشنهاداتی برای عضویت داشتم، اما قبول نکردم، چراکه دوست دارم هر عنوان و مقامی که کسب می‌کنم در استان و شهری باشد که آموزش‌هایم را از آنجا شروع کردم و موفقیت‌هایم به نام‌‌ همان شهر به ثبت برسد.

*جدید‌ترین افتخاراتی که در ورزش‌های رزمی کسب کرده‌ای چیست؟

در سال ۸۹ به عنوان بر‌ترین و مدال‌آور‌ترین ورزشکار از سوی فدراسیون سبک مدرن کنگ فو کشور در رده سنی نونهالان و نوجوانان شناخته شدم، همچنین در مسابقات کشوری و استانی کونگ فو در بخش آزاد و نیمه آزاد دارای شالبند مشکی‌دان یک سبک توآ، پارس رزم، فانگ من چوان کونگ فو و نان چوان ووشو هستم و علاقه دارم که در ووشو و کونگ فوکه یکی از مطرح‌ترین سبک‌های درکشور بوده و دارای تکنیک‌های زیادی است پیشرفت نموده و به درجه استادی برسم.

*آیا زمانی که برای مسابقات آماده می‌شوی ضرری به درس‌هایت وارد شده است؟ همکاری معلمان مدرسه با تو چگونه بوده است؟

باید بگویم که معلمان و مدیرمدرسه‌ام تاکنون با من همکاری بسیارخوبی داشته‌اند و معلم کلاس‌مان همیشه این نکته را به من می‌گوید که هم به درس و هم به ورزش بپردازم و با تلاش درهمه زمینه‌ها زحمات خانواده‌ات را جبران کن، همچنین مدیر مدرسه برای تشویق هر چه بیشتر من و دیگر دانش‌آموزان تمامی افتخارات و مقام‌هایی را که به دست آورده‌ام در تابلوی اعلانات مدرسه نصب کرده است اما همیشه سعی کرده‌ام که در تحصیل و ورزش موفق باشم و خوشبختانه تا پایه پنج ابتدایی با معدل بالا قبول شده‌ا م و امیدوارم که درآینده نیز چنین باشد.

*محمد صادق در هفته چند ساعت تمرین می‌کنی؟ و کار در سبک آزاد را بیشتر می‌پسندی یا نیمه آزاد چرا؟

در هفته ۹ ساعت در ورزشگاه به تمرین می‌پردازم البته این زمان‌ها مربوط به موقعی است که به مدرسه می‌روم و مسلمآ در تابستان زمان تمریناتم بیشتر می‌شود، چرا که وقت بیشتری برای آموزش دارم. اما من همیشه در سبک آزاد مقام اول و در سبک نیمه آزاد مقام سوم را به دست آورده‌ام و فکر می‌کنم موفقیت‌های من درسبک آزاد بیشتر است چرا که ورزشکار می‌تواند آزادانه با همه اعضاء بدن خود با حریف مبارزه کند ولی در سبک نیمه آزاد این گونه نیست و ورزشکار با محدویت تکنینک و حرکات روبه رو است و نمی‌تواند از سینه به بالا با دست با حریف خود مقابله کند و اگر با حرکات دست تکنیکی به کار برد خطا محسوب می‌شود.

*تاکنون چه افتخارات و مدال‌های استانی و کشوری در ووشو وکونگ فو کسب کرده‌اید؟

۱۰ مدال طلا ۱نقره و ۳مدال برنز نیز در مسابقات شهرستانی و استانی و ۵ مدال طلا و ۲برنز درمسابقات کشوری به دست آورده‌ام. اما افتخارات من شامل عضویت در تیم ملی سبک رئال فایت در سال ۹۰، عضویت در تیم ملی مدرن کونگ فو سال ۸۸ و ۸۹، عضویت تیم مدرن کونگ فو استان اصفهان سال ۸۸ و ۸۹، عضو تیم هیات کونگ فو شهر ستان شهر ضا سال ۸۸ و ۸۹، کسب گواهینامه استاژ تکنینک مدرن کونگ فو در سال ۸۸، منتخب نمایش هنر‌های رزمی و انواع سلاح سرد، کسب عنوان بهترین ورزشکار در رده سنی نونهالان در سال ۸۹، مدال آور‌ترین ورزشکار در رده سنی نو نهالان سال ۸۹ و ۹۰، کسب مقام اول جشنواره مقاله نویسی مدرن کونگ فو استان اصفهان در سال ۸۹، کسب مقام سومی مسابقات شهرستان‌ها در مسابقات نیمه آزاد شهرضا ۹۲؛ دریافت لوح تقدیراز هیئت کونگ فو شهرستان شهرضا سال ۹۲؛ کسب مقام اول مسابقات شهرستان‌ها در مسابقات نیمه آزاد سپاه پاسدارن استان اصفهان سال ۹۲؛ دریافت لوح تقدیراز سپاه پاسدارن شهرستان اردستان سال۹۲، سه لوح تقدیر از رئیس هیات کونگ فو استان اصفهان در سال ۸۸،۸۹ و ۹۰ دریافت لوح تقدیر ازهیات ووشو در سال ۹۲ است.

* در سبک ووشو چه افتخاراتی کسب کرده‌اید؟

کسب مقام دوم و سومی مسابقات ووشو انتخابی کشور استان اصفهان سال۹۲، - کسب ۵ مقام اولی در شهرستان شهرضا و همچنین منتخب تیم ووشو شهرستان شهرضا؛ و در حال حاضر فراگیر فنون ووشو است که توانسته درمدت زمان کوتاهی شالبند مشکی‌دان یک ووشو را نیز دریافت کند که این برنامه‌ها زیر نظراستاد ان امیر ارشادی‌پور، علی سهرابی، علیرضا ابراهیمی وحمید جانقربان بوده است.

* بفرمایید به غیر از کسب عنوان‌های ورزشی چه افتخار دیگری کسب کرده‌اید.

بله کسب رتبه برگزیده خط تحریریه شهرستان شهرضا در سال ۹۲

*و حرف آخر؟

در پایان از کلیه کسانی که تاکنون برای موفقیت من تلاش و زحمت کشیده‌اند، به‌خصوص پدرم تشکر و قدردانی می‌کنم و امیدوارم هر چه زود‌تر بتوانم در بخش‌های ملی و بین المللی برای کشورم افتخار آفرین باشم.

گفتگو از: زهرا نصیری

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز