خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان خبر داد:

برگزاری نخستین اجلاس مجمع شهرهای تاریخی کشور در اصفهان

برگزاری نخستین اجلاس مجمع شهرهای تاریخی کشور در اصفهان
کد خبر : ۱۵۴۴۷۶۱

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان گفت: در راستای دستیابی به ادبیات مشترک برای حفاظت از بافت‌های تاریخی نخستین اجلاس مجمع شهرهای تاریخی ایران دهم آبان‌ سال جاری در اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان، محمدعلی ایزدخواستی اظهار کرد: نخستین اجلاس مجمع شهرهای تاریخی ایران دهم آبان‌ سال جاری در اصفهان برگزار می‌شود.ا ین مجمع به ابتکار شهرداری اصفهان و با همراهی بعضی از شهرهای تاریخی سیاست‌گذاری و تنظیم‌شده است تا یک نقطه برای گردهم آمدن مدیران شهرهای تاریخی در کشور باشد.

وی افزود: جلسات متعددی در وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برگزار شد و درنهایت  این نتیجه حاصل شد که شهرهای تاریخی از وحدت رویه در حوزه داده‌ها و اطلاعات برخوردار نیستند و برای حل مسائل جایگاه متمرکزی برای همفکری و اشتراک تجارب و دانش وجود ندارد. ازاین‌رو ایده ایجاد مجمعی برای گردهمایی مدیران آن‌ها ضروری به نظر رسید.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تأکید کرد: با تشکیل این مجمع، شهرداران شهرهای تاریخی می‌توانند مسائل خود را مطرح کرده و نظرات و تجربیاتشان را به اشتراک بگذارند، همچنین این مجمع می‌تواند نقطه اتصالی با سیاست‌گذاران حوزه‌های تاریخی ازجمله وزارت میراث فرهنگی باشد و به بهبود حفاظت از مواریث تاریخی ارزشمند کشور کمک کند.

وی افزود: در حال حاضر در کشور، شهرداری‌ها در خط مقدم حفاظت از آثار تاریخی هستند و این فرصت باید فراهم شود که آن‌ها از دانش و وحدت رویه‌ای در حفاظت از اماکن و بافت‌های تاریخی برخوردار شوند.

ایزدخواستی ادامه داد: در درجه نخست، مسائل و مشکلات شهرهای تاریخی توسط دبیرخانه با همکاری شهرهای تاریخی شناسایی‌شده و به اشتراک گذاشته می‌شوند و برای آن‌ها پاسخ‌هایی پیدا خواهد شد، همچنین این مسائل را می‌توان در چارچوب تجارب شهرهای مختلف ساماندهی کرد.

وی  خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته، بیش از ۶۰ نشست علمی توسط سازمان نوسازی شهرداری اصفهان برگزارشده که شهرهای مختلف کشور در آن‌ها شرکت داشته‌اند و تجارب بسیار گسترده‌ای در سطح کشور درزمینهٔ حفاظت و مدیریت بافت‌های تاریخی وجود دارد که می‌تواند به اشتراک گذاشته شود.

متولی بافت تاریخی اصفهان ادامه داد: طی یک سال گذشته این نشسته‌ای علمی که با حضور نخبگان کشور برگزار شد، مسائل بافت‌های تاریخی را بررسی و داده‌های ارزشمندی در این مسیر تولید شد تا بتواند در مجمع شهرهای تاریخی ایران از آن‌ها استفاده شود.

وی گفت: این مجمع فرصتی خواهد بود برای به اشتراک گذاشتن دانش و تجارب شهرهای تاریخی و به همین دلیل این نشست ارزشمند و توأم با دستاوردهای مهمی برای شهرهای تاریخی خواهد بود.

ایزدخواستی با اشاره به شباهت شهرهای تاریخی به یکدیگر افزود: بسیاری از مسائل و مشکلات شهرهای تاریخی از منشأهای مشترکی نشأت می‌گیرند؛ به‌ویژه طی 100 سال گذشته، نگاهی واحد به شهرسازی مدرن در سراسر کشور شکل‌گرفته که تفاوت‌های بومی هر منطقه را نادیده گرفته است و این مسئله منشأ بسیاری از مشکلات فعلی در بافت‌های تاریخی شده است.

وی تأکید کرد: در بسیاری از شهرها، بافت‌های تاریخی به‌عنوان فرصتی برای توسعه در نظر گرفته می‌شود، درحالی‌که در بعضی دیگر از شهرها، هنوز بافت‌های تاریخی را به‌عنوان تهدیدی برای توسعه شهری تلقی می‌شود.

وی گفت: یکی از اهداف مهم این مجمع، دستیابی به یک ادبیات مشترک در مسیر حفاظت از بافت‌های تاریخی و درک این موضوع است که این بافت‌ها ثروت‌هایی ارزشمند هستند که قابلیت اشتراک‌گذاری و استفاده از ظرفیت‌های همدیگر رادارند و مانعی برای توسعه نیستند، بلکه فرصتی برای آن محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز