خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تاکید کرد:

برای وضعیت فعلی تالاب گاوخونی باید گریست / عرصه تالاب گاوخونی به منطقه حفاظت شده تبدیل شود

برای وضعیت فعلی تالاب گاوخونی باید گریست / عرصه تالاب گاوخونی به منطقه حفاظت شده تبدیل شود
کد خبر : ۱۴۵۰۹۷

زمانی که تالاب گاوخونی در اصفهان نفس می کشید، از پیشروی کویر جلوگیری و ریزگردها را نیز به طور چشمگیری مهار می کرد، اما در این چند سال اخیر به دلیل آن که این تالاب از آب برخوردار نیست، خود نیز به بیابانی مستاصل تبدیل شده است که نه آب دارد نه موجودات زنده می توانند در ان نفس کشند.

ایلنا: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، در همایش تالاب‌ها، کشاورزی و چالش‌های منابع آبی، اظهار داشت: تالاب‌ها حساسترین و پیچیده‌ترین اکوسیستم‌های جهان هستند که بسیار شکننده‌اند، اما سبب کنترل سیلاب‌ها، تعدیل آب و هوا و تأمین مواد غذایی شده و بیشترین تنوع زیستی و اصلی‌ترین زیستگاه حیات وحش را تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، کیومرثکلانتری؛ در کنوانسیون رامسر که مختص تالاب‌هاست، ۱۶۸ کشور عضو هستند و ۲ هزار و ۱۷۷ تالاب در آن کنوانسیون ثبت گردیده است ادامه داد: در حال حاضرمدیریت نادرست منابع آب، توسعه بی‌رویه کشاورزی، احداثسد در بالادست و بهره‌برداری بی‌رویه از منابع تالابی از مهم‌ترین علل تخریب تالاب‌هاست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، با بیان این‌که ۲۴ تالاب ایران نیز در این کنوانسیون ثبت شده است افزود: تالاب گاوخونی یکی از این تالاب هاست که زمانی با دارا بودن آب از پیشروی کویر جلوگیری می‌ کردو ریزگرد‌ها را نیز به طور چشمگیری مهار می‌نمود اماچند سالی است که با خشکی این تالاب مشکلات زیست محیطی شدت پیدا کرده است.

وی با اشاره به اهداف کنوانسیون رامسر که بهره‌برداری خردمندانه از تالاب‌ها، همکاری بین‌المللی برای حفظ تالاب، مدیریت وحفاظت بهتر از تالاب‌ها و جلوگیری از تجاوز و تخریب تالاب‌هاست گفت: زمانی وضعیت اصفهان با وجود تالاب گاوخونی شرایط آب و هوایی‌اش این‌گونه نبود و تعدیلی در شرایط آب و هوایی اصفهان ایجاد می‌شد و استان اصفهان می‌توانست یکی از بزرگ‌ترین ذخایر گیاهی و جانوری کشور باشد.

کلانتری، تصریح کرد: در سال ۶۵،۳۰ هزار پرنده در تالاب گاوخونی زمستانگذرانی می‌کردند و منطقه گاوخونی یکی از معتدل‌ترین مکان‌های فلات مرکزی ایران بود، اما متأسفانه امروز کمتر از ۵۰ گونه پرنده در گاوخونی حضور دارند و آب و هوا نیز به شدت تغییر پیدا کرده است و این چنین است که برای وضعیت فعلی تالاب گاوخونی باید گریست.

کلانتری یادآور شد: برای احیای تالاب گاوخونی مدیریت یکپارچه بر حوزه آبریز زاینده‌رود، تأمین حق‌آبه محیط زیست، تعیین حدود تالاب به منظور جلوگیری از تعرض، جلوگیری از بهره‌برداری معادن و ارتقاء درجه حفاظت آن به منطقه حفاظت شده و بهره‌برداری متوازن جوامع محلی، باید در دستور کار برنامه ریزان استان قرار گیرد.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز