استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان:
توسعه کارآفرینی در تمام بخش ها مساوی است با توسعه کشور
برای اینکه کشور در مدار توسعه قرار گیرد، کارآفرینی باید در تمام بخش های جامعه فرهنگ سازی و نهادینه شود.
ایلنا: استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در کمیته حمایت و توسعه کارآفرینی و مدیریت استراتژیک اتاق اصفهان، توسعه را توانایی تولید، انباشت و حفاظت از کارآفرینی تعریف کرد و گفت: جامعهای که بتواند کارآفرین تولید کند میتواند فرایند توسعه را هم در خود ایجاد کند.
به گزارش خبرگزاری ایلنا از اصفهان؛ محسن رنانی توسعه را دارای دو تعریف مادی و فرهنگی برشمرد و گفت: تحقق کارآفرینی در جامعه هم وجه مادی و هم فرهنگی توسعه را در جامعه شکل میدهد.
رنانی تاکید کرد: جوامعی میتوانند توسعه پیدا کنند که بذر کارآفرینی در مدارس آن کاشته شده باشد و سیستم آموزش و پرورش آن به جای صادرکننده مدرک، تولید کننده کارآفرین باشد.
وی معنای کارآفرین یا فنآفرین را مربوط به افرادی دانست که در مرز تکنولوژی نشستند و خط شکن میکنند و تولیدات جدید خود را به بازار جهانی عرضه میکنند.
رنانی کارآفرینی را مخصوص حوزه اقتصاد ندانست و گفت: در بخشهایی مانند فرهنگ، و سیاست میتوان کارآفرینی کرد زیرا خلق مستمر ایده، مفهوم سازی جدید و تئوریپردازی و بست دانش عمومی از مصادیق کارآفرینی در سایر حوزهها میتواند باشد.
وی یکی از معیارهای بررسی اقتصاد پایدار یک کشور را در تعداد بنگاههای اقتصادی بلند مدت برشمرد و گفت: بنگاه بلند مدت بنگاهی است که طول عمر آن از طول عمر موسسین بیشتر باشد.
وی تعداد بنگاههای بلند مدت ژاپن را بیش از یکصد هزار عدد عنوان کرد و گفت: این بنگاهها بیش از طول عمر موسسان فعالیت کردهاند و همچنان به فعالیت خود ادامه میدهند.
رنانی تصریح کرد: در یک اقتصاد قسمتی از فعالان اقتصادی باید کارآفرین باشند و بخش دیگر نیز منتظر استفاده از فرصتهای ایجاد شده توسط کارآفرینان هستند.
وی در ادامه سخنان خود به تعریف مدیران پخته خوار یا آماده خوار اشاره کرد و گفت: نسلی که در حال شکل گرفتن در ژاپن است حاضر به تلاشهای مضاعف نیست و خواستار استفاده از دسترنج افراد کارآفرین و خلاق است.
وی اضافه کرد: نسل جدید ژاپنیها به سمت پخته خواری میروند و یکی از مشکلات ژاپن امروز این موضوع است این در حالیست نسل بعد از جنگ جهانی دوم تلاش بسیاری برای توسعه کشور کرد.