استاندار سیستان و بلوچستان:
راه آهن چابهار- زاهدان یک پروژه بزرگ راهبردی برای کشور است
استاندار سیستان وبلوچستان گفت:طرح بزرگ راهآهن استان یک پروژه بزرگ راهبردی و از مفاخر مهندسی کشور و بزرگترین و پیچیده ترین طرح هاست.
به گزارش ایلنا، احمدعلی موهبتی استاندار درباره پروژه بزرگ راهآهن چابهار - زاهدان اظهار داشت: سال گذشته ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق ذخیره ملی به این پروژه اختصاص یافت و این امر در شرایط سخت حاکم بر اقتصاد کشور اجرا شد که مبین توجه خاص نظام و مسئولان به این استان است.
او با بیان اینکه راه آهن یک مزیت بسیار موثر در حوزه تجارت و ترانزیت استان است که با اختصاص این اعتبار با شتاب فزاینده ای در حال اجراست، افزود: با راه اندازی این پروژه اولین بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی متصل میشود و امکان ترانزیت کالا و تردد های بین المللی را در کریدور شمال به جنوب فراهم می کند.
استاندار همچنین ادامه داد: با اتصال این مسیر ریلی به چابهار یک تحول در شبکه ریلی داخل کشور ایجاد خواهد شد و تحولات بزرگی در مبادلات کالا به جز افغانستان به کشورهای آسیای میانه به وجود میآورد و عملاً به شبکه داخلی یک کشور یک بندر بسیار مهم استراتژیک و راهبردی اتصال پیدا می کند.
این مقام افزود: راه راه آهن چابهار- زاهدان- میلک به طول ۷۳۰ کیلومتر در ۸ قطعه و در دولت تدبیر و امید آغاز شد و در حال حاضر با صرف اعتبار ۲۰ هزار میلیارد ریال با ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی درحال اجراست.
او اضافه کرد: پروژه راه آهن زاهدان- زابل- میلک به طول ۲۶۷ کیلومتر در سال ۹۷ آغاز شد و عملیات قطعه ۴ آن در حال انجام می باشد.
نماینده عالی دولت در استان افزود: برای اجرای این طرح بزرگ حدود ۶۲۸ کیلومتر مسیر حد فاصل زاهدان تا چابهار ریل گذاری می شود و عملیات زیر سازی این مسیر در حدود ۶۰ درصد انجام شده و مابقی عملیات اجرایی با روند بسیار مناسبی در حال انجام است.
او تصریح کرد: در مجموع برای احداث این مسیر به انضمام ایستگاه ها و خطوط فرعی احتیاج به ۷۳۰ کیلومتر مسیر ریل گذاری شده نیاز است که نشان دهنده یک اقدام بسیار بزرگ است.
او ادامه داد: در طول این مسیر باید حدود ۳۱ کیلومتر پل و تونل در مناطق کوهستانی و صعب العبور انجام شود که این کار نیز با روند خوبی در حال اجراست.
موهبتی گفت: هم اکنون نیز ۱۸ کیلومتر از این خط در مرحله ریل گذاری قرار دارد.
استاندار همچنین افزود : حدود ۳ هزار و ۲۰۰ نفر نیروی مختلف متخصص، نیروی مجری، کارگری و عمل کننده در ۱۴۰ جبهه کاری در طول مسیر این پروژه ی بزرگ مشغول به کار هستند.
او خاطرنشان کرد: میزان ظرفیتی که در سال اول برای جابجایی بار بر روی این خط ریلی پیشبینی شده حداقل ۲ میلیون تن و حداکثر ۷ میلیون تن است که با بهره برداری از این طرح اثرات آن را در حوزههای مختلف معادن، گردشگری، تولید محصولات گرمسیری و کشاورزی شاهد خواهیم بود.