شهردار شیراز خبرداد؛
تقاطع غیرهمسطح شهدای حرم شاهچراغ(ع) به بهره برداری می رسد/ دستگاه حفار مترو بزودی از سمت کلبه سعدی خارج میشود

شهردار شیراز گفت:تقاطع غیرهمسطح شهدای حرم احمدابن موسی(ع)بزرگترین تقاطع چند سطحی در کل کشور است و عملکردی کامل دارد.
به گزارش ایلنا، محمدحسن اسدی در بیست و پنجمین بازدید شبانه مدیریت شهری شیراز از پروژههای عمرانی از بهره برداری پروژههای تقاطع غیرهمسطح شهدای شاهچراغ(ع) طی روزهای آینده خبر داد.
شهردار شیراز اضافه کرد: پروژه تقاطع غیرهمسطح شهدای حرم احمد بن موسی (ع) شهرکهای جنوب شهر را به شمال کمربندی وصل میکند.
اسدی خاطرنشان کرد: برخی شورا و شهرداری را متهم به عدم عدالت عمرانی میکنند، اما مناطق ۵ و ۹ که این پروژه در آن احداث شده، جز منطقه های محروم شیراز هستند.
شهردار شیراز یادآور شد: در روزهای آینده فاز دو خط ۲ مترو به کلبه سعدی میرسد .
اسدی همچنین به موضوعی که به دنبال بازگشایی زیرگذر نیمه مسقف گویم در ۱۷ روز گذشته مطرح شده اشاره کرد و گفت: پروژه زیرگذر گویم پروژهای شریانی و اصلی است که برای توسعه شمال غرب، آزادراه اصفهان - شیراز و غیره اجرایی شده است.
شهردار شیراز با اشاره به اجرای دو و سه شیفت بسیاری از پروژههای عمرانی، گفت: در این پروژه تلاش بسیاری شد که فروردین ماه به بهرهبرداری برسد که از شرکت سد عمران پارس گستر در این باره تقدیر میکنم.
وی همچنین در حاشیه بازدید از روند عملیات اجرایی ایستگاه مترو قائم (عج) هم عنوان کرد: همزمان با فعالیت پروژههای عمرانی در روی زمین، شاهد فعالیت در شهر زیر زمینی هستیم و در واقع چلچراغ شیراز در زیر زمین هم روشن است.
شهردار شیراز با بیان اینکه همکاران ما در سازمان حمل و نقل ریلی در دو شیفت کاری در خط ۲ فعالیت میکنند، گفت: طی چند روز آینده دستگاه حفار مکانیزه از میدان آزادی به سمت کلبه سعدی خارج میشود.
اسدی خاطرنشان کرد: اواسط سال جاری مسافرگیری تا کلبه سعدی انجام خواهد شد.
وی با تصریح بر این نکته که امروز مردم شیراز استقبال خوبی از مترو دارند و همین امر موجب تسریع در عملیات اجرایی دیگر خطوط شده است، عنوان کرد: خط ۴ مترو هم بزودی کار عملیاتی خود را آغاز خواهد کرد.
شهردار شیراز خاطرنشان کرد: حمل و نقل و ترافیک از دغدغههای اصلی تمام مدیریتهای شهری در دنیاست و نسخه راهبردی برای ساماندهی و کاهش ترافیک هم، حمل و نقل عمومی است و یکی از مدهای حمل و نقلی هم مترو است.
اسدی با بیان اینکه شهر شیراز دوستدار ناوگان حمل و نقل عمومی و قطار شهری است، تاکید کرد: در سال سرمایه گذاری برای تولید مصمم هستیم که مترو را با سرعت بیش از گذشته ادامه دهیم.
وی اعلام کرد که ۳ پروژه شاخص به اعتبار ۱۶ هزار میلیارد تومان طی روزهای آینده تقدیم مردم خواهد شد.
شهردار شیراز گفت: در ایام نوروز شهرداری و شورای شهر شیراز در کنار دیگر دستگاههای اجرایی و خدمات رسان رضایتمندی خوبی را برای مسافران فراهم کردند و نزدیک به ۵۵۰ هزار نفر در کمپهای شهرداری شیراز اسکان یافتند.
دسترسی شهرکهای جنوب کمربندی به داخل شهر تقویت می شود
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز نیز با بیان اینکه تقاطع غیرهمسطح شهدای حرم احمد بن موسی (ع)، بزرگترین تقاطع غیرهمسطح جنوب کشور محسوب میشود، گفت: این پروژه ۵۴۰۰ متر طول دارد و بالغ بر ۲۰ هکتار هم سطح عرصه درگیر این تقاطع است که نشان از این دارد که اگر کاری بخواهد به صورت جهادی پیگیری و اجرا شود توان انجام آن در شهر زیبای شیراز وجود دارد.
رضا محمدیان با اشاره به این موضوع که این پروژه بزودی تقدیم مردم شیراز میشود و رینگ ترافیکی مرتبط به خود را تکمیلتر خواهد کرد، گفت: این پروژه دسترسی شهرکهای جنوب کمربندی به داخل شهر را تقویت میکند و برای حفظ بیشتر جان مردم شهر شیراز و عابرین پیاده نیز موثر خواهد بود.
وی تاکید کرد که این پروژه، پروژهای فرا محلی و فرا منطقهای است.
تسهیل و تامین دسترسی رینگهای درون و برون شهری
مدیرکل عمرانی شهرداری شیراز هم در این بازدید با بیان اینکه در دو فاز قبلی پروژه تقاطع غیرهمسطح شهدای حرم احمد بن موسی (ع)، پل شمارههای ۱ و ۳ به بهرهبرداری رسیده و هماینک در آخرین روزهای عملیات اجرایی پل شماره ۲ قرار داریم که مشتمل بر دو دستگاه پل است، گفت: در حال حاضر مراحل رو سازی راه، آسفالت، فضای سبز، روشنایی و گاردریلها در حال انجام است.
بابک همتی ادامه داد: این پروژه علاوه تسهیل و تامین ایمنی ترافیکی و تامین دسترسی رینگهای درون و برون شهری، سه ویژگی منحصربهفرد دیگر نیز دارد که نخستین ویژگی آن طول پل و طول مسیرهایی که در موقعیت احداث این پل ایجاد شده است.
وی عنوان کرد: قریب ۴.۵ کیلومتر احداث مسیر در این تقاطع داشتیم که در نوع خود در کشور بی نظیر است.
مدیرکل عمرانی شهرداری شیراز، مشخصه دوم را زمان اجرای پروژه ذکر کرد و افزود: علیرغم وجود معارضین ملکی زیاد و تداخل با مسیر پر ترافیک و سنگین کمربندی شیراز، اما همکاران ما و پیمانکاران پروژه موفق شدند که در زمان ۲۴ ماهه آن را به اتمام برسانند.
همتی همچنین تملک قریب به ۱۵ هکتار زمین را از دیگر ویژگیهای بارز این پروژه اعلام کرد که در سطح شیراز و فارس و حتی کشور بینظیر است.
وی یادآور شد: این پروژه در یک دهه گذشته شروع شده بود، اما به دلیل تملکهای موجود بلاتکلیف مانده بود که به دستور شهردار شیراز در دور ششم فعالیت شورای شهر، این مهم انجام و شهرداران مناطق ۵ و ۹ در ضلع شمال و جنوبی وارد شدند و در کمترین زمان ممکن تملک زمینها انجام شد.
عملیات اجرایی ایستگاه مترو قائم به صورت زیر زمینی
مدیر پروژه ایستگاه مترو قائم (عج) هم بیان کرد: این ایستگاه به صورت زیر زمینی به طول ۱۲۳ مترمربع و عرض ۲۵ مترمربع در حال عملیات اجرایی است.
رئیسی همچنین حجم حفاری ایستگاه را ۶۳ هزار مترمکعب عنوان کرد و گفت: ۲۰۰ مترمربع هم حفاری شمع و ۱۸ هزار و ۵۰۰ مترمکعب هم بتن ریزی خواهیم داشت.
وی خاطرنشان کرد: دسترسی از طریق سطح زمین و محورهای اصلی به طرفین ایستگاه ایجاد شده است.