یادداشت؛
نمره 20 کووید 19 در گسترش فضای مجازی
شیوع کرونا بسیاری از معادلات جهان را برهم زد و اقتصاد بسیاری از مشاغل و صنعتها را تضعیف کرد اما در این میان فضایمجازی و شبکههای اجتماعی با شیوع کرونا پر رونقتر شدند و منافعی به دست آوردند.
ایلنا؛ فضای مجازی روزگاری به عنوان یک محصول جدید و ناشناخته و پر هیجان وارد کشورمان شد. البته این اتفاق یکباره انجام نشد و شروع آن به سال ها قبل برمیگردد. اگر از برخی ارتباطات مجازی همچون پیامک یا همان «اس ام اس» چشم پوشی کنیم میتوان مسنجر یاهو را جزو اولین پیام رسانهایی دانست که بسیاری استفاده از آن را در کافی نتها یا اینترنت دیال آپ تجربه کردند.
با ورود گوشی های نسبتا پیشرفته استفاده از یاهو در گوشیهای همراه نیز میسر شده و رفته رفته مسنجرهای دیگری پا به عرصه ارتباطات گذاشت و سازندگان پیام رسانها با پیشرفت گوشیهای موبایل و ورود سیستم عامل اندروید به بازار گوشی های موبایل در صدد توسعه امکانات پیام رسانها بر آمدند.
در آن سال ها مسئلهای که عموم مردم بر آن تاکید داشتند این بود که قبل از آمدن گوشی های موبایل باید فرهنگ استفاده از آن نهادینه می شد اما با نگاهی ریزبینانه در می یابیم که نرم افزارهای نصب شده بر روی گوشیها ، مردم را مشغول خود کرد و افراد دور را نزدیک و همچنین افراد نزدیک را از هم دورتر کرد.
پس قاعدتا باید فرهنگ ارتباطات و ایجاد ارتباط در مردم نهادینه میشد تا در اثر استفاده از آن گرفتار ناهنجاری ها و عواقب آن نمی شدند.
امروز دیگر شاید به ندرت کسی از استفاده فرزندان خود از پیام رسانها یا سرگرم شدن با موبایل گلایه میکند.
ولی به نظر شما چه اتفاقی افتاده! سطح دانش فرزندان و سواد رسانهای بالا رفته یا اینکه خانواده ها مثل شیوع کرونا مجبورند که خود را با آن وفق دهند و با این شرایط به زندگی خود ادامه دهند.
از دلایل التقاط پیام رسان ها و گوشی های نسل جدید با زندگی مردم می توان موارد زیر را نام برد:
- شیوع کرونا باعث شد تا مردم با پیام رسان ها و از طریق فضای مجازی با هم ارتباط برقرار کنند
- شیوع کرونا باعث شد تا دانشجویان و دانش آموزان از طریق پیام رسان ها با معلمان و اساتید خود ارتباط برقرار کنند
- شیوع کرونا باعث شد بسیاری از مراسمات و جلسات در قالب و در بستر فضای مجازی برگزار شود
و...
در کل شیوع کرونا باعث شد مردمی که آن چنان رغبتی به خریدهای اینترنتی نداشتند به اجبار به سمت فضای مجازی و نت بروند و بلیت ها، خوراکی ها و غالب نیازهای خود را از این طریق رفع کنند.
بنابراین فضای مجازی و پیام رسان ها را می توانیم به دو دوره قبل از کرونا و بعد از کرونا تقسیم کنیم.
شیوع بیماری کرونا باعث شد تا انقلابی در استفاده مردم از رسانه و شاید پی بردن مردم به اهمیت آن در دنیای امروزی ایجاد شود.
حال نه به صورت قطعی اما به صورت حدسی شیوع بیماری کرونا را میتوانیم مرتبط با منافع کشورهایی بدانیم که بر روی نرم افزار سرمایه گذاری داشتهاند و شاید سال ها بود که به آرزوی خود آنچنان که باید دست نیافته بودند، اما امروز منافع غیر قابل وصف کسب می کنند.
البته در این میان مزایای وجود فضای مجازی و پیام رسان های مختلف مبتنی بر متن یا تصویر بر کسی پوشیده نیست.
با یک نگاه ساده می توانیم ببینیم که صنعت گردشگری، برگزاری آیینها و مراسمات، امورات تحصیلی و آموزشی، اطلاع رسانی هایی همچون اطلاعیه های پزشکی و بهداشتی در مورد کرونا و مسائل بسیاری از این دست زمینه ای را فراهم کرد که میلیون ها انسان در سطح جهان به صورت الزامی وارد بستر مجازی شدند و درآمد کلان برای افرادی به وجود آمد که سال ها منتظر بهره برداری از این غول رسانه ای بودند.
اما پرسش اصلی این است که آیا پس از پایان کرونا هم مردمی که به فضای مجازی و پیام رسان ها رو آورده اند در این فضا خواهند ماند یا خیر ؟ پرسشی که گذر زمان به آن پاسخ خواهد داد.
رشید عبدالحسینی / خبرنگار