مدیرکل راه و شهرسازی لارستان مطرح کرد:
تسریع در ساخت آزادراه لامرد-پارسیان نیازمند مشارکت بخشهای خصوصی و دولتی است
مدیرکل راه و شهرسازی لارستان استان فارس بر ضرورت مشارکت بخشهای خصوصی و دولتی در ساخت آزادراه لامرد - پارسیان تاکید کرد.
به گزارشخبرنگار ایلنا از لامرد، محمدرضا باقری فرد در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران لامرد با اشاره به شتاب رشد صنعتی در این قطب اقتصادی و لزوم مشارکت سرمایه گذاران آن منطقه در پروژههای راهسازی، گفت: محور ارتباطی پارسیان - لامرد-خنج-جهرم-شیراز به عنوان مسیر دوم ارتباطی شیراز - عسلویه مطرح است که با توجه به تنگناهای اقتصادی و کاهش اعتبارات، ضروری است تا سایر بخشهای خصوصی و خیرین به کمک وزارت راه و شهرسازی بیایند تا تکمیل این پازل، سرعت بگیرد.
مدیرکل راه و شهرسازی لارستان تصریح کرد: ساخت قطعات تعریف شده در امتداد محور پارسیان-شیراز علاوه بر کاهش مسیر از مرکز استان فارس به استان هرمزگان، آبادانی روستاها و شهرها، اشتغالزایی و راهاندازی کسب و کارهای جدید در طول این مسیر، افزایش مراودات تجاری اهالی استانهای بوشهر، هرمزگان و فارس و رشد اقتصادی و صنعتی مناطق مختلف را در پی دارد.
باقری فرد افزود: قطعه اول لامرد-خنج و ساخت تونل شهید باقری که با مجوز شورای ترافیک استان فارس بازگشایی شد و قابلیت بهرهبرداری دارد، سبب تسهیل در دسترسی مردم بویژه اهالی بخش های علامرودشت و چاهورز به مرکز لامرد شد.
وی ادامه داد: در راستای تفاهمنامه دو جانبه معاونت زیرساخت وزارت راه و سازمان ایمیدرو برای ساخت راههای ارتباطی به منطقه ویژه لامرد، باند دوم مسیر ارتباطی به این منطقه اقتصادی با مشارکت ۵۰ درصدی وزارت راه و ۵۰ درصدی از اعتبارات ایمیدرو احداث می شود که در راستای این توافقنامه باید یک توافق با منطقه ویژه اقتصادی لامرد صورت گیرد تا نحوه انتخاب پیمانکار مشخص شود.
ساخت آزادراه لامرد - پارسیان نیازمند مشارکت بخش های خصوصی و دولتی است
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی لارستان، طی سالهای گذشته پیگیریهای زیادی برای مطالعات آزادراه لامرد - پارسیان، اخذ پاسخ استعلامهای دستگاههای اجرایی و اخذ مصوبه هیات دولت برای این مسیر صورت گرفت. سرمایه گذار بخش خصوصی طرف قرارداد معاونت توسعه آزادراهها، برای تامین اعتبار با چینیها و شرکت توتال، صندوق توسعه ملی وارد مذاکره شد که این مهم تحقق پیدا نکرد و همزمان با انعقاد قرارداد، با افزایش قیمت دلار نیز هزینههای ساخت پروژه افزایش پیدا کرد، از سویی با توجه به اینکه پروژه در دو استان هرمزگان و فارس قرار داد، مشکلات عدیده ای در اجرا وجود دارد و زمان زیادی برای رفع موانع و استعلام ها سپری شد.
وی با بیان اینکه برای ساخت آزادراه لامرد - پارسیان حدود هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است، تصریح کرد: رئیس جمهور در افتتاح ویدیو کنفرانسی کارخانه آلومینیوم جنوب (لامرد)، دستور تسریع ساخت آزادراه لامرد-پارسیان را صادر کرد و هم اکنون این آزادراه، مورد اهتمام ویژه دولت و مسئولان ملی و استانی قرار دارد و یک ردیف اعتباری برای کمک به این پروژه و بخشهای مطالعاتی در دست پیگیری است.
باقری فرد از طرح یک پیشنهاد برای جلب مشارکت سایر بخش ها در ساخت آزادراه لامرد پارسیان خبر داد و افزود: طی مکاتبه ای از سوی نماینده فعلی لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی با نوبخت(معاون رئیس جمهور)، مشارکت ایمیدرو، شستا و وزارت راه برای تسریع در ساخت این مسیر، پیشنهاد شد که این درخواست نیازمند تصویب در هیات دولت است .ضمن اینکه از نظر حقوقی باید در خصوص سرمایهگذار بخش خصوصی تعیین تکلیف شود.
مدیرکل راه و شهرسازی لارستان گفت: ساخت و بهره برداری راههای کلیدی شهرستان لامرد اعم از تقاطع غیرهمسطح ورودی و خروجی منطقه ویژه لامرد، باند دوم از فرودگاه لامرد به سمت تونل، احداث کمربندی لامرد به تنهایی با اعتبارات وزارت راه امکان پذیر نیست و مشارکت سازمان ایمیدرو و صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی لامرد، شستا، وزارت نفت و دیگر بخشهای منتفع در این مسیر میتواند در بهره برداری این پروژهها راهگشا باشد.
شایان ذکر است شهرستان لامرد هم اکنون با افتتاح کارخانه آلومینیوم جنوب در منطقه ویژه اقتصادی لامرد به عنوان یکی از قطب های نوپا در تولید این فلز پرکاربرد به شمار می آید که در راستای صادرات محصولات آلومینیومی و تسهیل در ارتباط لامرد به پارسیان و نظر به پیگیری احداث کارخانه های بزرگ در بخش پایین دستی منطقه ویژه لامرد، تسریع در ساخت آزادراه لامرد-پارسیان امری ضروری است.
طی سال گذشته (۹۸) به منظور تسهیل در امر حمل و نقل و ترافیک ورودی به منطقه ویژه اقتصادی لامرد و جلوگیری از تصادفات جاده ای و ایجاد زیرساخت راه برای تسهیل در حمل و نقل مواد اولیه و محصولات شرکتهای مستقر در منطقه ویژه لامرد تفاهمنامه همکاری میان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و معاونت زیرساخت وزارت راه و شهرسازی منعقد شد.
«اجرای روکش آسفالت و تعریض جاده کشوری موجود ورودی منطقه ویژه»، «دو بانده کردن جاده کشوری لامرد به منطقه ویژه»، «اجرای تقاطع غیر همسطح ورودی و خروجی منطقه ویژه»، «اجرای جاده کمربندی ورودی لامرد به منطقه ویژه» از جمله محورهای این تفاهم نامه امضا شده است که اعتبار این پروژه ها به صورت مشارکت 50 درصدی وزارت راه و 50 درصدی سازمان ایمیدرو، تامین می شود.
در قالب این تفاهمنامه، روکش آسفالت و تعریض جاده کشوری موجود ورودی منطقه ویژه لامرد از محل اعتبارات ایمیدرو و منطقه ویژه لامرد تکمیل شده است.