سرپرست معاونت حملونقل شهرداری مطرح کرد:
کاهش ۷۱ درصدی درآمد اتوبوسرانی قزوین با شیوع کرونا/ بازسازی ۶۰ دستگاه اتوبوس در سال آینده
سرپرست معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری قزوین گفت: ۷۱ درصد درآمد اتوبوسرانی قزوین پس از شیوع کرونا کاهش و هزینههای آن ۴۵ درصد افزایش یافت.
به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، شیما زرآبادیپور در جلسه سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور که به منظور معرفی برنامههای معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری قزوین به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: قزوین با ۴۰۰ هزار نفر جمعیت که به دلیل وجود شهرکهای اقماری اطراف، روزها جمعیت آن به ۴۵۰ هزار نفر هم میرسد، دارای حدود ۶۷۳ هزار سفر شهری در هر روز است که تا پیش از کرونا نرخ سفر در شهر قزوین روزانه یک میلیون سفر بود.
سرپرست معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری افزود: در بخش تاکسیرانی ۳ هزار و ۳۳۷دستگاه تاکسی با میانگین سنی حدود ۱۰ سال وجود دارد که این ناوگان روزانه ۲۱۵ هزار مسافر را جابهجا میکند و البته سال ۹۸ هم تعداد ۹۸دستگاه تاکسی فرسوده اسقاط شد.
زرآبادی پور با بیان اینکه ۳۲ درصد سفرهای درونشهری با تاکسی انجام میشود، ادامه داد: ۴۹عدد ایستگاه تاکسی در سطح شهر قزوین وجود دارد؛ ضمن اینکه ۲۱۰ کیلومتر طول خطوط تاکسیرانی و تعداد این خطوط ۴۸ عدد است.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام شورای اسلامی شهر قزوین مقرر شده است که طی یکسال 10 میلیارد تومان در رهن بانک قرار گیرد تا بتوان ۳۲۵ دستگاه تاکسی فرسوده را از ناوگان خارج کرد.
این مسئول ادامه داد: همچنین در ناوگان اتوبوسرانی تعداد ۲۰۳ دستگاه اتوبوس فعال است که ۱۵۸ دستگاه معادل حدود ۸۰ درصد به بخش خصوصی واگذار شده است.
سرپرست معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری، میانگین سنی ناوگان اتوبوسرانی قزوین را حدود ۱۰ سال اعلام و بیان کرد: طول خطوط ۱۷۴کیلومتر و تعداد آنها ۲۵ عدد با ۵۰۶ ایستگاه است و این ناوگان، ۲۲ درصد سفرهای درون شهری را پوشش میدهد.
زرآبادیپور با بیان اینکه اصلاح خطوط و ایستگاهها در دستور کار است، تصریح کرد: به ازای هر مسافر ۲ هزار تومان یارانه پرداخت میشود.
وی، کاهش ۷۱ درصدی درآمد و افزایش ۴۵ درصدی هزینهها را مهمترین مشکلات سازمان اتوبوسرانی در ایام کرونا دانست و خاطرنشان کرد: کمک مالی فوری، اصلاح خطوط و تمرکز بر خطوط پرتقاضا، کاهش ناوگان فعال از جمله راهکارهای رفع این مشکلات است.
این مسئول اضافه کرد: اتوبوسهای بازسازی شده در سال ۹۸ تعداد ۱۲ دستگاه بوده که مقرر است ۶۰ دستگاه طی سال جاری و آینده بازسازی شود.
سرپرست معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری، پایانههای مسافربری برونشهری را مورد توجه قرار داد و گفت: قزوین ۶ پایانه متمرکز و سه پایانه نیمهمتمرکز دارد و سالانه میانگین یک میلیون و ۹۴۵ هزار نفر مسافر از این طریق جابهجا میشوند که باید با ضمن تقویت این حوزه، مسافران پایانههای نیمهمتمرکز و غیرمتمرکز در پایانههای متمرکز خدمات دریافت کنند.
زرآبادیپور به وضعیت تسهیل حملونقل توانیابان اشاره و بیان کرد: با همکاری بهزیستی ریز اطلاعات معلولین تهیه و دو دستگاه ون در قالب آژانس معلولین تجهیز شده است که راهاندازی آژانس ۱۳۳معلولین نیز در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به شرایط حملونقل پاک در شهر قزوین خاطرنشان کرد: ۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه در شهر قزوین داریم و هدف ما ایجاد ۷۰ کیلومتر مسیر دوچرخه پیوسته و ایمن است؛ ضمن اینکه در حال تدوین شرح خدمات برای انجام سند راهبردی توسعه دوچرخه هستیم.
به گفته این مسئول؛ سهم دوچرخه در سفرهای شهری قزوین دستکم ۳ درصد است که در فصول مختلف تفاوت دارد.