مدیرعامل شرکت آب منطقهای هرمزگان:
ایجاد تعادل در تأمین، توزیع و مصرف آب برای ادامه حیات ضروری است
مدیرعامل شرکت آب منطقهای هرمزگان گفت: ایجاد یک تعادل منطقی در تأمین، توزیع و مصرف این مایه حیات بخش، از امنیت غذایی و حیاتی استان و کشور محافظت میکند.
به گزارش ایلنا از بندرعباس، هوشنگ ملایی اظهار کرد: هر ساله هفته نخست تیرماه به عنوان هفته صرفه جویی در مصرف آب شناخته می شود. هفته ای که تلاش برای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در زمینه ضرورت اصلاح الگوی مصرف آب در کشور به اوج خود می رسد.
وی عنوان کرد: در سال جاری نیز، از روز جمعه (اول تیرماه) تا پایان هفته آتی، هفته صرفه جویی آب و برق را پیش رو داریم.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای هرمزگان ابراز کرد: فرهنگسازی و توجه به صرفهجویی در مدیریت مصرف آب کشاورزی و شرب نیازمند همراهی و همکاری بیش از پیش مردم، کشاورزان، رسانهها و نخبگان است.
ملایی بیان کرد: هماکنون میزان ذخیره آب قابل استفاده مجموع سدهای استان هرمزگان بیش از 450 میلیون متر مکعب است؛ اما با توجه به کمبارشی و خشکسالی متوالی سالهای گذشته و همچنین برداشت بیرویه از آبهای زیرزمینی استان، همچنان در شرایط کمآبی به سر میبریم و دشتهای استان با افت شدید سطح آبهای زیرزمینی مواجه است به همین جهت مدیریت مصرف و صرفهجویی باید همواره در دستور کار باشد.
وی مطرح کرد: وابستگی بخش بزرگی از جمعیت استان به کشاورزی، مطلوب نبودن قیمت آب و مصرف بیش از 85 درصد از منابع آب استان در بخش کشاورزی، اقتضا میکند که بعد از تأمین و توزیع آب در بخش کشاورزی که هزینههای هزاران میلیاردی در پی دارد، مدیریت مصرف نیز جدیتر گرفته شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای هرمزگان تصریح کرد: ما به کشاورزان و باغداران استان توصیه میکنیم با استفاده از شیوههای نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت به محصولات کمآببر و کشتهای گلخانهای روی بیاورند تا بتوانیم با ایجاد یک تعادل منطقی در تأمین، توزیع و مصرف این مایه حیات بخش، از امنیت غذایی و حیاتی استان و کشور محافظت کنیم.
ملایی با گرامیداشت هفته صرفه جویی در مصرف آب، این هفته را فرصتی برای یادآوری آموزههای فرهنگی مصرف بهینه دانست و گفت: در هفته اول تیر ماه باید بیشتر و بهتر برای عبور از تابستان و شرایط پر مصرف آب و برق تلاش کرد.
وی درخصوص مناسبتهای روزانه هفته صرفه جویی در مصرف آب، اظهار کرد: یکم تیر با عنوان « مدیریت مصرف آب و برق و خانواده » نامگذاری شده و هدف آن فراهم کردن زمینه مشارکت خانوادهها در مدیریت مصرف و افزایش نقش زنان در اصلاح الگوی مصرف آب و برق است.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای هرمزگان تشریح کرد: دوم تیر با عنوان «مدیریت مصرف آب و انرژی، افکار عمومی و رسانه» اهدافی نظیر استفاده گستردهتر از ظرفیت وسایل ارتباط جمعی و شبکههای اجتماعی بهمنظور افزایش آگاهی عمومی و بالابردن سطح دانش مصرفکنندگان آب و برق نسبت به وضعیت منابع، تشریح محدودیتها و معضلات کشور در خصوص میزان دسترسی به آب و برق را دنبال میکند.
ملایی اظهار کرد: سوم تیر با عنوان «مدیریت مصرف آب و انرژی، صنعت، معدن، سازمانهای عمومی و مؤسسات خصوصی» نامگذاری شده و هدف آن تبیین نقش تولیدکنندگان تجهیزات کاهنده مصرف در توسعه فناوریهای این عرصه، تشریح ضرورت توسعه صنایع و بهرهبرداری از معادن متناسب با ظرفیتهای منابع آبی و انرژی کشور و تبیین نقش سازمانها و مؤسسات در اعمال رویههای صحیح مصرف آب و انرژی در تأسیسات و ساختمان است.
وی عنوان کرد: چهارم تیر با عنوان «مدیریت مصرف آب و برق، غذا، منابع طبیعی و حفظ محیط زیست» و اهداف آن تشریح نقش آب و انرژی در امنیت غذایی و تشریح نقش منابع طبیعی در توسعه اقتصادی جوامع و ضرورت حفظ محیط زیست برای بقا و تداوم تمدن بشری است.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای هرمزگان ابراز کرد: پنجم تیر با عنوان «مدیریت مصرف آب و برق، خدمات شهری و روستایی و جلب مشارکتهای مردمی» با هدف تشویق و ترغیب دستگاههای خدماترسانی شهری و روستایی به کاهش مصارف آب و انرژی، تشویق و ترغیب مردم و خیرین برای سرمایهگذاری به منظور توسعه و بهبود زیرساختهای تولید، انتقال و توزیع آب و انرژی و ترویج فرهنگ وقف برای اجرای طرحهای آب، فاضلاب، برق نامگذاری شده است.
ملایی بیان کرد: ششم تیر با عنوان «مدیریت مصرف آب و انرژی و آموزههای دینی» نامگذاری شده و هدف آن تبیین اهمیت صحیح مصرف کردن و پرهیز از اسراف از منظر تعالیم دینی و معرفی شیوههای صحیح مصرف با اتکا به تعالیم دینی است.
وی مطرح کرد: هفتم تیر نیز با عنوان «مدیریت مصرف آب و انرژی، اقتصاد و حقوق شهروندی» نامگذاری شده و هدف آن تشریح ارزش اقتصادی آب و برق، تشریح نقش و ارزش اقتصادی کاهش مصرف در حفظ منابع و جلوگیری از آلودگی محیط زیست و تبیین وظایف و تکالیف شرکتهای آب و برق نسبت به مردم عنوان شده است.