خبرگزاری کار ایران

چرا آمار مبتلایان به کرونا در شهرستان‌های فاقد دانشگاه علوم پزشکی اعلام نمی شود

چرا آمار مبتلایان به کرونا در شهرستان‌های فاقد دانشگاه علوم پزشکی اعلام نمی شود
کد خبر : ۸۸۳۲۲۲

اعلام نکردن آمار مبتلایان و متوفیان ناشی از ویروس کرونا برای شهرهایی که دانشگاه علوم پزشکی ندارند و زیر نظر دانشگاههای مرکز استان قرار دارند همواره ابهامات و سوالاتی را در ذهن شهروندان به وجود آورده به طوری که این موضوع بدل به دغدغه اصلی مردم استان سمنان گشته است .

به گزارش خبرنگار ایلنا ، این روزها موضوع ویروس کووید 19 (کرونا) بحث داغ مجامع خانوادگی، گروه‌های دوستی، ادارات و سازمانهای دولتی، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود. معمولا سئوال و تحقیق نسبت به تعداد مبتلایان، بهبود یافتگان و متوفیان ناشی از این ویروس بیش از سایر مباحث جلوه می‌کند و همه شهروندان جویای این هستند تا با اطمینان خاطر بدانند که تاکنون چه تعداد در شهر و دیارشان به این ویروس مبتلا شدند.

شاید اگر همه مردم بخواهند از این گونه آمار اطلاع داشته باشند برای متولیان بهداشت و درمان مشکلاتی را ایجاد کند اما خبرگزاری ها و رسانه‌های داخلی   می‌تواند بخش زیادی از این مشکل را حل کند  و به عنوان چشم بینا و زبان گویای مردم همراه و یاری‌گر وزارت بهداشت و درمان باشند هرچند در همین مدت کوتاه از سوی وزارت بهداشت و درمان سیاست های چند گانه ای اتخاذ شد که نه تنها باری را از دوش مردم برنداشت بلکه استرس، نگرانی و حتی موجی از نارضایتی را نیز بر آنان تحمیل کرد.

اینکه بعد از گذشت حدود 17 روز هنوز هیچکدام از خبرنگاران و رسانه‌های محلی شهرستان و حتی استان آمار دقیقی که تعداد مبتلایان، بهبودیافته گان و متوفیان ناشی از این ویروس را بدانند وجود ندارد مشکل بزرگی است که دست اندر کاران دانسته یا نادانسته به راحتی از کنار آن عبور می کنند. تا روز جمعه 16 اسفند آمار کرونا از سوی دانشگاه های علوم پزشکی هر استان اعلام می شد که البته بر این موضوع هم ایرادات اساسی و بجایی وارد بود و آن عدم اطلاع رسانی این آمار به صورت تفکیک شده برای هر شهرستان و شهرهای فاقد دانشگاه علوم پزشکی  بود اما مردم قانع استان سمنان حتی به این حد هم دلخوش بودند ولی سه روز است که حتی دانشگاه‌های علوم پزشکی آمار را اعلام نمی کنند و باید منتظر بمانند تا راس ساعت 14 هر روز سخنگوی وزارت بهداشت و درمان این آمار را اعلام کند مسئله  آزار دهنده‌ای که این روزها ذهن هر بیننده و شنونده ای که آمار رسمی را می شنود این است که با توجه به مراجعه خیل عظیم مردم به بیمارستانها و بستری غیر معمول و گاهی فوتهای بدون سر و صدا آیا آمار اعلامی سخنگوی وزارت بهداشت و درمان با واقعیت‌های موجود در تک تک بیمارستانهای استان همخوانی دارد؟

به‌رغم تلاشهای بسیار مدیران بیمارستان و شبکه بهداشت و درمان شهرستانها در این زمینه هیچ پاسخی ندادند و اعلام کردند «اجازه مصاحبه و اعلام آمار را نداریم» مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود و سمنان هم تا زمانی که آمار را در اختیار رسانه ها می گذاشتند به صورت منفک شده برای هر شهر بیان نمی کردند و اظهار می کردند که سیاست وزارت بهداشت و درمان این گونه است و گاهی بیان می کردند که  «اطلاع از این آمار چه دردی از جامعه درمان می کند؟ »

در این مدت که کرونا بسیاری از مردم را گرفتار کرده اما باید بگوییم که رفتارهای بعضی مدیران شبکه بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی با خبرنگاران نیز چندان شایسته و بایسته نبوده است خبرنگاران به عنوان پل ارتباطی بین مسئولان و مردم همواره مورد انتقاد واقع می شوند که : «خبرنگاران به رسالت واقعی خودشان عمل نمی کنند» و شاید حق دارند که چنین حسی داشته باشند اما اگر از بطن کار خبر داشته باشند قطعا و یقینا دیدگاه‌شان تغییر پیدا خواهد کرد.

سئوالاتی که شاید تاکنون برای مردم و خبرنگاران بی پاسخ مانده این است که پنهان کردن آمار تفکیک شده هر شهرستان چه دلیلی دارد؟ مگر نه این است که مردم باید از عمق فاجعه و شیوع کرونا با خبر باشند؟ آیا با اعلام آمار در هر بیمارستان و انتقال صحیح آن می توان راحت‌تر به مردم گوشزد کرد که نکات بهداشتی را رعایت کنند؟ اگر صادقانه با مردم رفتار کنیم تاثیر توصیه‌های متقابل و درخواست‌هایی که از آنان می کنیم با توجه بیشتری از سوی آنان مواجه نخواهد شد؟ اگر روزانه آمار هر شهر و بیمارستان از سوی مدیران مربوطه اعلام شود آیا گاهی اخبار کذب در فضای مجازی منتشر می شود؟ و سوالات بی پاسخی که مدیران جوابی ارائه نمی دهند .

عدم ارائه این آمار در حالی است که رضا زارع زاده رئیس شورای شهر دامغان در جلسه اخیر شورای اسلامی شهر و پرسش از یکی از مسئولان ارشد بهداشت و درمان دامغان نسبت به تعداد مبتلایان به ویروس کرونا با این پاسخ مواجه شدند که :  « بیماران کرونایی و مشکوک به آن ویروس تقریبا دو بخش از بیمارستان ولایت دامغان را به خود اختصاص داده است  »

متاسفانه بعضی از مسئولان اینگونه عنوان می کنند که با بیان و در اختیار قرار دادن آمار واقعی به مردم موجی از نا امیدی در بین آنها به وجود می آید تفکری که اشتباه است زیرا  وظیفه اهالی رسانه امید بخشی به یکایک شهروندان، آشنایی آنها با این ویروس و جدی گرفتن آن در ضمن ارائه شمار دقیق مبتلایان است تا نسبت به رعایت نکات بهداشت فردی و جمعی دقت لازم را به عمل آورند.

 

محمود بانی / خبرنگار ایلنا سمنان

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز