ایلنا گزارش میدهد؛
جولان بمبهاى متحرک درخیابانهای شیراز/ تأمین سوخت خودرو با خطرناکترین روش/ یک راننده: هفتهای سه بار برای زندگیام ریسک میکنم/ دو برابرشدن هزینه نصب مخزن ال پی جى در ماههای اخیر
راننده مسافرکش کنار جاده فرعی در نزدیکی شیراز کپسول دوم را جدا و وسایل انتقال گاز را در عقب ماشین جاساز میکند و برای شروع روزی دیگر سوار خودرواش میشود ؛ او خیلی خوب می داند که خطر در کمین است و بمب ساعتیای که در صندوق عقب جا خوش کرده هر آن ممکن است عمل کند و فاجعه بیافریند اما زندگی راه دیگری را نشانش نمیدهد باید خطر کند و ریسک اتفاقات ناگوار را به جان بخرد. بنزین گران شده ... زن و بچه خرج دارد...
به گزارش خبرنگار ایلنا ازشیراز ، داستان نصب ال پى جى بر روی خودروها موضوع جدیدى نیست اما بســیارى از شــهروندان پس از سهمیهبندى و اصلاح قیمت بنزین، تمایل بیشــترى به استفاده از دوگانه سوز کــردن ماشین خود پیــدا کردهاند؛ دغدغــه ای که آنان را از فکر کردن بــه فاجعه بزرگتر غافل کرده است.
به تازگی تمایل به نصب ســیلندر گاز مایــع در خودروها بویژه تاکسیها در شیراز به دلیل تقاضای بالا، بیشتر شده و درحالى نصب مخزن ال پی جى و قیمت قطعــات آن در ماههای اخیر افزایــش دو برابرى داشــته که بسیارى به نصب مخزن پرخطر گاز مایع روى آوردهاند. بسیاری از صاحبان خودرو -بویژه تاکسیها و پراید - برای انجام این کار ، کپسول گاز را برعکس روی تکیهگاه فلزی قرار داده و با لوله ای تقریبا بلند آن را به سیلندر تعبیه شده در صندوق عقب خودرویشان وصل کرده و خود چند متری دورتر از ماشین میایستند تا مخزنشان پر از گاز شود.
با قامت بلند و اندام لاغرش کپسول اول را جدا می کند و دومی را به همان شیوه به باک وصل می کند. مهران 40 ساله حالا 7 سالی میشود که از طریق مسافرکشی روزگار میگذراند. او دو فرزند دارد و هر روز برای تامین مخارج زندگی مجبور است 12 ساعت در محدوده های مختلف شهر رانندگی کند.
بخاطر هزینههای زندگی مجبورم
این راننده تاکسی هفتهای 3 بار برای پر کردن سیلندر گاز خودرو خود به محدوده ای از شهر در انتهای ماذون قشقایی که ترددی در آنجا وجود ندارد می رود و سپس آستین ها را بالا زده و با شیوه دستی سیلندر ماشین اش را پر می کند.
شیوهای که به گفته خود او یکی از خطرناکترین روشهای تامین سوخت است اما برای کم کردن هزینه خانوار مجبور است این ریسک را به جان بخرد. او می گوید وقتی نمیتواند بنزین لیتری 3 هزارتومان در باک ماشیناش بریزد ناگزیر از گاز مایع آن هم نه به شیوه استاندارد که به صورت ال پی جی استفاده می کند.
مهران بارها انفجار کپسول هایی که در حین عملیات انتقال گاز منفجر شده اند را به چشم دیده است و می گوید: بعضی مواقع رانندگان خودروهایی که به این محل برای پر کردن سیلندر گاز می آیند به دلیل آنکه از تجربه کافی برخوردار نیستند تمام زندگی شان را از دست می دهند در مواقعی حتی خودرو به یکباره آتش گرفته و منفجر می شود.
فاجعه اما آنجا وخیمتر می شود که انفجار کپسولهای LPG در حین حرکت و با چند سرنشین خودرو روی می دهد. چند سرنشین که در عین سلامت و هوشیاری بر یک چشم بر هم زدن در یک اتاقک بسته زندگی شان به پایان می رسد.
مهران می گوید: متاسفانه این سوخت جایگزین روشهاى اســتاندارد شــده و کارگاههای ســیار در حاشیه شهرها اقدام به نصب گاز مایع بــر روى خودروها می کنند.
نصب گاز مایع در خودرو غیرقانونى و خلاف است
انفجار مرگبار کپسول هاى گاز مایع بارها در منازل و خودروها حوادثى را به همراه داشــته اســت، اما هنوز عوامل بازدارنده آن کاملا مشــخص نیســت. آن طور که مدیرکل اســتاندارد فارس مى گوید: نصــب و پُر کردن مخزن گازهــاى مایع در خودروهــا در حالى در مناطق مختلف دیده مى شــود که علاوه بر غیرقانونى بودن این کار، در واقع از کپســول هایى استفاده مى شود که حق مردم روستایى است که از نعمت گاز محروم هستند.
مرتضــى رهنما در گفت و گو با ایلنا با تاکید بر غیر اســتاندارد بودن گاز مایع براى خودرو مىگوید: در واقع گاز مایع مربوط به خودرو نیست و بسیار خطرناک است.
وى با بیان اینکه عمده کارگاههاى گاز مایع ال پى جى به صورت زیرزمینى و ســیار است، عنوان مىکند: این کارگاهها درحالى به صورت غیر رسمى و غیر قانونى کار مىکنند که امکان شناسایى آن ها وجود ندارد.
به گفته مدیرکل اســتاندارد فارس، بخشــى از این نوع گاز مایع حتى در منازل مسکونى تولید مىشود که به هیچ وجه شــناخته شده نیست، مگر اینکه شهروندان این موضوع را اطلاع رســانى کننــد.
رهنما با بیان اینکه کارگاههاى ســیار در حاشیه جاده و خیابانها اقدام به نصب و ســوخت گیرى مىکنند، خاطرنشــان مىکند: این کارگاه ها در مجموع جاى ثابتى ندارند و به همین دلیل امکان تعقیب آنها وجود ندارد.
مراکز ال پى جى بدون مجوز و فاقد استاندارد هستند
وى با اشاره به تعداد بالاى چنین مراکز غیرمجازى مى گوید: بیش از 90درصد مراکز ال پى جى مجوز ندارند و حتى آنهایى که مجوز دارند از لحاظ استاندارد مورد تایید نهایى نیستند.
مدیرکل اســتاندارد فارس خاطرنشــان مىکند: حتــى حیطه کارى چنین کارگاههایى در مناطق خاص نیست و به همین دلیل امکان شناسایى و برخورد قانونى وجود ندارد؛ این درحالى اســت که خطر انفجار ناگهانى مخزن ال پى جى و گاز مایع، همچنان جان شــهروندان را تهدید مى کند.
افزایـش 25درصـدى مصرف گاز توسـط خودروهاى گازسوز
مدیر عامل شــرکت تولید و پخش فرآوردههاى نفتــى منطقــه فارس نیز در گفت و گو با «ایلنا» با اشــاره به بهبود جایگاههاى سوخت CNGدر فارس مى گوید: مصرف گاز CNG در اســتان فارس پس از اجراى طرح مدیریت مصرف ســوخت و سهمیه بندى بنزین 25درصد افزایش داشته است.
امیــر بنىکریمى با اشاره به نزدیک شدن به هدفگذارى رشد ســهم مصرف CNGدر سبد ســوخت کشور عنوان مــىکنــد: بخشــى از افزایش تقاضا براى ســوخت CNGپس از طرح مدیریت مصرف سوخت در فارس به وجــود آمد که در کنار آن بهبود و افزایش جایگاه هاى سوخت CNGرا مد نظر قرار دادیم.
بــه گفته وی درحال حاضر 128جایگاه ســوخت CNGدر ســطح اســتان فعال است که 4 جایگاه دیگر نیز در حال احداث است.
***
به گزارش ایلنا، صداى مهیب انفجار ناگهانى خودرو، بارها خطرات ســوخت ال پى جى را نشــان داده اســت، اما این موضوع نه تنهــا باعث کاهش نصب نشده، بلکه تعداد کارگاه هاى غیر مجاز و زیر زمینى هر روز در حال افزایش است.
راننده مسافرکش کنار جاده فرعی در نزدیکی شیراز کپسول دوم را جدا و وسایل انتقال گاز را در عقب ماشین جاساز میکند و برای شروع روزی دیگر سوار خودرواش میشود ؛ او خیلی خوب می داند که خطر در کمین است و بمب ساعتیای که در صندوق عقب جا خوش کرده هر آن ممکن است عمل کند و فاجعه بیافریند اما زندگی راه دیگری را نشانش نمیدهد باید خطر کند و ریسک اتفاقات ناگوار را به جان بخرد. بنزین گران شده ... زن و بچه خرج دارد...
گزارش: دانیال طهماسبی نژاد