سفیر ایران در سوئد:
تورم نقشی در ایجاد کسب و کار ندارد
سفیر ایران در سوئد گفت: تورم تاثیر چندانی در محیط کسب و کار ندارد و ارتقای این بخش با تغییر نگاه به اقتصاد بهبود می یابد.
به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین،احمد معصومیفر در نشست شورای گفتوگوی دولت با بخش خصوصی قزوین اظهارکرد: باید ریشههای رتبه ضعیف کشور در محیط کسب و کار را پیدا کرده و از تجربیات سایر کشورها نیز در این زمینه استفاده به عمل آورد.
سفیر ایران در سوئد افزود: با اشاره به اینکه در دهههای ۸۰ و ۹۰، تورم دغدغه و مساله اصلی بسیاری از کشورهای جهان بود اما امروزه تنها ۱۰ درصد کشورها دارای تورم ۲ رقمی هستند، تصریح کرد: رتبه ضعیف در فضای کسب و کار و سایر بخشها همگی از تبعات اتکا به اقتصاد نفتی است و با اقتصاد سیاستزده و رانتی نمیتوان در این زمینه به رتبه خوبی دست پیدا کرد.
به گفته معصومیفر، بیشتر افتخارات گذشته ما در زمینههای علمی بوده و به همین لحاظ نگاه ما به توسعه باید در زمینه منابع انسانی باشد که آن هم از همان ساختارهای آموزشی ما آغاز میشود.
وی یادآور شد: در کشورهایی مانند ژاپن از همان ابتدا در مدارس به دانش آموزان گفته میشود کشور منابع فقیری دارد اما در ایران از همان ابتدای کودکی از سرمایههای کشور و تاریخ هفت هزار ساله آن میگویند که در نتیجه کودکان دلخوش به این ثروت طبیعی میشوند، بنابراین همه این مسایل ناشی از ضعف فرهنگ و آموزش است.
سفیر ایران در سوئد با اشاره به سیاستهای اقتصادی وزارت امور خارجه در بخشهای ابلاغ مصوبه اقتصاد مقاومتی، برنامه ششم و بهبود مستمر فضای کسب و کار، گفت: وزارت امور خارجه از ۲ سال پیش برمبنای همین اسناد و برنامههای بالادستی دست به یک اصلاح اساسی زد و سه معاونت آن به ۲ معاونت تقلیل یافت.
معصومیفر تصریح کرد: این وزارتخانه همچنین در راستای دیپلماسی اقتصادی که کشورها از آن استفاده میکنند، برنامههای وسیعی داشته و ضمن ایجاد محورهای مرتبط با اقتصاد مقاومتی، اداره کل اقتصاد مقاومتی را نیز در محورهای مختلف تشکیل داده است.
وی تاکید کرد: در راستای بهبود محیط کسب و کار نیز مواد ۹ و ۱۰ این قانون وظایفی را بر دوش وزارت امور خارجه گذاشته که در قالب آن، کارگروه ماده ۹ در این وزارتخانه با حضور و عضویت وزارت صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و دارایی و معاونان اتاق بازرگانی و اتاق تعاون تشکیل میشود.
سفیر ایران در سوئد با تاکید بر اینکه در این کارگروه آنچه که برای تسهیل فضای کسب و کار در خارج از کشور لازم است طرح میشود، افزود: اقدام موثر دیگر در این زمینه راهاندازی سامانه دیپلماسی اقتصادی بود که از اردیبهشت ماه امسال برای معرفی ظرفیتهای اقتصادی و بازرگانی خارج از کشور به تولیدکنندگان داخلی و همچنین ارائه ظرفیتهای بازار در کشورهای دیگر ایجاد شده است.