رضوانیان مطرح کرد:
کاهش آلاینده های زیست محیطی ذوب آهن با نصب درهای فلکسیبل/ تاکنون 39 درب فلکسیبل باتری شماره 3 نصب شده است
مدیرتولیدات کک ومواد شیمیایی ذوب آهن اصفهان گفت: بومی سازی طراحی وفناوری ساخت درب های فلکسیبل سلول های باتری های کک سازی ازخروج هفت میلیون و 500 هزار دلار ارز جلوگیری می کند.
به گزارش ایلنا از اصفهان، علیرضا رضوانیان اظهار داشت: پیش از این طراحی وساخت این درها توسط چندکشور خارجی انجام می شد، اما با تلاش متخصصان ذوب آهنی ، این فناوری پس از یکسال کار تحقیقاتی داخلی شد.
وی بابیان این که باطراحی این درها گام بلندی در راستای حذف آلاینده های زیست محیطی برداشته می شود افزود: سالانه یک میلیون و 200 هزارتن کک در ذوب آهن اصفهان تولید میشود که با به روزرسانی تجهیزات باتریها، علاوه برحذف آلاینده های زیست محیطی،کیفیت این محصول هم افزایش پیدا می کند.
مدیرتولیدات کک و مواد شیمیایی ذوب آهن اصفهان با اشاره به این که چهار پروژه برای حذف آلاینده های زیست محیطی در بخش کک سازی مدنظر است ، افزود : تنظیم رژیم هیدرولیکی و گرمایی باتری ، طراحی ، ساخت و اجرای درهای سلول های باتری به شکل فلکسیبل ، تعویض سامانه های تمیزکننده درسلول های باتری و تکمیل طرحهای نیمه تمام باتری کک سازی که باترک محل کارتوسط پیمانکار به صورت نیمه تمام باقی ماند از این پروژه هاست.
سرپرست دفتر فنی مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی ذوب آهن اصفهان هم با اشاره به اهمیت بومی سازی دانش طراحی وساخت این درها ، گفت : هرکدام ازاین درها ازحدود یک هزار قطعه تشکیل شده که شامل قطعات ریخته گری ، اسکلت فلزی ومکانیکی است.
مهدی ظرافتی افزود: با بومی سازی دانش ساخت این درها ، ایران به جمع معدود کشورهای دنیا پیوست که از این دانش برخوردارهستند.
کارشناس طراحی دفترفنی مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی ذوب آهن اصفهان نیز با اشاره به مزایای اجرای این طرح گفت: جلوگیری از شکستن درهای سلولهای باتری،خسارت وارد نشدن به ماشین آلات باتری کک سازی،جلوگیری از ریزش قطران از اطراف درها ، تسهیل در تعمیر و نگهداری درهای موجود و کاهش تنشهای حرارتی از مهمترین مزایای اجرای این پروژه است.
تا کنون 39 عدد درب بر روی باطری نصب شده است . طبق برنامه ریزی های انجام گرفته تا آخر ماه جاری کلیه درب های سمت کک تعویض می شود .
ضمناً کار طراحی و تهیه نقشه دربهای قسمت ماشین نیز به تازگی پایان یافته و برنامه ریزی جهت تنظیم سفارش و ساخت مدل و تامین قطعات استاندارد آن در جریان است تا با ساخت نمونه اولیه و بهره وری آزمایشی از آن ساخت درهای سمت ماشین هم به انجام برسد.