رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد:
برند مخصوص کالا نیست بلکه مربوط به شاخصه هاست
رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد گفت: بعد از کوپنی شدن کالاها و فراموشی برند، مجدد ایده برندهای صادراتی و داخلی احیا شده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، محمد حسین روشنک در این خصوص گفت: برند مخصوص کالا نیست بلکه مربوط به شاخصه هاست. پس از انقلاب و کوپنی شدن کالاها، موضوع برند از بین رفت یا متوقف شد. بعد از آن دوره، ایده احیای برندهای داخلی و صادراتی احیا شد.
رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد افزود: ما در اتحادیه صادرکنندگان این مسئله را مطرح کردیم و کم کم این مقوله نهادینه شد، در کنار آن ایده تولید بدون کارخانه را ترویج دادیم.
وی افزود:این حوزه مقوله بسیار وسیعی است که شیوه اقتصادی نوینی دانسته می شود، این نوع تولید با برون سپاری تولید متفاوت است.
روشنک گفت: تولید بدون کارخانه یعنی اینکه کسی صاحب برند است و با استفاده از چند کارگاه تولیدی و با استاندارد مورد تایید خود، کالایی را تولید می کند. این نوع تولید 3 خاصیت دارد. نخست اینکه سرمایه گذار مجبور نیست همیشه سرمایه خود را روی زمین صرف کند. دوم اینکه سرمایه بخش تجارت به سمت تولید سوق داده می شود. مزیت سوم نیز بقای تخصص برندساز و بازرگان در چرخه تولید است.