خستو مطرح کرد:
لزوم شفافسازی دلایل تعدیل خطوط مترو از ۶ به یک/ اعتماد مردم از شهرداری درحال سلب شدن است
سخنگوی شورای شهر کرج گفت: باید مشخص شود که چرا پروژه مترو کرج از ۶ خط به یک خط تعدیل پیدا کرد و این درحالی است که همان یک خط نیز از ۱۶ کیلومتر به ۷ کیلومتر تقلیل یافت در صورتی که اساسا قرار نبود مترو با پول و منابع شهر ساخته شود.
به گزارش ایلنا، رحیم خستو در ارتباط با پروژه مترو کرج، گفت: مترو کرج قرار بود ۶ خط داشته باشد که شد یک خط و آن یک خط هم مدام تعدیل شده و به ۷ کیلومتر کاهش یافته است. اگر مترو مهم است که البته هست باید مشخص شود چرا از ۱۶ کیلومتر به ۷ کیلومتر تقلیل یافته است؟ چرا تذکرات و تاکیدم برای به مناقصه گذاشتن و یا مشارکت سرمایه گذاری برای سایر خطوط نشنیده گرفته میشود تا در رقابت بین پیمانکاران انگیزه های بیشتری برای این خط هم بوجود بیاید.
این عضو شورا گفت: چرا از سایر روشهای سرمایه گذاری از جمله BOT -Boo-BlT-BlOT و یا قرادادهای مشارکت مدنی و یا فرصت های سرمایه گذاری برای مترو استفاده نمی شود؟ آیا وظیفه مدیرعامل یک سازمان غیر از این امور است؟
خستو گفت: بنده با مترو مخالف نیستم ولی تحقق مترو برای ۱۶ کیلومتر در حال حاضر حداقل ۸ تا ده هزار میلیارد پول لازم است اما منبع آن کجاست؟ مترو هر چند مهم، ولی به چه قیمتی؟
وی افزود: تاکنون که مخالفت های بنده با اخذ وام و یا فروش اوراق برای پروژه همیشه ناتمام مترو رای نیاورده و اکثریت اعضای محترم شورا به تمام لوایح مترو رای داده اند.
خستو با تاکید بر ضرورت شفاف سازی پیشرفت پروژه مترو طی دو سال اخیر و تصویب تمام لوایح، تصریح کرد: خوشبختانه یا متاسفانه تاکنون فریادهایم در خصوص مترو به جایی نرسیده و موضع گیریهای گاه و بیگاه بنده تاثیری بر این روند نداشته است و لذا جای هیچ گونه نگرانی نیست.
خستو ادامه داد: قطعا حرف هایم بازدارنده آرزوی های بزرگ با دست های خالی برخی نخواهد بود ولی تاریخ قضاوت خواهد کرد. من فقط نمی خواهم پروژه ای نیمه کاره با میلیاردها هزینه و بدهی به شهروندان از خود به ارث باقی بماند.
عضو شورای پنجم شهر کرج با اشاره به اینکه لیست امید در هیچ بیانیه تبلیغاتی قول مترو نداده است، گفت: اساسا فرد یا افرادی می توانند قولی بدهند که بار مالی فراوان دارد. آیا شورا پدیده ای جمعی نیست که خروجی آن رای اکثریت است؟ به فرض اگر برخی در انتخابات قولی داده باشند به محدودیت ها و موانع و امکانات هم اندیشه اند.
خستو با شفاف سازی منابع مالی مترو، تاکید کرد: برای تکمیل پروژه، پولی وجود ندارد. لایحه هایی که تاکنون آمده، وام و فروش اوراق با بهره بالا و خام فروشی زمین های مرغوب از جمله فرهنگسراها بوده است. با وضعیت کنونی کشور و کرج، اخذ وام و فروش اوراق قرضه چیزی جز پروژه ای نیمه کاره و بدهی فراوان و از دست دادن امکانات و بازماندن از سایر وظایف چیزی جز هزینه های هنگفت به مردم تحمیل نخواهیم کرد.
وی افزود: قطعا اگر پولی بود و پیمانکار حرفه ای تر وجود داشت، مترو از اولویت های اولیه بود. مترو اساسا قرار نبود با پول یا ملک و منابع شهر ساخته شود بلکه باید پیمانکار اسپانسر و سرمایه گذار آن را فراهم میکرد.
خستو اذعان داشت: اگر مبلغ حدود هزار میلیاردی که تاکنون هزینه شده، وارد حوزه گردشگری، زیرساخت های اجتماعی، ورزشی، فرهنگی، بافت های فرسوده، حمل و نقل ممکن و مقرون به صرفه تری میشد، شکل و شمایل کرج متحول شده بود.
وی اظهار داشت: اگر منابع هزینه شده صرف خرید باغات درون بافت شهری می شد اکنون شهرمان سبزتر و سرانه فضای سبز بیشتری داشتیم و اگر معابر بازگشایی میشد ترافیک روان تری داشتیم.
سخنگوی شورای شهر کرج، افزود: به دلیل ناتوانی در تحقق برخی توافقات مان با شهروندان در خصوص معابر، اعتماد مردم از شهرداری درحال سلب شدن است و اگربه دلیل کمبود منابع مالی مجبور نبودیم از جرایم ماده ۱۰۰ ارتزاق کنیم شهری با هویت تر و آرام تر داشتیم . با درصد کمی از مبلغ فوق می توانستیم گالری هنری، موزه کرج، خطوط مناسب دوچرخه سواری و... داشته باشیم. با وجودی که وضعیت پسماند این کلان شهر، بصورت فاجعه باری ناکارآمد است تزریق مناسب بودجه و استفاده از متخصصین به داشتن شهر بهتر کمک میکند.
خستو تاکید کرد: باید مشخص شود کشورهای دیگر و یا حتی شهرهای دیگر ایران برای داشتن هر کیلومتر مترو چقدر هزینه کرده اند و ما برای متروی نداشته مان تاکنون چقدر هزینه کرده ایم؟