بطحایی در مشهد:
میتوان عطش کنکور را کم کرد/ انحراف در فرایند یادگیری و یاددهی
وزیر آموزش و پرورش معتقد است با انتخاب دانشآموزان براساس سوابق تحصیلی میتوان عطش کنکور را کم کرد.
به گزارش ایلنا، سید محمد بطحایی در آیین افتتاح دوازدهمین هماندیشی ستاد همکاریها در مشهد مقدس، اظهار کرد: متأسفانه طی دو دهه گذشته مسئله کسب مهارتهای تربیتی و فرهنگی جای خود را به حفظیات و یادگیری در ذهن داده است. شیوه گذشته بهگونهای بود که همه معلومات و علم آموزشی دانش آموزان بیشتر جنبه شناختی دارد و جایگاهی برای کسب مهارتهای تربیتی و پرورشی قائل نشد و این مسئله که ابتدا در متوسطه دوم بود به متوسطه اول و امروز به دوره ابتدایی منتقل شده است.
وی متذکر شد: امروز مدال افتخار را بر گردن کسانی میاندازیم که بیشتر حفظ کردهاند و مهارتهای تربیتی و پرورشی آنان مورد ارزیابی قرار نگرفته و ما دنبال بهکارگیری همه مهارتها کنار یکدیگریم. با طراحی برنامههای متعدد دنبال تقویت و توسعه فعالیتهای تربیتی و فرهنگی هستیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نباید تعامل و ارتباط میان حوزه و آموزش و پرورش را با چسب به یکدیگر بچسبانیم، گفت: امروز هجمههای سنگینی نسل جوان و نوجوان ما را تهدید میکند. باید حوزه و آموزش و پرورش با یکدیگر تنیده شوند و حوزه نقش هیأت اندیشهورز آموزش و پرورش را ایفا کند. امسال اتفاق خوبی که رقم خورده است. اختصاص دو ساعت رسمی آموزش و پرورش به مسئله معلم و دانشآموز است که بر اساس نیازهای روز و با تشخیص آموزگار، اداره شود.
وی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب تلاشهای زیادی آموزش و پرورش انجام داده تا تحول مدنظر ایجاد شود، گفت: این تلاشها و زحمتها که در چند دوره شروع شد و تا امروز ادامه دارد هنوز نتوانسته توقع و مطلوبیت را برای جامعه و مدیران کشور و سیاستگذاران کشور ایجاد کند و انتقادهایی بر توانایی و خروجیهای آموزشوپرورش وجود دارد. در دو دهه اخیر ناخواسته انحرافاتی در برنامه رسمی و غیررسمی آموزش و پرورش دچار شدهایم که موجب شده سهم اهداف تربیتی کاهش یابد و اهداف آموزشی و شناختی براساس حافظه محوری اولویت پیداکرده و دانشآموزان مطالب را بهخوبی حفظ میکنند ولی آنجا که بهطور مثال باید جوانمردی، حلال و حرام را در عمل و در زندگی به کار ببرند نمره خوبی نمیگیرند.
وزیر آموزش و پرورش با بیام اینکه این انحراف یعنی توسعه و گسترش مهارتآموزی به نفع اهداف شناختی و کاهش اهداف تربیتی ابتدا در متوسطه دوم و پایههای 11 و 12 آغاز شد، تاکید کرد: اکنون این مصیبت را در نظام آموزش و پرورش و متأسفانه در دوره ابتدایی هم شاهدیم که این موضوع فراگیر شده و سایه شوم خودش را در فضای تربیتی و پرورشی گسترده است که کنکور یکی از این عوامل بود که امیدوارم با تلاشهایی که صورت میگیرد سهم این عامل کاهش یابد و سهم اهداف پرورشی و تربیتی بیشتر شود که اجرای این هدف دشوار است زیرا جامعه در 20 سال گذشته به آن عادت کرده است.
وی تصریح کرد: کنکور و شبه کنکور باعث شد همه تلاش صرف اهداف شناختی شود و معلم فرصت پرداختن به مهارت ندارد و دانشآموز میخواهد فرم را حفظ کند و معلم کوتاهترین نتیجه را به او آموزش دهد.
بطحایی با اشاره به انحراف در فرایند یادگیری و یاددهی اظهار کرد: میتوان عطش کنکور را کم کرد زیرا در 85 درصد ظرفیت آموزش عالی و دانشگاهها نیازی به برگزاری کنکور نیست و براساس سوابق تحصیلی میتوان دانشآموزان را انتخاب کرد.
وزیر آموزش و پرورش مدرسه را محلی برای تمرین زندگی دانست و گفت: مدرسه باید کارگاهی آموزشی برای زندگی شود و دانش آموزان باید یاد بگیرند که مسئله زندگی خود را چگونه حل کنند. برای اصلاح این مسیر نیازمند حمایت فکری، معنوی و کارشناسی حوزههای علمیه هستیم و به صاحبنظران حوزه نیازمندیم.