با حضور آیتالله جوادی آملی و مفسران قرآن؛
شانزدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن در آئینه رمضان برگزار شد
در آستانه ماه مبارک رمضان، شانزدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن در آئینه رمضان، با حضور آیت الله جوادی آملی و برخی مفسران قرآن کریم حوزه علمیه قم در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) قم برگزار شد.
به گزارش ایلنا در قم، شانزدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن در آئینه رمضان، با حضور اعضای مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم و با سخنرانی آیت الله جوادی آملی از مراجع تقلید شیعه در قم، در محل دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) قم برگزار شد.
سخنرانان این مراسم، آیت الله جوادی آملی از مراجع تقلید، آیت الله نجم الدین طبسی از اساتید حوزه و حجت الاسلام بنیادی عضو هیات رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بودند.
پیش از سخنرانیهای پیشبینیشده برای این مراسم، مرتضینجفی قدسی مدیر دارالقرآنعلامه طباطبایی(ره) قم، در سخنانی با اشاره به اقدامات این دارالقرآن در آستانه ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) افتخار دارد که از ۵ سال پیش، هر ساله برخی از مفسران قرآن کریم حوزه علمیه قم را برای فعالیتتبلیغی به نقاط مختلف کشور اعزام میکند و البته در این مسیر پربرکت همراهی دوستان اعضای مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم همواره وجود داشته است.
*پاسخ آیت الله جوادی آملی به چرایی عربی بودن قرآن
یکی از مراجع تقلید شیعه در قم، گفت: قرآن کریم عربی مبین است به این دلیل است که این توانمندی در لغت عرب است که تمام زبان های دنیا را ترجمه کند ولی تمام زبان ها این ظرفیت را ندارد که عربی را ترجمه کند.
آیت الله جوادی آملی در نشست مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) قم برگزار شد، اظهار داشت: کعبه محلی است که همه زندگی و وجود و سکنات ما با هر روزه و هر ساعت با آن مرتبط است و اصولا باید در تمام شبانه روز با کعبه ارتباط داشته باشیم.
وی با بیان این که قرآن کریم حرمتی که برای زمان نزول نازل شده است، برای محل نزول آن یعنی زمین آن بیان نکرد؛ گفت: صاحب جواهر و صاحب عروه در کتابهای خود آوردند که در فصل روزه، همین بس که انسان شبیه فرشتگان می شود؛ سخن از نخوردن و کم خوابیدن نیست، بلکه انسان به فرشته شبیه می شود.
این مرجع تقلید افزود: این سخن به حدی لطیف و مقبول است که مرحوم صاحب جواهر در ابتدای کتاب خود این مطلب را بیان می کنند؛ سید صاحب عروه در بحث فضیلت صوم بیان می کند که انسان روزه دار شبیه فرشته است؛ روی کره زمین، فرشی گرانبهاتر از پرنیان نیست و این فرش محصول چهار برگ توت است که اگر به مدرسه نرفته بود به زباله دان می رفت؛ این برگ به مکتب کرم ابریشم رفت و استاد دید و ابریشم شد.
آیت الله جوادی آملی با بیان این که علامه امینی با الغدیر، شیعه را زنده کرد، گفت: علامه امینی، علامه طباطبایی و سید محسن حکیم سه طلبه ای بودند که در یک دوره توانستند شیعه و اسلام را سربلند کنند؛ این سه طلبه توانستند با این قدرت کار خود را دنبال کردند و به جای تکرار مکررات به دنبال علم رفتند.
وی خاطرنشان کرد: اگر حوزه ما توانست این سه شاگرد را در هر ۵۰ سال تربیت کند و این آثار را خلق کند کار بزرگی کرده است؛ شیخ اشراق بیان کرده است که علم، وقف نامه خاصی ندارد؛ مردان بزرگ همیشه با تلاش و کوشش به دنبال علم آموزی بودند.
این استاد حوزه علمیه قم گفت: صاحب جواهر در آخرین صفحه جواهر بیان می کند که خداراشکر که در شب ۲۳ ماه رمضان این کتاب تمام شد؛ این مساله به این معنی است که علمای ما در این شبها به دنبال سواد می رفتند.
وی یادآور شد: امروزه هم شبهه های قدیمی که بیان می کرد که قرآن رویای پیامبر(ص) است و قرائت شخص پیامبر از جهان است مطرح شده است؛ این شبهات در گذشته نیز وجود داشت و مطلب جدیدی نیست.
آیت الله جوادی آملی اظهارکرد: بر فضلا و مفسران واجب عینی است که در مقابل حمله جدی به دین بایستند؛ خود قرآن کریم پاسخگوی همه این تهمت ها و هزیان گویی ها است؛ کتابی در ظرف ۲۳ سال نازل شده است و مفسر گویا و توانمندی آن را شبانه روز همراهی می کند و در این ۲۳ سال قدم به قدم در جنگ و صلح و دفاع و جهاد آن را تفسیر کرده است و در این بین سخنی از هرمونتیک نیست.
وی گفت: درست است که فرهنگ غنی فارسی داریم؛ فرودسی ها از بارگاه تشیع ایران و فارسی را حفظ کردند؛ فردوسی در کلامی به شهر علم وباب علم بیان کرد؛ اگر غیر از او بود کسی جرات نمی کرد که از علی(ع) در آن زمان نام ببرد.
این مرجع تقلید افزود: قرآن کریم عربی مبین است به این دلیل است که این توانمندی در لغت عرب است که تمام زبان های دنیا را ترجمه کند ولی تمام زبان ها این ظرفیت را ندارد که عربی را ترجمه کند.
وی بیان کرد: این تهمت ها برای همه انبیا نیز مطرح شده است خود قرآن کریم نیز همین مطلب را بیان می کند؛ خداوند در قرآن بیان شده است که مقام دریافت وحی به سان همه انبیا به پیامبر نیز اعطا شده است.
آیت الله جوادی آملی اظهارکرد: خداوند متعال در قرآن، درس کرامت می دهد؛ خداوند خود را در حوامیم سبعه عزیز حکیم یاد می کند و درس حکمت می دهد؛ خداوند قرآن را کتاب حکیم و عزیز می نامد؛ قرآن کریم سه سلسه دعوت ها ، دعواها و مجموع دو سلسله را به شکلی جنباند که کوچکترین مشکل و نقصی در آن نیست.
وی گفت: سلسله دعواها به دست رهبران الهی است؛ پیامبران مسئولیت ها و وظایف خود را بیان کردند؛ دعواها، به معنی ادعاها است که در اختیار انبیا است؛ دعوت ها نیز به سمت الله است؛ خداوند در سوره نسا بیان کردند که تک تک سلسله حلقات دعوت ها و دعواها، منسجم است و مجموع سلسلتین دعوت و دعواها نیز منسجم است و در هیج جا اختلاف نمی بینید.
این مرجع تقلید افزود: شهید مدرس عزیز بود، چون نفوذ ناپذیر است؛ ایشان به رضاخان بیان کردند که می خواهم تو نباشی؛ ایشان محصول داخلی یعنی جامه کرباسی را به تن کردند و از تن در نیاوردند؛ به همین خاطر است که امام این همه از ایشان نام برد؛ ایشان عزیز بود چون نفوذ ناپذیر بود؛ ملت ما نیز باید عزیز باشد یعنی نفوذ ناپذیر باشد.
وی اضافه کرد: قرآن کریم نفوذ ناپذیر است و به همین دلیل از هیچ جهتی نمی توان به قرآن کریم نفوذ کرد؛ هیچ کسی نمی توان به قرآن اشکال کند؛ قرآن کریم به دلیل اتقان، حکیم و به دلیل نفوذ ناپذیری، عزیز است؛ به همین دلیل هیچ مثل و همانندی برای قرآن نمی آید؛ اگر قرآن، مثل و مانندی داشت از بین رفته بود، زیرا قرآن داعیه اعجاز دارد.
آیت الله جوادی آملی اظهارکرد: امام علی(ع) با اشاره به مصیبت های سقیفه بیان کردند: در آن زمان دو فامیل داشتم که عباس و عقیل بودند که نه اسلام و نه سقیفه و غدیر را به درستی نشناختند؛ کاری از این دو ساخته نبود، ولی اگر حمزه و جعفر را داشتم سقیفه را امضا نمی کردم.
وی گفت: چه کسی مثل وجود نورانی و الهی علی بن ابیطالب(ع) جرات دارد که به مردم بگوید که تا زنده هستم از زمین و آسمان از من بپرسید؟ قرآن کریم دارای دامنه عربی مبین است که نتوانستیم آن را به خوبی تبیین کنیم؛ چون اینکار را نکردیم به علی حکیم نیز نمی توانیم بپردازیم.
*اعزام ۱۰۰ مفسر قرآن کریم به نقاط مختلف کشور
عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین گفت: حدود ۱۰۰ مفسر قرآن کریم در ماه رمضان امسال به سراسر کشور اعزام می شوند تا تفسیر قرآن بگویند.
حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی، در نشست مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) قم برگزار شد، اظهار داشت: اعزام مفسران قرآن کریم به نقاط مختلف کشور، از ۵ سال پیش به این سمت به شکلی منسجم شروع شد و امسال هم این کار انجام خواهد شد.
وی با بیان این که در این مدت ۵سال اخیر، برنامه ریزی مناسبی برای اعزام مبلغین تفسیری به سراسر کشور انجام شده است، گفت: خوشبختانه روند مناسبی برای توسعه روند تبلیغی در پیش گرفته شده است؛ به این صورت که در سال نخست فعالیت مجمع عالی تفسیر ۳۰ نفر اعزام شدند و امروز ۱۲۳ مبلغ قرآن به سراسر کشور اعزام شدند.
عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسیه حوزه علمیه قم افزود: درماه رمضان ۱۰۰ نفر از اساتید تفسیر قرآن کریم با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی اعزام می شوند و امسال با توجه به افزایش تعداد اساتید تفسیر اعزامی، این مبلغان در همه استان ها در مرکز استان و شهر اول و دوم استان، حضور پیدا می کنند.
وی خاطرنشان کرد:۲۰ مبلغ تفسیر قرآن در ماه مبارک رمضان به خارج از کشور اعزام می شوند و این موضوع نکته خوبی است که جریان سازی در زمینه تبلیغ با محوریت قرآن انجام می شود.
حجت الاسلام والمسلمین بنیادی ادامه داد: اعزام مبلغ به سراسر کشور کفاف تقاضای مورد نیاز را نمی دهد و تقاضا روز به روز بیشتر است که با توجه به برنامه ریزی مناسب تلاش می شود این نیاز رفع شود.
وی گفت: برای ماه مبارک رمضان ۵۳ هزار مبلغ توسط سازمان تبلیغات به سراسر کشور اعزام می شوند،با نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها هماهنگی شده است و یکی از موضوعاتی که باید مبلغین به آن توجه کنند غافل نشدن از دانشگاه ها و دانشجویان است.
عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین با اشاره به اهمیت نیاز مبلغ بیان کرد: در مجامعی که نیازاست نظیر پادگان ها باید همکاری خوبی انجام شود تا در زمینه اعزام مبلغ مشکلی نداشته باشیم.
حجت الاسلام والمسلمین بنیادی با اشاره به درگذشت آیت الله ایمانی و خصوصیات اخلاقی این عالم دینی اظهار داشت: آیت الله ایمانی از اساتید اخلاق و تفسیر قرآن کریم بود و بیش از ۲۵۰۰ جلسه تفسیر قرآن توسط ایشان برگزار شد.
*شرط یک عالم اهل سنت برای پیروی از امام خمینی(ره)
آیت الله نجم الدین طبسی در نشست مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) قم برگزار شد، اظهار داشت: ۹ آیه که در اهل سنت برای اثبات مشروعیت رئوس و شخصیت های آنها و ۱۰ روایت مهم که مورد بحث آنها است در این کتاب مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
وی افزود: اهل سنت همیشه به این آیات و روایات استناد می کنند؛ ولی هنوز پاسخی از سوی ما به این روایات بیان نشده است؛ این دسته از علما روی این ۹ آیه مانور می دهند و به دلیل اینکه تحقیقات پراکنده ای در این عرصه انجام شده است، سعی کردیم در این کتاب همه این مباحث و نقدها را جمع آوری کنیم.
این استاد کلام حوزه بیان کرد: در مباحثاتی که با اهل سنت داریم، بیشتر مباحث پیرامون مباحث سندی و دلالی و دفاعی است؛ صحبت ما این است که هجمه ها نیز باید از طرف ما نیز بیان شود؛ یعنی علمای اهل سنت برای مشروعیت خلفا دلیل بیاورند.
وی گفت: در این کتاب که حاصل زحمت سه ساله است، تمام این آیات و روایات به خوبی توضیح داده شده است و این مدعی به طور کامل و عالمانه و با رویکرد تفسیری و عقلی و نقلی و دلالی رد شده است.
این استاد حوزه اظهارکرد: یکی از علمای اهل سنت در سالهای اول انقلاب در اروپا نامه ای را که به امام راحل نوشته بود را به من نشان داد که در آن نوشته بود که ما حاضریم که شما را تایید کنیم و از شما تبعیت کنیم، به این شرط که نامی از ولایت فقیه نبرید و از خلافت راشده دم بزنید؛ یعنی اگر به دنبال آن خلافت هستیم ما از شما تبعیت می کنیم.
وی گفت: عمده مستندات آنها برای خلافت راشده به همین روایات بود که ما این مسایل را جواب دادیم.