خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد:

۴۰ درصد مواد لبنی در کهگیلویه و بویراحمد وارداتی است

رئیس سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: حدود ۴۰ درصد از مواد لبنی مصرفی در این استان وارداتی و از استان‌های دیگر به این استان حمل می‌شود.

به گزارش ایلنا از یاسوج، عصر چهارشنبه» جعفر گوهرگانی «در بازدید رسانه‌ها از واحد تولیدی لبنی کوه گل یاسوج افزود: تولید سالانه مواد لبنی در کهگیلویه و بویراحمد ۸۰ هزار تن بوده و حدود ۴۰ درصد از مواد لبنی مصرفی در این استان نیز وارداتی است. 

وی سرانه مصرفی مواد لبنی در کهگیلویه و بویراحمد را هشت کیلوگرم عنوان و اظهارداشت: البته هنوز کار کار‌شناسی دقیقی برای مشخص نمودن عدد واقعی سرانه مصرفی مواد لبنی در این استان انجام نگرفته است. 

رئیس سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این سوال که چه دستگاهی ناظر بر سلامت مواد لبنی وارداتی است؟ تصریح کرد: نظارت بر سلامت مواد لبنی برعهده سازمان جهاد کشاورزی نبوده و از وظایف دانشگاه علوم پزشکی است. 

گوهرگانی گفت: نظارت بر سلامت تولید محصولات برعهده سازمان جهادکشاورزی است و این سازمان نمی‌تواند دخالتی در سلامت یا ناسالمی محصولات لبنی داشته باشد. 

وی افزود: ذائقه مردم کهگیلویه و بویراحمد در خرید مواد لبنی متفاوت و شاهد ورود مواد لبنی از سایر استان‌های همجوار بصورت گسترده هستیم. 

رئیس سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از برنامه‌های دولت برای حمایت از تولیدکنندگان» شیر «در کشور خبرداد و یادآورشد: دولت به تولیدکنندگان» شیر «یارانه حمایتی پرداخت می‌کند. 

گوهرگانی، افزایش واحدهای صنعتی گاوداری با همکاری سازمان اقتصادی کوثر در شهرهای» مارگون بویراحمد «و» امامزاده جعفر (ع) گچساران «را از دیگر اقدامات برای افزایش تولیدات مواد لبنی در این استان برشمرد. 

وی گفت: ۸۰ هزارتن شیر تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد از طریق دام سبک و سنگین در بخش سنتی، نیمه صنعتی و صنعتی بوده که ۲۵ درصد آن یعنی حدود ۲۰ هزارتن آن مربوط به واحدهای صنعتی بزرگ و مابقی مربوط به واحدهای سنتی و نیمه صنعتی است. 

رئیس سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: دولت تاکنون مبلغی معادل شش میلیارد ریال به تولیدکنندگان شیر در این استان یارانه پرداخت کرده و این پرداخت‌ها ادامه خواهد داشت. 

گوهرگانی، پایه فروش شیر توسط تولیدکنندگان شیر در کهگیلویه و بویراحمد را یک هزار و ۴۴۰ تومان عنوان و یادآورشد: از این مبلغ حدود ۱۰ درصد معادل ۱۴۴ تومان یارانه از سوی دولت پرداخت می‌شود. 

وی گفت: سیاست دولت در حوزه مواد لبنی این است که قیمت این مواد افزایش نیابد و از سویی با پرداخت یارانه به تولیدگان، تولیدکنندگان را نیز افزایش دهد. 

مدیرعامل شرکت تولیدی مواد لبنی» کوه گل «یاسوج نیز از وضعیت کنونی حاکم بر واحدهای تولیدی اظهار گله‌مندی کرد. 

 اتابک گفت: متاسفانه قیمت تعرفه‌های حامل انرژی برای واحدهای تولیدی افزایش سرسام آوری گرفته که سبب افزایش نگرانی‌ها در وضعیت موجود اقتصادی شده است. 

وی با تشریح ظرفیت این واحد تولیدی، اظهارداشت: ظرفیت تولیدی شرکت تدلیدی موادلبنی کوه گل یاسوج حدود ۸۰ تن در روز است که باتوجه به شرایط اقتصادی کنونی حدود ۳۰ تن تولید روزانه داریم. 

مدیرعامل شرکت تولیدی موادلبنی» کوه گل یاسوج «افزود: همراهی مسوولان در شرایط کنونی با واحدهای تولیدی بسیار ضروری بنظر می‌رسد که اگر این همراهی‌ها شکل نگیرد شاهد رکود و تعطیلی واحدهای تولیدی خواهیم بود. 

اتابک، شرکت تولیدی موادلبنی» کوه گل یاسوج « را تنها شرکت تولیدی فعال در کهگیلویه و بویراحمد ذکر و تصریح کرد: از مسوولان استانی می‌خواهیم در رفع برخی مشکلات، واحدهای تولیدی را حمایت کنند.

کد خبر : ۲۷۹۳۸۰