در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
عدم توسعهی پیر جادههای زخمی خوزستان، هم تهدیدی برای جان مسافران است و هم مغایر با منافع ملی و شعار توسعه
خوزستان را میتوان یکی از استانهایی دانست که بیشترین آمار تلفات و تصادفات جادهای در کشور را دارد، اما این مشکلات علاوه بر تهدید سلامت شهروندان، توسعهی استان و کشور را نیز با چالش جدی روبرو نموده است.
توسعهی راههای مواصلاتی خوزستان، ضرورتها و اولویتهای این معضل دیرین، موضوع گفتوگوی خبرنگار ایلنا با قاسم جنامی کارشناس ارشد مهندسی حمل و نقل میباشد که آنرا در زیر میخوانیم:
قاسم جنامی در پاسخ به پرسشهای ایلنا که با در نظر گرفتن زوایای مختلف، مطرح شد، گفت: استان خوزستان با برخورداری از موقعیت جغرافیایی ویژه و داشتن بنادر متعدد و مرزهای زمینی با کشور عراق، یکی از مهمترین قطبهای اقتصادی و تجاری کشور ایران به شمار میآید. با وجود اهمیت حیاتی این استان در زمینههای مختلف، یکی از چالشهای اساسی که موجب بروز مشکلات در رشد و توسعه اقتصادی آن شده است، وضعیت نامناسب و ناکافی راههای مواصلاتی استان استان.
بخش عمدهای از راههای مواصلاتی استان خوزستان از عمر زیادی برخوردار بوده و فاقد استانداردهای لازم برای تردد ایمن و راحت هستند. این موضوع بهویژه در مسیرهای میانشهری و جادههای روستایی نمایانتر است.
این کارشناس ارشد حمل و نقل، افزود: در سیلابهای شدید سال ۱۳۹۸، بسیاری از جادهها و پلها در استان خوزستان دچار آسیب جدی و یا تخریب شدند. مشکلات موجود در این حوزه، نه تنها باعث کندی در روند جابجایی کالا و مسافر میشود، بلکه بهطور مستقیم بر اقتصاد، صنعت و رفاه اجتماعی نیز تأثیر منفی میگذارد.
افزایش روز افزون تصادفات و کشتار در جادههای خوزستان
جنامی در پاسخ به این پرسش که پیرجادههای زخمی خوزستان، چه پیامدهای منفی خواهند داشت؟، گفت:
یکی از پیامدهای تلخ این وضعیت، آمار بالای تلفات جادهای در استان است. بر اساس اطلاعات آماری اداره کل پزشکی قانونی خوزستان، طی نه ماهه اول سال ۱۴۰۳ آمار مصدومین ناشی از تصادفات و حوادث رانندگی در استان، ۱۴۶۲۸ نفر و همچنین میزان فوتیها ۸۵۲ نفر بوده است. به دلیل همین توسعه نیافتگی در بخش جاده و حمل و نقل، در سفر اخیر هیأت دولت به خوزستان، وزیر راه و شهرسازی از تخصیص اعتبار برای توسعه شبکه راههای این استان خبر داد؛ اقدامی که نویدبخش حرکت در مسیر بهبود وضعیت جادههاست. با این حال، این اقدامات به تنهایی کافی نیست و نیازمند برنامهریزی دقیق و تعیین اولویتها برای توسعه و بهسازی راهها و جادهها، افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل، نوسازی ناوگان حمل و نقل با الزام به اسقاط خودروهای فرسوده هستیم.
این استان به عنوان یکی از استانهای استراتژیک کشور، نیازمند شبکه جادهای مناسب و استاندارد برای ارتباط با سایر استانها و همچنین مناطق مرزی است. بخش زیادی از مسیرهای ارتباطی خوزستان با استانهای همجوار و مرکزی کشور با مشکلات فراوانی مواجه است و از سالها پیش تاکنون به دلیل فرسودگی آسفالت، نداشتن استانداردهای ایمنی، و وجود دستاندازهای فراوان مشکلات زیادی را برای تردد به وجود آورده است. جادههای ارتباطی با استانهای همجوار باید به طور کامل بازسازی شود و استانداردهای لازم برای تردد ایمن در آن لحاظ گردد. این اقدامات باید شامل تعمیر و تعویض آسفالت با کیفیت و نظارت کارشناسانه، بازسازی پلها و تقویت علائم راهنمایی باشد.
جنامی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات اساسی در زمینه راههای مواصلاتی استان خوزستان، کمبود آزادراهها و بزرگراههاست. این استان به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژهای که دارد، نیازمند ساخت و تکمیل آزادراهها و بزرگراههای ارتباطی است. بهویژه پروژههای بزرگراه اهواز به خرمشهر و کمربندی غرب اهواز باید در اولویت قرار گیرند. بزرگراه اهواز به خرمشهر که به عنوان یکی از مسیرهای پر رفت و آمد برای جابجایی کالا و مسافر شناخته میشود و در سفر اخیر هیأت دولت به استان خوزستان ۱۰ کیلومتر از آن توسط وزیر راه و شهرسازی افتتاح گردید، ولی هنوز بهطور کامل ساخته نشده و بخشهایی از آن فاقد استانداردهای مناسب برای تردد است. وضعیت مشابهی در جادههای اهواز به آبادان و اهواز به اندیمشک نیز وجود دارد که بهطور مداوم در حال تعمیر و بهسازی هستند، اما هنوز هم از کیفیت لازم برخوردار نیستند.
جاده کمربندی غرب اهواز در محدوده محور اهواز به اندیمشک حد فاصل پل شهید بروایه به سمت محور اهواز به سوسنگرد به ترانزیت کالا از بندر امام خمینی به سمت پایانه چذابه کمک خواهد کرد و همچنین در کاهش ترافیکی سهراه خرمشهر و کاهش آلودگی، کاهش تصادفات، تسهیل در تردد و جلوگیری از ورود ماشینآلات سنگین به داخل شهر نقش اساسی دارد.
این کارشناس ارشد حمل و نقل، ادامه داد: در جنوب غربی استان، بندر امام خمینی به عنوان یکی از قطبهای اصلی صادرات و واردات کشور، روزانه میزبان حجم عظیمی از تردد کامیونهاست. مسیرهای منتهی به این بندر، شامل آزادراه خلیج فارس (اهواز به بندر امام خمینی) و کمربندی شهر بندر امام خمینی از سمت آبادان، با مشکلات متعددی از جمله عدم تأمین روشنایی روبهرو هستند. عدم تکمیل پروژههایی نظیر کمربندی، پل روگذر راهآهن و تقاطعهای غیرهمسطح در این مسیرها، ورود ماشینآلات سنگین به شهر و تخریب زیرساختها، ترافیک و آلودگی، آسیبهای زیستمحیطی و اقتصادی را به همراه دارد. توسعه و بهسازی این مسیرها به دلیل تردد حجم بالای کامیونها و تانکرهای ترانزیتی باید بهطور ویژهای مورد توجه قرار گیرند.
لزوم بهرهمندی از سیستمهای هوشمند نظارتی و مدیریت ترافیک
جنامی در خصوص ارائه راهکار برای رفع مشکلات مطرح شده، بیان نمود: علاوه بر لزوم رفع ایرادات فنی و ساختاری، به منظور کاهش مشکلات ترافیکی و بهبود کارایی راهها، لازم است که استان خوزستان به سیستمهای هوشمند نظارتی و مدیریت ترافیک مجهز شود. نصب دوربینهای مداربسته، چراغهای راهنمایی هوشمند و سیستمهای مدیریت زمانبندی تردد در بزرگراهها و آزادراهها میتواند به کاهش ترافیک و افزایش ایمنی کمک کند. استفاده از فناوریهای دیجیتال در مدیریت حملونقل استان نیز میتواند بهرهوری را افزایش دهد.
او در جمعبندی سخنان خود، گفت: راههای مواصلاتی خوزستان بهعنوان شریانهای حیاتی این استان و کشور، نیازمند توجه ویژه و سرمایهگذاری گسترده هستند. بازسازی جادههای فرسوده، تکمیل پروژههای آزادراهی و بهبود مسیرهای مرزی و ترانزیتی میتواند علاوه بر افزایش ایمنی و سرعت تردد، نقش استان را در توسعه اقتصادی و تجاری کشور تقویت کند. تخصیص اعتبارات جدید، اگر با برنامهریزی و تعیین اولویتها همراه شود، میتواند تحولی اساسی در زیرساختهای حمل و نقل خوزستان ایجاد کند و زمینهساز پیشرفت پایدار این منطقه شود.