یادداشتی از سیداحسان تقوی؛
مدیران گردشگری که در حد نام فارس نیستند
استان فارس در ازای عقبماندگی در حوزه صنعت، میتوانست در دهههای اخیر به قطب مهم گردشگری کشور و حتی خاورمیانه بدل شود. هر کس از حداقلی از دانش در علم اقتصاد بهرهمند باشد میداند یکی از مزیتهای رقابتی مهم فارس بدون تردید وجود منابع و جاذبههای فراوان گردشگری این استان است.
به گزارش ایلنا، سیداحسان تقوی فعال حوزه گردشگری در یادداشتی نوشت: نکته عجیب و البته تاسفآور آن است که مدیران حوزه میراث فرهنگی و گردشگری فارس همواره آمار بازدید اماکن تاریخی و فرهنگی استان نظیر مساجد تاریخی، آرامگاه حافظ و میراث جهانی تخت جمشید در ایام تعطیلات نوروز را بهعنوان نقطه قوت کارنامه خود معرفی میکنند.
این در حالی است که همه میدانیم که محبوبیت اماکن یادشده ارتباطی به حضور دولت و مدیری خاص ندارد و این آثار تاریخی برای مردم ایران و بسیاری از مردمان سایر کشورها شناخته شده هستند؛ لذا مدیران میراث فرهنگی و گردشگری استان زمانی میتوانند به عملکرد خود ببالند که بتوانند سطح اشغال هتلهای استان را در فصول مختلف سال افزایش دهند و مقاصد گردشگری جدید را به آمار بازدید اماکن استان بیافزایند؛ همانگونه که شهر کاشان و روستای ابیانه در استان اصفهان بهعنوان یک مقصد اصلی و کاملا متمایز از مرکز استان اصفهان در لیست بازدید اغلب گردشگران خارجی قرار دارد.
در استان فارس با وجود ثبت محور تاریخی ساسانی در شهرستانهای سروستان، کازرون و فیروزآباد در فهرست میراث جهانی یونسکو، هیچ یک از این شهرستانها در لیست بازدید گردشگران خارجی قرار ندارند. هرچند در حال حاضر تنشهای بینالمللی یکی از دلایل اصلی رکود در بخش گردشگریِ ورودی به کشور است، لیکن نباید از موضع منفعل و مایوسکننده مدیران کل میراث فرهنگی استان غافل شد.
همین وضعیت در معاونت گردشگری و امور زیارت استانداری فارس نیز حکمفرماست. با نگاهی بهکارنامه و عملکرد معاونین گردشگری بهراحتی میتوان دریافت که معاونتهای گردشگری استانداری هیچگاه در حدّ سایر معاونتها دارای اهمیت نبوده و هیچکس هم توقع خاصی از معاونت یادشده نداشته است؛ درحالیکه این موقعیت میتوانست با حضور افراد متخصص و دغدغهمند از بخش خصوصی بهعنوان مشاور به جذب گردشگر و رونق اقتصادی و اشتغال در استان فارس کمک کند؛ همچنان که در همسایگی ما و در استانهای یزد و اصفهان تعامل با بخش خصوصی و اتاق بازرگانی به طور جدی در دستور کار قرار دارد.
انتخاب مدیران کل اداره میراث فرهنگی استان و معاونت گردشگری استانداری فارس در یک دهه اخیر به حدی غیرتخصصی بوده که هیچ تفاوتی نمیکرد این افراد در اداراتی نظیر جهاد کشاورزی، آبفا، تعاونی روستایی، آموزش و پروش و سازمان آتشنشانی مشغول بهکار شوند یا در حوزههای مرتبط با میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی.
در طول ده سال اخیر، تنها یک مدیر با تخصص در حوزه میراث فرهنگی بر مسند ریاست اداره کل حضور پیدا کرد و در آن مورد خاص هم آنقدر میز مدیریت را برای خود عزیز میدانست که در طول سالهای نسبتا طولانی مدیریت، جرئت و جسارت انجام هیچ کار بزرگی را نداشت.
در بخشی دیگر از یادداشت سیداحسان تقوی که دکتر امیری، استاندار فارس را مخاطب قرار داده،آمده است:
در استان فارس قریب به ۲۰۰۰ نفر راهنمای رسمی گردشگری دارای مدارک تحصیلی کارشناسی و بالاتر از کارشناسی و مسلط به زبانهای مختلف انگلیسی، روسی، چینی، اسپانیایی، ایتالیایی، فرانسوی، آلمانی و سایر زبانها مشغول بهکار بودند که در اثر رخدادهای یک سال اخیر در منطقه خاورمیانه و عدم ورود گردشگران خارجی به ایران و در پی آن، نبود درآمد کافی برای امرار معاش درصدد یافتن شغل و کسب درآمد در مشاغل دیگر بوده و برخی نیز باتوجهبه تسلط به دانش زبانهای خارجی به طور جدی در فکر مهاجرت و خروج از کشور هستند.
جایگزین کردن این سرمایههای ارزشمند انسانی که هرکدام میتوانند در راستای معرفی ایران در فضای بین المللی بسیار موثر ظاهر شوند بسیار مشکل و هزینهبردار خواهد بود.
مهمترین وظیفه مدیران حوزه گردشگری در شرایط کنونی باید مقابله با فضای ایرانهراسی و ترسی باشد که رسانههای غربی در حال گسترش آن هستند؛ حالآنکه مدیران فعلی، توانایی و دانش کافی برای مقابله با هجمههای سنگین رسانههای غربی را ندارند؛ نه آموزشی جهت تبلیغات هدفمند و موثر جاذبههای گردشگری ایران در فضای بینالمللی دیدهاند و نه دغدغهای جهت مواجهه با این مشکلات دارند.
برای جنابعالی که مدیریت در سطوح ملی را در کارنامه خود دارید نیازی به توضیح و تفصیل نیست.
انتخاب افرادی متخصص، دغدغهمند، جسور، شجاع و خلاق جهت تصدی پست معاونت گردشگری و امور زیارت استانداری فارس و اداره کل میراث فرهنگی استان و حمایت تمامقد استاندار از برنامههای ایشان شاید بتواند روزنهای برای بازگشت امید به فعالان این حوزه و خروج کسبوکارهای مرتبط با گردشگری از رکود سنگین چند سال اخیر باشد.