مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس:
احداث جاده اوراسیا آینده ارس را متحول میکند/ اتهام قاچاق تلاشی برای دور کردن ارس از وظایف اصلی آن است
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس گفت: احداث جاده اوراسیا با طول ۹ کیلومتر علاوه بر صرفه جویی، زمان و هزینه و بهبود شرایط زیست محیطی در موقعیت اقتصادی و فرهنگی منطقه نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت
به گزارش خبرنگار ایلنا از آذربایجان شرقی، مجید کیانی در نشستی با اصحاب رسانه گفت: ما در حوزه زیرساخت و تکمیل کریدورهای ترانزیتی تکمیل کریدور راهبردی ارس و بزرگراه اوراسیا و تکمیل جاده مرند به جلفا را در اولویت قرار دادیم.
وی با اشاره به احداث جاده اوراسیا با طول ۹ کیلومتر گفت: طبق آمار سال گذشته بیش از ۱۰ درصد ترانزیت کشور از مسیر نوردوز و جلفا انجام می شود، جاده اوراسیا یکی از پروژه های زیرساختی مهم منطقه است که با افتتاح این مسیر علاوه بر صرفه جویی، زمان و هزینه و بهبود شرایط زیست محیطی در موقعیت اقتصادی و فرهنگی منطقه نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری، صنعتی ارس گفت: مشکل تردد خودروهای پلاک ارس در محدوده جدید بزودی با همکاری پلیس راهور، دادستانی و مجموعه مدیریت استان برطرف میشود.
وی در رابطه با افزایش شعاع تردد خودروهای پلاک ارس در استان و تکذیب پلیس راهور آذربایجان شرقی توضیح داد: طبق قانون محدوده تردد خودروهای پلاک ارس تا شعاع ۱۳۵ کیلومتری منطقه آزاد مجاز است و در سالهای گذشته متاسفانه این قانون به درستی اجرا نشده است. البته اجرای صحیح این قانون مطالبه همیشگی منطقه آزاد، سرمایهگذاران و مردم بوده است که با پیگیری هایی که به انجام رساندیم خوشبختانه به نتیجه رسید.
کیانی گفت: هیات دولت در سال ۱۳۹۸ توسعه محدوده منطقه آزاد ارس را مصوب کرد و این مصوبه در سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد و محدوده منطقه آزاد تا سه راهی «گلین قیه» توسعه یافت که بخشی از شهرستان مرند را هم شامل میشود. بنابراین محدوده تردد خودروهای پلاک ارس از محدوده جدید منطقه آزاد محسوب میشود.
وی افزود: از دادستان محترم مرکز استان متشکریم که به موضوع ورود کرده و در جهت احقاق حقوق مردم پیگیری های موثری انجام دادند که بزودی نتایج آن به اطلاع مردم میرسد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس درباره مخالفت پلیس راهور استان با افزایش محدوده تردد خودروهای پلاک ارس توضیح داد: از همکاری پلیس استان در این موضوع تشکر میکنم، اما پلیس هم یک سری ملاحظات اجرایی دارد که با کمک دادستان محترم و همراهی مجموعه مدیران استان این مشکل بزودی جمعبندی و اطلاعرسانی خواهد شد.
کیانی تاکید کرد: امیدوارم با همدلی و همراهی مدیران مختلف استان مردم بتوانند از این حق خود برخوردار شوند، این امتیازی است که به سبب حضور منطقه آزاد ارس به آذربایجان شرقی داده شده است و مردم باید بتوانند از این حق خودشان بهرهمند شوند. البته تابلوهای محدوده جدید تردد خودروهای پلاک ارس با همکاری پلیس راهور نصب شده است و انشاالله با هماهنگی ها و جمعبندی که بزودی انجام میشود، این مشکل برطرف خواهد شد.
وی همچنین از کسب مجوز واردات خودروهای سنگین با پلاک ارس هم خبر داد و گفت: اخیراً با تلاشهای انجام شده توسط همکاران ما در منطقه آزاد ارس، مجوز واردات انواع خودروهای سنگین کشنده، اتوبوس، مینی بوس و ون و حتی ماشینآلات معدنی هم اخذ شده و سرمایهگذاران منطقه آزاد ارس میتوانند با واردات این خودروهای سنگین نسبت به ترانزیت کالا در خارج از کشور و محدوده مجاز داخل کشور اقدام کنند.
کیانی ابراز امیدواری کرد از این ظرفیت قانونی منطقه آزاد ارس برای نوسازی ناوگان حملونقل شهری تبریز و استان و ناوگان ترانزیتی استان استفاده شود.
وی اضافه کرد: مردم و سرمایهگذاران میتوانند انواع خودروهای سبک و سنگین صفر کیلومتر تا ۵ سال کارکرد را وارد منطقه آزاد ارس کنند.
مجید کیانی خاطرنشان کرد: فارغ از اینکه در سالهای اخیر چه بلایی بر سر مناطق آزاد کشور آمده است، در مجموع منطقه آزاد ارس رو به رشد بوده است و در ۱۹ سال اخیر فراز و نشیب های بسیاری را تجربه کرده تا به نقطهای که امروز در آن قرار داریم برسد و من به نوبه خودم از همه مدیران سالهای گذشته منطقه آزاد ارس که در این موفقیت نقش دارند، سپاسگزارم.
وی ادامه داد: تحولاتی در سه سال اخیر در منطقه آزاد ارس رخ داد که چهره آن را از منطقه آزاد صنعتی صرف، به منطقه آزاد کشاورزی و گردشگری هم تغییر داد و امروز منطقه آزاد ارس در حوزه صنعت گردشگری و کشاورزی حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
کیانی اضافه کرد: در بحث لجستیک هم اقدامات موثر زیادی در منطقه آزاد ارس انجام شده تا این منطقه به موقعیت پرافتخار گذشته خود بازگردد.
وی با اشاره به برخی اتهامات مربوط به قاچاق کالا در منطقه آزاد نیز تاکید کرد: مناطق آزاد به خاطر شرایط خاص گمرکی حاکم و قوانین مربوطه جزو شفاف ترین بخشهای کشور در حوزه واردات و کنترلهای گمرکی بوده و بر خلاف سرزمین اصلی، واحدهای تولیدی مناطق آزاد در یک منطقه محصور قرار دارند و ورود و خروج آنها با دقت کنترل میشود.
مدیرعامل منطقه آزاد ارس افزود: بحث کالای همراه مسافر با قاچاق متفاوت است و بر اساس آن، قانون گذار اجازه داده تا هر مسافر بتواند به اندازه ۸۰ دلار کالا از منطقه آزاد وارد کند و این مورد نیز به صورت کنترل شده انجام میگیرد.
وی ادامه داد: تقاضای سرمایه گذاری در منطقه آزاد ارس از ۶۱ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ به ۶۶۰ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ و ۳۰۰ هزار میلیارد ریال در هفت ماهه نخست سالجاری رسیده است.
کیانی گفت: منطقه آزاد ارس در سالهای گذشته با مشکل تامین زمین برای سرمایه گذاران مواجه بود و تا سال ۱۴۰۱ تنها ۵۰۶ هکتار زمین جهت واگذاری آماده شده بود ولی در ۲ سال اخیر ۴۵۰ هکتار دیگر نیز جهت واگذاری آماده شده است.
وی در خصوص واحدهای تولیدی جدید ارس در ۲ سال گذشته، اعلام کرد: در ۲ سال گذشته تعداد ۵۵ واحد تولیدی جدید افتتاح و مجور تاسیس ۵۷ واحد و مجوز توسعه ۵۷ واحد دیگر نیز صادر شده است.
کیانی با اشاره به افزایش تولیدات کالا در منطقه آزاد ارس، اظهار کرد: مرز جلفا با ارمنستان تنها معبر اتصال کشور به اوراسیا بوده و بیش از ۱۰ درصد ترانزیت عبوری کشور از گمرک نوردوز و جلفا است، در این راستا با تکمیل جاده ترانزیتی اوراسیا، خودروهای ترازیتی بدون ورود به شهر جلفا به کریدور ارس وصل شده و زمان کوتاه تر میشود که دوبانده شدن جاده مرند-جلفا به آن کمک میکند.
وی ادامه داد: مهمترین کارکرد ارس که باید تا امروز در سطح کلان به آن پرداخت میشد، نگاه گردشگری است اما پس از سالها غلفت، در ۲ سال گذشته آماده سازی ساحل و پیاده راه ارس در دستورکار قرار گرفت و عملیاتی شد.
مدیرعامل منطقه آزاد ارس با اشاره به اجرای پروژههای گردشگری و اقامتگاهها، ثبت ژئوپارک ارس به عنوان دومین ژئوپارک ایران و ثبت جهانی کاروانسرای خواجه نظر جلفا در یونسکو را از دیگر اقدامات جهانی منطقه در معرفی ظرفیت گردشگری برشمرد.