خبرگزاری کار ایران

در نشست مشترک معاون شهردار شیراز و مدیرکل کتابخانه های استان:

راه‌اندازی کتابخانه سیار و اتوبوس کتاب در مناطق کمتر برخوردار/ از کتابخانه‌‌های مشارکتی استقبال می شود

راه‌اندازی کتابخانه سیار و اتوبوس کتاب در مناطق کمتر برخوردار/ از کتابخانه‌‌های مشارکتی استقبال می شود
کد خبر : ۱۵۴۹۰۰۱

افزایش ۹.۶ درصدی زیربنای کتابخانه‌های استان

نشست خبری مشترک رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز و مدیرکل کتابخانه های استان فارس امروز 7 آبان ماه برگزار شد.

به گزارش ایلنا، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در این نشست با بیان اینکه دو راهبرد در مجموعه سازمان فرهنگی شهرداری شیراز در دوره فعلی مدیریت شهری اولویت قرار گرفت، گفت: یکی از این راهبردها هم‌افزایی و جلوگیری از موازی کارشی و همسو کردن ظرفیت‌ها، منابع و امکانات با دستگاه های فرهنگی و راهبرد دیگر حوزه کتاب و کتابخوانی که هر ساله پر مخاطب ترین نمایشگاه ها را به خود اختصاص می‌دهد.

محمدعلی چوبینی افزود: در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز به داستان کتاب و کتابخوانی هم در حوزه زیرساختی و هم فرهنگ کتاب و کتابخوانی اهمیت زیادی داده می‌شود که در این راستا سه فرهنگسرای حکمت در غرب، شهروند در شرق و بهمن بیگی در جنوب شیراز طی تعامل با اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس در دستور اجرا قرار گرفت.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز ادامه داد: کلانشهر شیراز باید به المان شعر، کتاب و ادبیات مزین شود و این مهم به صورت جدی دنبال می‌شود.

راه‌اندازی تورهای تخصصی کتابخانه گردی در شیراز

چوبینی از راه‌اندازی تورهای تخصصی کتابخانه گردی در شیراز خبر داد و عنوان کرد: شهروندان می توانند از کتابخانه‌های شاخص این کلانشهر بازدید کنند.

وی با بیان اینکه ماهانه آیین رونمایی از کتاب در حوزه‌های محتلف داریم، خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های مشارکتی توسط شهرداری حمایت می‌شوند که در این راستا شاهد ارتقای جدی سرانه کتابخانه‌ای هستیم.

معاون شهردار شیراز که معتقد است استقبال خوبی از کتابخانه‌‌های مشارکتی خواهد شد، ادامه داد: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در راستای هم افزایی و جلوگیری از موازی کاری و همسو کردن ظرفیت‌ها، منابع و امکانات با دستگاه های فرهنگی بدون حاشیه برای ارتقای فرهنگ عمومی شهر تلاش می‌کند.

کتابخانه سیار و اتوبوس کتاب راه‌اندازی خواهد شد

چوبینی عنوان کرد: برای مناطق کمتربرخوردار شهر که دسترسی کمی به کتابخانه دارند نیز کتابخانه سیار و اتوبوس کتاب راه‌اندازی خواهد شد.

وی در خصوص پرداخت سهم نیم درصدی شهرداری شیراز به کتابخانه‌های عمومی هم گفت: این مهم نسبت به ادوار گذشته تفاوت معنا داری پیدا کرده است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز  در خاتمه سخنانش در خصوص چگونگی حمایت از سازمان‌های مردم نهاد حوزه کتاب، گفت: شاهنامه خوانی، گلستان خوانی و حافظ خوانی توسط فعالان حوزه کتاب در سازمان‌های مردم نهاد و در فرهنگسراها رخ می‌دهد در عین حال کارگروه تصویب طرح‌های فرهنگی داریم که با مهندسی ارزش، طرح‌ها بررسی می‌شوند و در صورت اثربخشی، شهرداری حمایت می‌کند.

 افزایش ۹.۶ درصدی زیربنای کتابخانه‌های استان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس نیز در این نشست از افزایش ۹.۶ درصدی زیربنای کتابخانه‌های استان، ۴۲ درصدی شهرستان شیراز و ۲۲ درصدی کلانشهر شیراز ۲۲ خبر داد.

محمدحسین فیروزی افزود: ما موظف به ارتقا و ایجاد بستر کتابخانه‌های عمومی هستیم و مهمترین رکن این مهم را کتابدار می‌دانیم.به همین دلیل در پروژه‌های جدید همکاران باسابقه و حرفه‌ای آغاز به کار خواهند کرد و همکاران جدید هم از متخصصین این حوزه هستند.

فیروزی اظهارداشت: از هفته کتاب سال گذشته تاکنون تلاش شد تا کتابخانه‌های مشارکتی در عمل اجرایی شوند نه اینکه در حد یک پوستر و نمایش باقی بمانند.

وی بر این باور است که کنار گذاشتن حس مالکیت از اماکن مهمترین کاری بود که طی تعامل با شهرداری شیراز انجام شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس افزود: پس از افتتاح کتابخانه شهید دستغیب در اردیبهشت‌ماه امسال، همه ظرفیت‌ها را پای کار آوردیم و در این راستا تمدید ۹ کتابخانه عمومی، انعقاد تفاهم‌نامه برای ساخت ۹ کتابخانه مشارکتی جدید در فرهنگسراهای دیگر و پیش‌بینی ایجاد ۳ کتابخانه بزرگ و ۳ کتابخانه سیار در دستور کار قرار گرفت.

به گفته فیروزی، این پروژه‌ها با توسعه خدمات مبنا در دستور اجرا قرار گرفتند و از بخش‌های متنوعی از جمله سالن‌های عمومی و پژوهشگران، کودک و بازی، کار اشتراکی، مخزن، نشریات، جست و جو مبتنی بر وب، نوجوان، ساختکده و تالار علم تشکیل شده‌اند.

وی با بیان اینکه تنوع خدمات پروژه‌های جدید فراوان است، اضافه کرد: تلاش شده تا عناصر هویتی شهر از جمله هنرهایی که در شیراز وجود دارد در طراحی فضاها دیده شوند.

فیروزی برگزاری لیگ کتاب شو با محوریت اشتراک گذاری کتاب بین نوجوانان، جشنواره کتاب برای رسانه و شب ویژه نویسندگان شیراز را هم از رویدادهای آتی اداره‌کل متبوع برشمرد.

وی اضافه کرد: یک کتابخانه سیار در شیراز داریم که در جنوب شهر خدمات ارائه می‌کند که مقرر شده ۳ اتوبوس شهرداری در اختیار ما قرار دهد که نخستین آن به زودی به ارائه خدمات می‌پردازد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس همچنین به سهم نیم درصدی کتابخانه‌ها از درآمد شهرداری شیراز اشاره کرد و گفت: امسال نسبت به سال گذشته ۵ درصد رشد در دریافت این سهم داشتیم و خوشبختانه اختلافی در این خصوص با شهرداری شیراز نداریم.

فیروزی تاکید کرد: فیزیک کتابخانه و بودن کتاب به تنهایی به گسترش کتابخوانی کمک نمی‌کند و نقش کتابدار نقش مهم و کلیدی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در خاتمه سخنانش یادآور شد: اگرچه کتابخانه شهید دستغیب در بافت واقع شده و دسترسی مردم به آن سخت است و و پارکینگ ندارد اما امروز ۵ هزار نفر عضو فعال دارد، لذا پیش‌بینی ما این است که کتابخانه‌هایی که به زودی راه‌اندازی می‌شوند با استقبال بالای مردم مواجه شوند.

وی در خصوص میزان همکاری آموزش و پرورش استان فارس  گفت: آموزش و پرورش تنها دستگاهی است که هیچ همکاری مشترکی با ما ندارد و متاسفانه نفعی هم نخواهد برد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس افزود: آموزش و پرورش پست کتابدار را حذف کرده و کتابداران مدارس امروز معلم شده‌اند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز