خبرگزاری کار ایران

در سالگرد حادثه تروریستی حرم شاهچراغ (ع)؛

ابعاد حقوقی ترورهای حرم شاهچراغ(ع) بررسی شد

ابعاد حقوقی ترورهای حرم شاهچراغ(ع) بررسی شد
کد خبر : ۱۵۴۷۲۱۰

تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) گفت: حرم شاهچراغ(ع) مکانی برای دعا، عبادت و بندگی خدا است که دشمن حرمت‌شکنی کرد و با حمله خود مردم بی‌گناه را به شهادت رساند.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری امروز، ۳ آبان ماه در نشست بررسی ابعاد حقوقی ترورهای حرم شاهچراغ(ع)  با اشاره به ترورهایی که در حرم مطهر شاهچراغ (ع) انجام شد، افزود: هدف نهایی دشمنان اسلام از انجام ترورهای اخیر مقابله با توسعه، ترویج و تثبیت اسلام ناب در منطقه است.

وی با بیان اینکه دشمنان به هدف خود نخواهند رسید، تصریح کرد: با اینکه دشمنان مدام در فکر کارشکنی هستند اما روزبه‌روز شاهد رشد و توسعه تفکر انقلاب اسلامی در دنیا هستیم.

تولیت حرم مطهر شاهچراغ (ع) با اشاره به مقاومت مردم مظلوم غزه و لبنان، اظهار کرد: جبهه مقاومت یک قدرت جهانی است که روزبه‌روز در حال پیشرفت است.

نشست بررسی ابعاد حقوقی حملات تروریستی به‌حرم‌ مطهر شاهچراغ (ع) همزمان با سالروز حمله دوم تروریستی به این مکان مقدس با حضور رییس کل‌‌ دادگستری استان فارس و مسئولان قضایی، اجرایی و تقنینی کشور در شیراز برگزار شد.

رییس کل دادگستری استان فارس هم در ادامه این نشست با بیان اینکه اقدامات غیر انسانی و ضد بشری تروریستی با هیچ منطق و‌ مسلکی سازگار نیست و خلاف انسانیت و حقوق بشر است گفت:اگر در مقابل این گونه اقدامات ساکت بنشینیم عاملان و آمران اصلی متجری تر از گذشته به جنایت و ترور ادامه می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین سید صدر اله رجایی نسب حمله سبوعانه به زن، کودک ، پیر و‌ جوان در یک آن هم در یک مکان زیارتی نشان دهنده ضعف دشمن و حامیان ترور است که متاسفانه همین روند امروز در غزه و لبنان نیز شاهد هستیم.

نماینده عالی قوه قضایی در استان فارس اقدام حقوقی مرکز وکلای قوه قضاییه در پیگیری ابعاد حقوقی این فاجعه تروریستی و پیگیری آن در مجامع بین المللی که بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری در حال انجام است را اقدامی قابل اهمیت دانست و تصریح کرد:این پیگیری قانونی مورد حمایت قضات، وکلا و حقوقدانان است و بی تردید اگر آمران و عاملان اصلی تروریسیم در صحنه بین الملل محکوم شوند دیگر شاهد این اقدامات ضد انسانی نخواهیم بود.

وی ابراز امیدواری کرد مجامع بین المللی در ادامه پیگیری حقوقی انجام شده توسط مرکز وکلای قوه قضاییه با صدور احکام قاطع و بازدارنده عاملان اصلی را مجازات کنند تا دیگر هدف قرار گرفتن افراد بی گناه در نتیجه اقدامات تروریستی نباشیم.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم بیان کرد: مصادیق بسیاری در حوزه امنیت و آزادی شهروندان در قانون اساسی وجود دارد.

محمد سرگزی با بیان اینکه در کنوانسیون‌های مختلف هرگونه حمله به اماکن دینی مطرود شمرده می‌شود، بیان کرد:دغدغه‌هایی از نهادهای حقوقی به کمیسیون حقوق منعکس می‌شود مبنی بر اینکه برخی از قوانین نیاز به اصلاحات دارد.

وی ادامه داد: با پیگیری‌هایی که در دولت و مجلس صورت گرفته است، توانسته‌ایم برخی از این دغدغه‌ها را در قالب یک طرح و لایحه در اولویت کمیسیون حقوقی و قضایی قرار دهیم.

سرگزی تصریح کرد: می‌توان به موازات کمیسیون حقوقی و قضایی، در مرکز وکلا یک کمیسیون ایجاد کرد که نسبت به بررسی برخی طرح‌ها اقدام کرده و پیشنهادات خود را ارائه کنند و از پیشنهادات این افراد در حوزه اصلاح قوانین استفاده شود.

وی اظهار کرد: قانون آیین دادرسی کیفری نیاز به اصلاحات دارد، قطعاً نمی‌توان تمام قانون را عوض کرد اما می‌توان قسمت‌هایی که نقص دارد را برطرف کرد.

کلانتری گفت: لایحه اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر، بحث اصلاح لایحه مبارزه با قانون قاچاق کالا و ارز، اصلاح قانون اجرای نحوه محکومیت‌های مالی و موارد دیگری که نیاز به نظرات تکمیلی و کارشناسی وکلا دارد.

دادستان شیراز نیز در این نشست با بیان اینکه بحث امنیت یک مبحث بسیار مهم است، گفت: دشمنان امیدواری زیادی به فارس و به خصوص شیراز داشت که مردم‌ متدین و دین‌دار فارس دشمن را ناامید کردند.

سید مصطفی بحرینی تصریح کرد: گروهک داعش مخل امنیت است و با توطئه‌های متعددی سعی در ناامن کردن منطقه دارد، با موارد متعددی از این دسیسه‌چینی‌ها برخورد داشتیم و ۲ حادثه ترور در حرم مطهر شاهچراغ (ع) نمونه‌هایی از آن بود. 

بحرینی اظهار کرد: پرونده‌های این ۲ حادثه تروریستی به صورت خاص و سریع مورد بررسی قرار گرفت و به صورت ویژه تعیین تکلیف شد و قوانین در مورد آن اجرا شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی اندرزگو فرزند شهید علی اندرزگو نیز در این نشست بیان کرد: باید تلاش کرد در قسمت درست تاریخ باشیم، تحولات عالم را رصد کنیم تا از مسیر درست خارج نشویم و پشت سر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله) حرکت کنیم که عاقبت بخیری در این مسیر است.

وی تصریح کرد: باید دادگاهی تشکیل شود تا حق مظلومان گرفته شود. جیش‌الظلم در سیستان و بلوچستان در حال ظلم و ناامن کردن منطقه است و در این نقطه در حال شهید دادن هستیم. در استان‌های مختلف در خصوص مسئله تروریست باید دادگاه شکل بگیرد.

اندرزگو با بیان اینکه امروز جنگ روایت‌ها است، اظهار کرد: در بحث تبلیغات ضعف داریم و باید تشکیلاتی که علیه تروریست و حامیان آن شکل گرفته‌ است را محکوم کرد.

وی افزود: آن‌چه که امروز در دنیا مخابره می‌شود توانسته است جای جلاد و شهید را عوض کند لذا باید تلاش کنیم روایت‌های درست در خصوص مظلومیت انقلاب اسلامی به دنیا مخابره شود.

قاضی پرونده ترورها و حمله به حرم شاهچراغ(ع) نیز بیان کرد: یک حقوقدان باید ۳ ویژگی دین‌داری، قانون‌مداری و مردم‌داری را مدنظر داشته باشد.

سید محمود ساداتی با بیان اینکه اگر یک حقوقدان این ۳ ویژگی را داشته باشد دنیا و آخرت خود را تضمین می‌کند، بیان کرد: یک وکیل، قاضی و حقوقدان باید امین باشد اگر یک قاضی امین خودش باشد دیگران نیز در امنیت خواهند بود.

ساداتی با تصریح اینکه باید با مردم خوب و خوش اخلاق باشیم، متکبرانه راه نرویم، خودپسندی و غرور نداشته باشیم، تصریح کرد: وکالت زمانی ارزش دارد که در مسیر امنیت مردم قدم بردارد. عالم ماده بر اساس عدالت پایه‌گذاری شده است، عدالت امنیت را به دنبال دارد و این امنیت بر اساس قانون شکل می‌گیرد و باید با تمسک به قانون امنیت را در جامعه تقویت کرد.

در پایان این نشست از خانواده شهدای حملات تروریستی حرم شاهچراغ (ع) تجلیل شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز