خبرگزاری کار ایران

قائم‌مقام وزیر علوم:

۲ هزار محل‌رشته آموزش زبان فارسی در دنیا وجود دارد

۲ هزار محل‌رشته آموزش زبان فارسی در دنیا وجود دارد
کد خبر : ۱۵۴۶۸۹۹

قائم مقام وزیر و رییس مرکز همکاری‌های علمی - بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اکنون ۲ هزار کرسی و محل‌رشته برای آموزش زبان فارسی در دانشگاه‌های جهان وجود دارد.

به گزارش ایلنا، امید رضایی‌فر روز چهارشنبه در چهاردهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و مطالعات میان‌رشته‌ای نثر فارسی در سبزوار اظهار کرد: ما در وزارت علوم توانسته ایم تنها ۲۰ تا ۲۲ مورد از این ظرفیت را با اعزام استاد فعال کنیم و متاسفانه بقیه این ظرفیت بلااستفاده مانده است.

وی افزود: برخی مراکز آموزش عالی کشور مانند دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه قزوین توانسته اند با امضای تفاهم‌نامه‌های بین دانشگاهی در این راستا برنامه‌ریزی کنند که این می‌تواند اقدامی جدی و موثر در مسیر اعتلای فرهنگی، ادبی و هنری باشد.

قائم مقام وزیر علوم با قدردانی از برپایی همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی به میزبانی دانشگاه حکیم سبزواری، خاطرنشان کرد: چنین محافل و نشست هایی می تواند به عنوان فرصتی مضاعف در این حوزه عمل کند تا با نگرشی از نوع نگاه بیهقی به ارتقا و اعتلای ادب و هنر ایرانی بپردازیم.

رضایی‌فر افزود: وجود صداقت، تفکر نوآور و اخلاقی، مانند آنچه که در تاریخ بیهقی و آثار دیگر ادبای برجسته ایران موج می‌زند می‌تواند راهگشا بوده و این صفات را به منصه ظهور برساند، ولی آنچه که اکنون در ایران و جهان با آن مواجه هستیم به خاطر سرعت رشد فناوری، ما را به سویی برده است که نمی توان انتظار داشت چنان بزرگ‌مردان و بزرگ‌زنانی تکرار شوند.

وی تاکید کرد: آنچه که جامعه ما امروز بدان نیاز دارد رسیدن به تفکری نوآور است و انتظار نوآوری و نظریه‌پردازی می تواند در تاریخ نمود ویژه ای داشته و به امیدآفرینی که در پی آن هستیم، برساند و البته باید بستری مطلوب را برای ایجاد این نوآوری متفکرانه فراهم کرد.

چهاردهمین همایش بین‌المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و مطالعات میان‌رشته‌ای نثر فارسی با برپایی کارگاه‌ها و نشست‌های علمی- پژوهشی مختلف، روز یکم آبان، همزمان با روز ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی به میزبانی دانشگاه حکیم سبزواری آغاز شد که امروز به کار خود پایان می دهد.

در این همایش ۲ روزه علاوه بر سخن‌شناسان و استادان ایرانی، شماری از نثرپژوهان، بیهقی‌پژوهان و پژوهشگران میان‌رشته‌ای از کشورهای عراق، افغانستان، تاجیکستان، هندوستان، پاکستان، ازبکستان و ارمنستان به صورت حضوری و مجازی حضور دارند.

روز اوّل آبان، در تقویم رسمی کشور به نام روز ملّی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی ثبت شده است.

ابوالفضل بیهقی، تاریخ‌نگار قرن پنجم هجری قمری و نگارنده کتاب تاریخ بیهقی از مورخان دوره غزنوی است که سال ۳۸۵ در روستای "حارث آباد" بیهق (سبزوار کنونی) متولد شد.

وی بعد از کسب فضایل به دیوان رسایل محمودی راه یافت و در خدمت "خواجه بونصر مُشکان" به کار پرداخت و در خدمت سلاطین غزنوی به سر برد.

اثر گرانسنگ وی "تاریخ بیهقی" از سوی عمده کارشناسان، صاحبنظران و استادان ادبیات فارسی به عنوان فاخرترین نمونه نثر فارسی شناخته شده است و از این رو بیهقی را "پدر نثر فارسی" نام نهاده اند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز