خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خبر داد؛

اجرای سرشماری عمومی کشاورزی استان مرکزی از سوی 290 آمارگیر / ویژگی بارز لایحه بودجه 1404 یکپارچگی آن است

اجرای سرشماری عمومی کشاورزی استان مرکزی از سوی 290 آمارگیر / ویژگی بارز لایحه بودجه 1404 یکپارچگی آن است
کد خبر : ۱۵۴۶۸۰۱

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی گفت: سرشماری عمومی کشاورزی کشور از 12 آبان ماه با حضور بیش از 290 نفر آمارگیر و عوامل اجرایی، همزمان با سراسر کشور در سطح مناطق شهری و روستایی استان آغاز می‌شود و به مدت 45 روز ادامه خواهد داشت. تمامی تلاش‌ها در استان برای برگزاری این سرشماری به کار گرفته شده است تا نتایج و آمار بهینه در حوزه کشاورزی و بهره‌برداران آن حاصل شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نوربخش عسکری در نشست خبری با محوریت برگزاری سرشماری عمومی کشاورزی سال 1403، افزود: سرشماری سال جاری ششمین سرشماری عمومی کشاورزی کشور است. در این رابطه کلاس‌های آموزشی ویژه این سرشماری در استان مرکزی از 7 مهر ماه سال جاری آغاز شده و تاکنون 2 دوره آن برگزار شده است. سومین دوره آموزشی این سرشماری نیز از امروز چهارشنبه آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: فرمان اجرای ششمین سرشماری عمومی کشاورزی کشور، اول شهریور ماه سال جاری از سوی رئیس جمهور اعلام شد و مقرر است این فرایند در راستای نیازسنجی بخش کشاورزی، سطح زیر کشت، میزان مصرف، تولید، صادرات، نیاز واردات و سایر موارد مرتبط با این بخش آغاز شود. رسانه‌ها در برگزاری هرچه بهتر این سرشماری نقش مؤثری دارند و انتظار است در راستای اطلاع‌رسانی دقیق تمامی تلاش خود را به کار گیرند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی اظهار داشت: سرشماری کشاورزی از واحدهای کشاورزی نقاط روستایی و شهری کشور و تمامی واحدهای تولیدی کشاورزی انجام خواهد شد. تهیه فهرست بهره‌برداران کشاورزی، گردآوری اطلاعات مربوط به سن، جنس، سواد و تحصیلات بهره‌برداران کشاورزی، تهیه اطلاعات در سطوح جغرافیایی کوچک، گردآوری آمار محصولات سالانه و آمار محصولات دائمی و تهیه آمار مربوط به فعالیت پرورش دام و طیور از اهداف این سرشماری است.

عسکری به تأکیدات فائو برای اجرای سرشماری عمومی کشاورزی اشاره داشته و تصریح کرد: علاوه بر الزام قانونی که گفته شد، سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) کشورهای عضو را به انجام سرشماری کشاورزی در بازه‌های زمانی سال‌های 2015 تا 2024 توصیه کرده است. در این میان کشورهای آسیایی هند، ژاپن، ایران، کره جنوبی، اندونزی، پاکستان، فیلیپین و بنگلادش این سرشماری را بیش از 4 بار انجام داده‌اند و در سال جاری ششمین سرشماری عمومی کشاورزی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نخستین سرشماری کشاورزی ایران سال 1352 و آخرین سرشماری سال 1393 برگزار شده است، بیان داشت: پس از 10 سال از آخرین سرشماری، با توجه به تحولات بسیاری که در بخش کشاورزی رخ داده و تغییرات اقلیمی و پیشرفت‌های خوبی که در بخش‌های تحقیقات کشاورزی و اجرای برنامه‌های نوین در راستای افزایش تولید محصولات کشاورزی انجام شده، لازم است برای برنامه‌ریزی دقیق‌تر، اطلاعات بخش کشاورزی بروزرسانی شود و از آمارهای جدید استفاده گردد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی تأکید کرد: امنیت غذایی یکی از موضوعات مهم جامعه امروزی است و مسئله درجه یک کشور محسوب می‌شود. امنیت غذایی به معنای دسترسی آسان به مواد غذایی برای مردم است و بر این اساس نباید مورد غفلت قرار گیرد. امنیت غذایی یعنی همه افراد به غذای کافی سالم و مغذی در هر زمان دسترسی داشته باشند تا نیاز و ترجیح تغذیه‌ای آنها برای یک زندگی سالم و فعال تامین شود.

عسکری ابراز داشت: برای نیازسنجی و تصمیم‌گیری میزان مصرف، توزیع، صادرات، واردات و ذخیره مواد غذایی به آمار دقیق و بروز نیاز داریم. قانون دولت را مکلف کرده که سرشماری‌های عمومی در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی را انجام دهد. برای تهیه و تدوین برنامه‌های پیشرفت، توزیع عادلانه، تنظیم بازار، پیش‌بینی نهاده‌های کشاورزی، برنامه‌ریزی برای صادرات و یا واردات محصولات کشاورزی، اجرای برنامه حمایتی و همچنین الگوی کشت، جمع‌آوری آمار حوزه کشاورزی ضروری است.

وی به مقایسه آماری جمعیت ایران در برابر جمعیت دنیا و همچنین فعالان حوزه کشاورزی اشاره داشته و اضافه کرد: از جمعیت حدود 8 میلیارد نفری دنیا، ایران 1.06 درصد جمعیت دنیا را به خود اختصاص داده و رتبه 17 دارا است. سهم شاغلان بخش کشاورزی در دنیا 26 درصد است. اما در تابستان سال 1402 کشور ایران با بیش از 3 میلیون و 800 هزار نفر بهره‌بردار حوزه کشاورزی 15.5 درصد شاغلان کشور را در این بخش به خود اختصاص داد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی با اشاره به اینکه سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی از کل اقتصاد به قیمت سال 1402 حدود 6 درصد است، گفت: بر اساس آمار سال 2022 سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو)، کشور ایران با 111 میلیون تولید محصولات کشاورزی رتبه 26 را در بین کشورهای دنیا به خود اختصاص داده است. این موضوع اهمیت بخش کشاورزی را در ایران به وضوح نشان می‌دهد.

عسکری افزود: کشور ایران از نظر تولیدات محصولات کشاورزی از جمله پسته رتبه 2، خرما رتبه 4، تخم‌مرغ خوراکی رتبه 15، گوشت طیور رتبه 12 و تولید جو رتبه 14 جهان را دارا است. همچنین ایران از نظر سطح زیر کشت گندم با 6 میلیون هکتار رتبه 11 و از نظر سطح زیر کشت جو با یک میلیون و 600 هزار هکتار رتبه 9 را در سطح جهان داراست. از سوی دیگر از نظر تعداد گوسفند و بره نیز با 55 میلیون و 600 هزار رأس رتبه 4 دنیا را در دستان خود دارد.

وی ادامه داد: بیشترین فعالیت‌های بهره‌برداران بخش کشاورزی کشور با بیش از 70 درصد در حوزه زراعت و باغداری است. اما فعالیت‌های بهره‌برداران بخش کشاورزی استان مرکزی در حوزه زراعت و باغبانی حدود 79 درصد است. استان مرکزی شهره صنعتی دارد اما در بخش کشاورزی نیز از پتانسیل‌های زیادی برخوردار است. این استان اگر چه یک استان صنعتی شناخته می‌شود، اما در 11 محصول زراعی، باغی و دامی جزء 10 استان برتر کشور است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی به تقسیم‌بندی تولیدات اقتصادی استان در 3 حوزه کشاورزی، صنعت و معدن، خدمات اشاره کرده و اظهار داشت: در حوزه تولیدات اقتصادی این استان، سهم بخش کشاورزی 8.5 درصد، سهم بخش صنعت و معدن 49 درصد و سهم بخش خدمات 42.5 درصد است. مرکزی با 2.6 درصد، رتبه 19 ارزش افزوده بخش کشاورزی را داراست. این نشان دهنده اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد کشور و استان است.  

عسکری به دیگر دستاوردهای حوزه کشاورزی استان مرکزی اشاره داشته و تصریح کرد: این استان از نظر مساحت زیر کشت گلخانه‌ای با 4.75 درصد رتبه 5، از نظر ارزش تولید گل‌وگیاهان زینتی با 21.9 درصد رتبه 2، تولید گاو و گوساله صنعتی با 3.8 درصد رتبه 7 و تولید شیر در گاوداری‌های صنعتی با 2.32 درصد رتبه 10 را دارد. این استان همچنین در حوزه مقدار آب مصرف شده بخش کشاورزی با 3.1 درصد رتبه 10 را دارا است.

وی بیان داشت: استان مرکزی در حوزه صادرات ماهیان زینتی رتبه یک، تولید انار رتبه 2، تولید طالبی رتبه 2، تولید گوشت قرمز و لوبیا رتبه 4، تولید گل‌های شاخه بریده و زینتی و پرورش ماهیان زینتی رتبه 5، تولید پسته رتبه 6، تولید بادام رتبه 7، تولید تخم مرغ و ذرت علوفه‌ای رتبه 9، تولید کشمش و انگور و تولید گوشت مرغ رتبه 10 را دارا است که نشانگر اهمیت و اثرگذاری بخش کشاورزی در استان است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی تأکید کرد: دولت چهاردهم با وجود اینکه در مرحله تغییر و تحول بود، اما با تلاش شبانه‌روزی لایحه بودجه سال 1404 را تنظیم و تقدیم مجلس کرد. ویژگی بارز این لایحه یکپارچگی آن است. سال‌های گذشته بودجه هدفمندی یارانه‌ها در بودجه دولت لحاظ نمی‌شد و خارج از بودجه بود اما در لایحه جدید یکپارچگی صورت گرفت که اقدام بزرگی است.

عسکری ابراز داشت: تمام بخش‌های بودجه 1404 دارای شناسه است و قابلیت رصد دارد. هدف دولت این است که بودجه به ذی‌نفع نهایی برسد. همچنین هوشمندسازی بودجه هم در این لایجه لحاظ شده است. پیش‌بینی‌های مختلف از جمله پول گندم، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و پاداش پایان خدمت به صورت واقعی در لایحه لحاظ شده و امید است در سال آینده کسری بودجه بیش از 850 هزار میلیارد تومانی سال جاری اتفاق نیفتد.

وی به فرایند هدفگذاری رشد سالانه بخش‌های مختلف اقتصادی در برنامه هفتم توسعه اشاره داشته و اضافه کرد: در برنامه هفتم توسعه کشور، رشد سالانه 5.5 درصدی برای بخش کشاورزی، 13 درصدی برای بخش معدن، 8.5 درصدی برای بخش صنعت، 9 درصدی برای بخش ساختمان، 11 درصدی برای بخش ارتباطات و 6.5 درصدی در سایر خدمات هدفگذاری شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی در پایان صحبت‌های خود گفت: فصل‌نامه تخصصی گفتمان پیشرفت استان برای نخستین‌بار به شکل الکترونیکی منتشر شده است. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز