خبرگزاری کار ایران

در مراسم نواختن زنگ هفته فرهنگی اراک عنوان شد؛

اراک نخستین شهر مهندسی ساز کشور است / باید توانمندی‌ها و داشته‌های اراک را در حوزه هویت شهری به نمایش بگذاریم

اراک نخستین شهر مهندسی ساز کشور است / باید توانمندی‌ها و داشته‌های اراک را در حوزه هویت شهری به نمایش بگذاریم
کد خبر : ۱۵۴۴۸۰۰

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس با تأکید بر اینکه اراک نخستین شهر مهندسی ساز کشور است، گفت: افق سال 1420 که شهرداری اراک تعریف کرده است، بایستی دست یافتنی باشد و در این راستا باید با مشارکت مردم شهر، بتوانیم جایگاه اصلی اراک را پیدا کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نادرقلی ابراهیمی در مراسم نواختن زنگ هفته فرهنگی اراک در مدرسه صمصامیه بیات، افزود: هر چند قدمت تأسیس اراک حدود 300 سال است، اما به جهت مدرن بودن و نوع شهرسازی و بافت مهندسی که دارد، در فرایند شهرسازی جایگاه ویژه‌ای در سطح کشور داشته و دارد.

وی با اشاره به اینکه جایگاه اراک باید بالاتر از آنچه امروز هست باشد، ادامه داد: شرایط امروز اراک با وجود تمامی زحمات و تلاش‌هایی که در دولت‌های مختلف انجام شده با جایگاه واقعی این شهر فاصله بسیاری دارد و بایستی شأن و جایگاه اراک را در سطح ملی و بین‌المللی ارتقا دهیم و این موضوه مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس اظهار داشت: بایستی مسیر و جریان جدیدی برای طرح جامع اراک وجود داشته باشد. باید افتخارات این شهر را به صورت مداوم به ویژه به نسل جوان نشان دهیم تا مسیر آینده با اتکا به گذشته و تاریخ پرافتخار شهر و نوآوری‌های جدید، مسیر روشن‌تری باشد.

ابراهیمی به فرصت‌های ایجاد شده در شهر اراک به لحاظ موقعیت‌های متعدد شهری اشاره داشته و تصریح کرد: اراک 30 درصد از فرصت‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور را ایجاد کرده و این فرصت‌ها تحویل داده است. بر این اساس باید بزرگداشت این شهر مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی بیان داشت: هوش اراکی‌ها در سطح کشور و جهان، سرآمد و زبانزد است. در این راستا باید داشته‌های موجود در شهر اراک را به لحاظ موقعیت‌های متعدد حفظ کرده و به آنها ببالیم. در این رابطه باید راهی را ترسیم کنیم که خدمتی مؤثر برای جامعه داشته باشیم.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس تأکید کرد: اراک و استان مرکزی زادگاه بزرگان و مفاخری همچون امام راحل، امیرکبیر، قائم مقام فراهانی، پروفسور حسابی، آیت‌اله اراکی و بسیاری از بزرگان دیگر است به طوری که‌ بالغ بر 30 درصد از مفاخر سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور مربوط به اراک هستند.

ابراهیمی ابراز داشت: این افراد که پرورش یافته استان مرکزی و شهر اراک هستند، تأثیرگذاری بسیاری در سطح ملی و بین‌المللی داشته‌اند و برای کشور جریان سازی کرده‌اند. بر این اساس معرفی این شخصیت‌های برجسته باید بیش از پیش مورد توجه متولیان امر قرار داشته باشد.

وی به تفاوت پیشرفت علمی کشورهای ژاپن و ایران در قرون گذشته اشاره داشته و اضافه کرد: آغاز عملیات پیشرفت علمی کشور ژاپن همزمان با عملیات علمی امیرکبیر در ایران بوده است. اما متأسفانه نتوانستیم در برخی از حوزه‌ها در حد ژاپن پیشرفت داشته باشیم.

شهردار اراک نیز در این مراسم گفت: توانمندی‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی زیادی در شهر اراک وجود دارد که شاید چندان به آنها پرداخته نشده است. در این راستا باید توانمندی‌ها و داشته‌های اراک را در حوزه هویت شهری به نمایش بگذاریم.

علیرضا محمودی با اشاره به اینکه هفته فرهنگی شهر اراک فرصت مناسبی برای معرفی توانمندی‌ها این شهر است، افزود: این شهر مهد مفاخر بزرگ کشور در دوره معاصر است که معرفی این شخصیت‌های برجسته سرفصل برنامه‌های هفته فرهنگی اراک است.

وی ادامه داد: یکی از مراکز هویتی اراک، مدرسه تاریخی صمصامیه بیات است که حدود یکصد سال گذشته با مشخصات یک دانشگاه عالی در آن زمان تأسیس شده است. این مدرسه به شکلی طراحی شده که رشته‌های خوب در آن تدریس شود و در حد مدرسه دارالفنون تهران بوده است.

شهردار اراک اظهار داشت: برنامه‌های هفته اراک امروز شنبه 28 مهر ماه همزمان با روز اراک با نواختن زنگ در مدرسه صمصامیه آغاز شده و به مدت یک هفته ادامه دارد. در این بازه زمانی 150 برنامه متعدد هنری و فرهنگی اجرا می‌شود. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز