خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد:

برداشت بیش از حد منابع آبی خطر فرونشست زمین را در گلستان افزایش داده است

برداشت بیش از حد منابع آبی خطر فرونشست زمین را در گلستان افزایش داده است
کد خبر : ۱۵۴۴۳۶۹

حفر بی‌رویه چاه‌های کشاورزی و استفاده نادرست از منابع آبی در مصارف کشاورزی بر فرونشست زمین در استان گلستان تاثیر زیادی گذاشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، کارشناسان کشاورزی و اصحاب رسانه در سال های اخیر بارها بخاطر برداشت غیر مجاز منابع آبی و فرونشست زمین هشدار دادند ولی مسئولان توجهی نکردند. در چند وقت اخیر در شهر گرگان فرونشست زمین اتفاق افتاده است. و طبق آخرین نقشه های ماهواره ای مناطق شمالی استان بخاطر برداشت منابع آبی زیر زمینی در خطر فرونشست زمین قرار گرفته است.

کارشناسان کشاورزی و زلزله شناسی بارها بیان کردند که مسئولان استان باید هرچه زودتر چاه های غیر مجاز کشاورزی را مسدود کنند و تمامی چاه های مجاز را هوشمند کنند‌.

سالها است که پروژه آب شیرین کن دریای خزر مطرح می شود ولی در عمل اتفاقی نیافتاده است. پروژه شیرین‌سازی آب دریای خزر باید در کمترین زمان اجرا شود تا به واسطه آن مشکل قطعی آب شرب مردم  و بحران فرونشست زمین در گلستان پایان یابد.

چندین سد در استان در حال ساخت است که بعید به نظر می رسد به زودی تکمیل شوند و نمایندگان مجلس باید کمک کنند تا این سد ها هر چه سریعتر تکمیل شوند چرا که سدها هم به عنوان یکی از منابع تامین آب شرب می‌توانند به ما کمک کنند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: در سال آبی قبل وضعیت بارش ها تقریبا نرمال بود و اما به دلیل خشکسالی های سه سال اخیر همچنان وضعیت منابع آب زیرزمینی نرمال نیست و باید صرفه جوئی در منابع آب همچنان در بخش های مختلف در دستور کار باشد.

ایرج حیدریان با بیان اینکه تاکنون حدود 67 درصد چاه های استان مجهز به کنتور هوشمند حجمی شده است، گفت: پیش شرط تمدید پروانه های چاه های کشاورزی باید نصب کنتور هوشمند باشد تا بتوان انضباط مصرف را ایجاد کرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان گلستان در ادامه اظهار کرد: در موضوع انسداد چاه های غیر مجاز با توجه به اینکه شش ماهه ابتدای سال فصل کشت و زرع کشاورزان بود کمتر انجام شد. ولی در شش ماهه دوم روند انسداد چاه های غیر مجاز تسریع می شود و پیشنهاد ما این است از ظرفیت فرمانداران به عنوان رئیس شورای حفاظت از منابع آب شهرستان ها بیشتر در موضوع انسداد استفاده شود.

حیدریان در ادامه با اشاره به اینکه گلستان تنها دارای 15 هزار اراضی نسق در غرب استان برای کشت شالی است خواستار کاداست این اراضی از سوی جهاد کشاورزی استان شد که مقرر شد این موضوع تا یک ماه آینده از سوی جهاد کشاورزی استان اجرایی شود.

وی گفت: می بایست مسئولیت پذیری را به همه واگذار کنیم و بدیهی است که حل چالش آب بدون مشارکت اجتماعی امکان پذیر نیست.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز