خبرگزاری کار ایران

معاون قضایی رئیس قوه قضائیه:

مسائل زیست‌محیطی از اصلی‌ترین مشکلات استان مرکزی است / دادگاه‌ صلح یک نهاد نوظهور در قوه قضاییه است

مسائل زیست‌محیطی از اصلی‌ترین مشکلات استان مرکزی است / دادگاه‌ صلح یک نهاد نوظهور در قوه قضاییه است
کد خبر : ۱۵۴۴۰۱۵

معاون قضایی رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه مسائل زیست‌محیطی یکی از اصلی‌ترین مشکلات استان مرکزی است، گفت: آلودگی هوا در اراک برخی اوقات آنقدر بالا است که بعضاً در سطح کشور رتبه نخست را دارد که این پذیرفتنی نیست و باید برای رفع آن تلاش شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام صادق رحیمی در مراسم بهره‌برداری و آغاز به کار مجتمع دادگاه‌های صلح شهرستان اراک، افزود: رفع آلودگی هوای اراک یکی از مطالبات مردم استان مرکزی و به خصوص شهر اراک است که می‌طلبد نهادهای متولی یک‌بار برای همیشه برای این موضوع تدابیر لازم را بیندیشند.

وی ادامه داد: میزان آلودگی هوای استان مرکزی به خصوص شهر اراک در فصل زمستان بیشتر است. مسئولان اگر نمی‌توانند آن را به طور کلی حذف کنند باید به حداقل ممکن رسانده شود. البته که باید صنعت و کارخانجات نیز فعال باشند، اما باید برای جلوگیری از آلودگی هوا در این استان راهکار و تدبیر اندیشیده شود.

معاون قضایی رئیس قوه قضائیه به موضوع بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا اشار کرده و در این خصوص اظهار داشت: ریشه بسیاری از بیماری‌های سخت‌درمان و مرگ و میرهای زودرس، آلودگی هوا است. آلودگی هوا مردم را درگیر بیماری‌های متعدد کرده و عمرها را کوتاه می‌کند.

حجت‌الاسلام رحیمی تصریح کرد: با توجه به اینکه هوای پاک و حفظ سلامت مردم از حقوق عامه محسوب می‌شود، دادگستری کل، استانداری و سایر دستگاه‌ها در استان مرکزی باید نسبت به کاهش و رفع آلودگی هوای اراک با قدرت ورود کرده و از هر ابزاری برای کاهش آن استفاده کند.

وی بیان داشت: استان مرکزی مهد علم و مفاخر و اندیشمندان بزرگ کشور و تاریخ ایران از جمله امام راحل، امیرکبیر و پروفسور حسابی است و برازنده این خطه نیست مردم آن از آلودگی هوا رنج ببرند و در چنین هوایی تنفس کنند.

معاون قضایی رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: دادگاه‌ صلح یک نهاد نوظهور در قوه قضاییه است که با هدف صلح و سازی ایجاد شده‌اند و دعاوی در صلاحیت دادگاه‌های صلح، ترکیبی از دعاوی حقوقی، کیفری و خانواده است. فلسفه وجودی دادگاه‌های صلح، ایجاد، برقراری و ترویج صلح و سازش در جامعه است.

حجت‌الاسلام رحیمی ابراز داشت: دادگاه‌های صلح به موجب قانون رسمیت یافته و به زودی در سراسر کشور نیز اجرایی خواهد شد. باید به این درک برسیم که صلح و سازش فقط کار شوراهای حل اختلاف نیست و در دادگاه‌ها نیز قضات وظیفه دارند صلح و سازش برقرار کنند.

وی اضافه کرد: در اجرای دادگاه‌های صلح، بعضاً قضات با مشکلاتی مواجه می‌شوند. اگر قضات تدابیر لازم را نیدیشند و به فکر پیشگیری نباشند، با اطاله دادرسی مواجه خواهند شد. در قضاوتی که بر مبنای صلح و سازش باشد، اختلافات قطع می‌شود، اما قضاوت اگر بر مبنای صلح و سازش نباشد اختلافات تا چندین سال ادامه دارد.

معاون قضایی رئیس قوه قضائیه همچنین گفت: بعضی از احکام قضایی هر چند صحیح هستند، اما در برخی موارد غیرمتناسب هستند. حتی برخی از احکام، منجر به تشکیل و تولید چندین پرونده جدید می‌شوند و مشکلات را دوچندان خواهد کرد.

حجت‌الاسلام رحیمی با تأکید بر اینکه اصل اولیه در قضاوت مبتنی بر صلح و سازش است، افزود: اولین و مهمترین وظیفه‌ای که قضات در صدور حکم دارند این است که تلاش کنند تا احکام قضایی در راستای صلح و سازش صادر شود.

وی به ضرورت ایجاد صلح و سازش در پرونده‌های قضایی اشاره کرده و ادامه داد: قاضی باید در اندیشه حل کردن مشکل مردم باشد و هدف آن تنها مختومه شدن پرونده قضایی نباشد. چرا که اصل اول قضایی مبتنی بر صلح و سازش است و امور باید ریشه‌ای حل شود.

معاون قضایی رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: قاضی علاوه بر اینکه باید عالم بوده و به مسائل حقوقی اشرافیت داشته باشد، باید حکیم و مدبر نیز باشد و مشکلات مردم را به صورت کلی حل کند. قاضی باید دلسوز باشد و تبعات حکم را برای فرد و جامعه ببیند. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز