خبرگزاری کار ایران

در پاسخ به ایلنا مطرح شد؛

دولت باید تسهیل‌گر باشد/واگذاری بخشی از وظایف دولت به مدیریت شهری قانونی است+فیلم

دولت باید تسهیل‌گر باشد/واگذاری بخشی از وظایف دولت به مدیریت شهری قانونی است+فیلم
کد خبر : ۱۵۴۳۴۹۴

رئیس شورای عالی استان‌های کشور از قانون واگذاری وظایف دولت به مدیریت شهری استقبال کرد و گفت: دولت با تسهیل‌گری بخشی از مسئولیت خود را طبق قانون به شورای شهر، شورای روستا، دهیاران و دهداران واگذار کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، موسی الرضا بگلو در ابتدای نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه که شامگاه سه‌شنبه ٢۴ مهرماه جاری در سالن جلسات شهرداری کرج برگزار شد به حضور حداکثری بانوان خبرنگار در این نشست خبری، احترام گذاشت و از آنها تقدیر کرد.

وی در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سوالات خبرنگاران به پیوست رسانه‌ای پروژه‌های عمرانی، تاکید کرد و‌ گفت: نه تنها در البرز و شهر و روستایی، باید اطلاع‌رسانی انجام شود و زحمات و هزینه‌های پروژه‌ها باید به اطلاع مردم برسد. با اطلاع‌رسانی شفاف و به موقع می‌توان از انتقادات و گلایه جلوگیری کرد بنابراین برای هر خدمت‌رسانی، اطلاع رسانی لازم است.

بگلو در مورد برخی تقلب و سوء استفاده در روند انتخابات شوراها، گفت: ۴ شهر البرز بنا به دلایلی، فاقد شورا هستند و‌ این تضیع حق مردم است. رعایت نکردن سلسله مراتب انتخابات منجربه این گونه اتفاقات می‌شود که به خوبی صیانت برقرار نشده لذا این موضوع به عنوان نقطه منفی، قابل مدیریت و پیشگیری است.

این مسئول در شورای عالی استان‌های کشور با تاکید بر لزوم مطالعات مرتبط با پروژه‌های عمرانی پیش از اجرا، تصریح کرد: اعضای شورا، نمایندگانی هستند که مردم آنها را انتخاب کرده و مسئولیت هایی که آنها محول شده. بر اساس اختیارات واگذار شده و‌‌ سیاست‌ و برنامه‌های چهار ساله؟ بعید به نظر می‌رسد پروژه ای بدون مطالعه انجام شود چراکه این به شهر آسیب می‌زند و در این صورت به لحاظ مقررات تخلف صورت گرفته لذا با عنایت به اینکه شورا اجرا کننده نیست؛ اگر شهرداری، خارج از مصوبه شورا اقدام به اجرای پروژه کرد، رسانه‌ها به شورای استان‌ها اطلاع رسانی کنند که بررسی بیشتر انجام شود.

بگلو با اعلام موافقت با اصلاح برخی مفاد قانون انتخابات شوراها، ادامه داد: این اصلاحات کلی نیست. شورای استان‌ها نیز طرحی به مجلس ارائه کرد که متاسفانه بررسی نشد. این اصلاحات با طرح برخی نمایندگان در حال بررسی است که ما نیز به آن احترام می‌گذاریم و هر آنچه رای بیاورد مکلف به اجرا هستیم اما در مجموع با تغییر برخی مفاد قانونی انتخابات موافق و با اصلاح برخی مخالفیم چراکه نیازمند کار کارشناسی با زمان و فرصت مناسب است و افراد صاحب صلاحیت می‌آمدند و قانون جامع می‌نوشتند.

این مسئول کشوری در ارتباط با تخلفات شوراها با تاکید بر اینکه تخلفات شورا نسبت به سایر دستگاه‌های دولتی، بیشتر نیست، گفت: اما یک تخلف هم برای شورا زیاد است. اما از بین ۱۲۷ هزار عضو شوراهای کشور حتی اگر هزار عضو شورا به عمد یا به سهو، تخلف کند، بار رسانه‌ای این خبر بسیار بالاست درحالیکه تخلفات سایر دستگاه‌ها اگر اتفاقی هم رخ دهد، اغلب دیده نمی‌شود.

رئیس شورای عالی استان‌های کشور با عنوان اینکه شهرداری‌ها طبق قانون اجازه مجوز ساخت به زمین های قولنامه ای را ندارند، گفت: صدور پروانه برای زمین‌های قولنامه ای تخلف است لذا باید طبق قانون مجوز و پروانه ساخت صادر شود.

بگلو در پاسخ به سئوال ایلنا مبنی بر چگونگی انتقال بخشی از وظایف دولت به مدیریت شهری، اظهار کرد: مدیریت یکپارچه شهری در حوزه شوراست.به رغم اجازه قانون، هم اعتقاد داریم و هم قبول داریم که دولت باید تسهیل‌گر باشد و تا جای ممکن با برون سپاری و واگذاری وظایف، دولت کوچک شود.

وی ادامه داد: طبق قانون می‌توان بخشی از وظایف دولت به شورای شهر، شورای روستا، دهیاران و دهداران واگذار شود و امیدواریم با طرحی که در مجلس در حال بررسی است به صورت پایلوت، شرکت های خدمات رسان همچون آب و فاضلاب شهری و روستایی، آب منطقه‌ای و توزیع برق به شهرداری‌ها واگذار شود تا اجرای کار به خوبی دنبال شود.

وی در ارتباط با عملکرد شورای ششم در مقایسه با ۵ شورای قبل، گفت: علت ناراحتی و گلایه مردم از شورای فعلی به علت نبود پیوست رسانه‌ است. اگر بودجه سالانه ١٠ سال گذشته با حال حاضر مقایسه شود، عملکرد شوراها بر اساس نمودار مشخص می‌شود.

وی در مورد انتخابات شورای شهر افزود: انتخابات بار مالی بسیاری دارد لذا با تجمیع انتخابات کشور موافق هستیم. 

نشست هم‌اندیشی اعضای شورای عالی استان‌ها با حضور مسئولان کشوری و نمایندگان شورای ٣١ استان و همچنین برگزاری کمیسیون‌های تخصصی این شورا به میزبانی استان البرز در روزهای ٢۵ و ٢۶ مهر برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز