خبرگزاری کار ایران

مشکلاتی که صنایع فارس با آن مواجهند (بخش دوم)

برند ۷۰ ساله نرگس شیراز در مسیر " آزمایش" و "آی تی آی "/ عقب افتادن حقوق کارگران کارخانه به دلیل بدهی به شرکت گاز

برند ۷۰ ساله نرگس شیراز در مسیر " آزمایش" و "آی تی آی "/ عقب افتادن حقوق کارگران کارخانه به دلیل بدهی به شرکت گاز
کد خبر : ۱۵۴۰۰۱۷

ابهام در انتقال مجموعه روغن نباتی به خارج از شهر

کارخانه روغن نباتی شیراز از آن دسته صنایعی است که طی سال های گذشته به دلیل عدم ثبات مدیریت، تولید و شفاف سازی؛ کارگرانش روزگار سختی را سپری می کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «برند نرگس» که در دهه های اخیر در اوج فعالیت و شهره شهر بود امروز به بن بست تولید گره خورده است و هر روز صدای اعتراض کارگرانش به گوش می رسد.

تولید بسیار اندک و گاها تا حد صفر، فله فروشی، کاهش ساعت کاری کارگران و نگرانی آنها از تعطیلی های زیاد و مشکلات متعدد سبب شده که این برند به فراموشی سپرده شود.

یکی از کارگران کارخانه روغن نباتی شیراز با بیان اینکه هیچ اتفاق تازه و جدیدی در کارخانه روغن نباتی شیراز رخ نداده است و این مجموعه همچنان با مشکلات متعددی مواجه است، می‌گوید: مدیران کارخانه روغن نباتی شیراز حقوق کارگران را با تاخیر واریز می کنند و به  مسئولان استانی اعلام می کنند که مقداری روغن تولید شده در انبار موجود دارند و نبود مشتری باعث شده تا نتوانند حقوق کارگران خود را پرداخت کنند.

این کارگر در گفت و گو با ایلنا  خاطرنشان می کند: پیش از این مدیران کارخانه به بهانه اینکه بدهی به اداره گاز باعث شده تا حساب های کارخانه مسدود شود؛ قول دادند بعد از مسدودی حساب ها، حقوق کارگران و پرسنل واریز شود.

وی با اشاره به اینکه تیم مدیریتی کارخانه روغن نباتی هر ماه یک بهانه برای پرداخت نکردن حقوق پرسنل می آورد، ادامه می دهد: مدتی بعد از واریز نشدن حقوق ها مجددا مدیران مجموعه عنوان کردند که کارخانه به دلیل طلب بیش از ۴۰ میلیارد تومانی که از  فروشگاه های رفاه دارد توان پرداخت حقوق کارگران را ندارند.

 حقوق مرداد و شهریور کارگران پرداخت نشده است

این کارگر  با اشاره به اینکه حقوق مرداد و شهریور ماه امسال کارگران کارخانه روغن نباتی شیراز عقب افتاده است، می افزاید: با توجه به اینکه در نیمه مهرماه قرار گرفته ایم اما مدیران کارخانه همچنان حقوق کارگران را واریز نکرده اند.

وی تصریح می کند: عدم پرداخت حقوق باعث شده تا پرسنل در مهرماه و بازگشایی مدارس برای خرید لوازم التحریر و ثبت نام فرزندان شان با مشکل مواجه شوند، خانواده تعدادی از کارگران و پرسنل درگیر بیماری های خاص هستند و برای درمان باید هزینه های گزاف بپردازند که متاسفانه نبود توان مالی کارخانه حتی در حد مساعده باعث شده که کارگران و پرسنل نیازمند به شدت با مشکل مواجه شوند.

این کارگر  با بیان اینکه مدیریت کارخانه روغن نباتی شیراز پخته نیست و هر مجموعه مدیریتی بدون داشتن هیچ سابقه در حوزه مدیریت تولید با چالش های مواجه می شود، بیان می کند: متاسفانه دود تمام این مشکلات به چشم کارگران می رود؛ مدیران کارخانه حقوق تیرماه را در اواسط شهریور به پرسنل پرداخت کرده اند و در حال حاضر کارگران کارخانه حدود دو ماه از پرداخت حقوق عقب هستند.

برند ۷۰ ساله نرگس شیراز در مسیر " آزمایش" و "آی تی آی "/ عقب افتادن حقوق کارگران کارخانه به دلیل بدهی به شرکت گاز

این کارگر مجموعه روغن نباتی شیراز در ادامه با اشاره به اینکه مدیران کارخانه از ترس قطع نشدن بیمه کارگران به اجبار مبلغ حق بیمه کارگران را پرداخت می کنند، می افزاید: مدیر جدید کارخانه از بهمن ماه سال ۱۴۰۱ مجموعه روغن نباتی شیراز را تحویل گرفت اما هنوز نتوانسته این مجموعه را به نقطه ایده آل برساند.

وی با بیان اینکه اگرچه نرگس شیراز یک برند در استان و کشور است اما مسیر این برند و کارخانه به سمت آزمایش و آی تی آی است، می گوید: اگر یک کارخانه تعطیل شود دیگر به راحتی به چرخه تولید باز نمی گردد.

این کارگر در ادامه با بیان اینکه مجموعه روغن نباتی شیراز بعد از توقف تعطیلی سه ماهه یک قرارداد به صورت کارمزدی با یکی از برند ها منعقد کرد، می گوید: اما نبود ملزومات بسته بندی باعث شده تا نتوانیم این کار را انجام دهیم.

کارخانه روغن نباتی ۱۰۰ درصد تعطیل است

وی با بیان اینکه در حال حاضر کارخانه روغن نباتی شیراز به صورت ۱۰۰ درصد تعطیل شده است، می گوید: نبود تولید و عدم توانایی در پرداخت هزینه ها حتی هزینه های ناهار و شام مجموعه روغن نباتی شیراز را با یک چالش بزرگ مواجه کرده است.

این کارگر در ادامه با بیان اینکه اداره گاز به دلیل عدم پرداخت بدهی حساب های مجموعه روغن نباتی شیراز را مسدود کرده است، می گوید: متاسفانه مدیران توان پرداخت هزینه قبض گاز در فصل تابستان که خیلی مصرف نیست با مشکل مواجه شده اند.

کارخانه در دو سال گذشته به نقطه ایده آل نرسیده است

وی با اشاره به اینکه از مسئولان استان عاجزانه درخواست داریم که به فکر مجموعه نرگس شیراز باشند، بیان می کند: مدیر کارخانه نرگس شیراز طی یک سال و نیم گذشته ثابت کرده که توان اداره یک کارخانه با برند ۷۰ ساله قدیمی را ندارد.

این کارگر با اشاره به اینکه مسئولان استان تا چه زمانی باید به تیم مدیریتی مجموعه روغن نباتی فرصت احیا کارخانه را بدهند، تصریح می کند: کارخانه روغن نباتی شیراز در دو سال گذشته به نقطه ایده آل نرسیده اند و این مجموعه نتوانسته بخشی از سنوات کارگران را بهد از بازنشستگی پرداخت کنند.

وی می گوید: متاسفانه مدیر جدید کارخانه همواره عنوان می کند که به دلیل مشکل با مدیر قبلی نمی تواند وضعیت را بهبود بخشد.

این کارگر با بیان اینکه مسئولان حوزه اقتصادی استان باید وضعت تولید این مجموعه را روشن کنند، ادامه می دهد: در صورتی که مدیر مجموعه نرگس توانایی تولید را ندارد باید سهام این مجموعه به سرمایه گذار دیگر و بومی واگذار شود.

برند ۷۰ ساله نرگس شیراز در مسیر " آزمایش" و "آی تی آی "/ عقب افتادن حقوق کارگران کارخانه به دلیل بدهی به شرکت گاز

دور زدن سرمایه گذار توسط بانک

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در خصوص مجموعه روغن نباتی خاطرنشان می کند: سرمایه گذار جدید کارخانه روغن نباتی زمانی که قصد خرید مجموعه را داشته از بانک ملی استعلام می گیرد و بانک اعلام می کند که مجموعه روغن نباتی هیچ بدهی به بانک ندارد اما بعد از آنکه سرمایه گذار واحد را خریداری می کند بانک این مجموعه را بدهکار معرفی می کند که این موضوع مشکلاتی برای این واحد ایجاد و منجر به مسدود شدن حساب ها شده است.

ابهام در انتقال مجموعه روغن نباتی به منطقه ویژه

جعفر قادری در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه موضوع انتقال مجموعه روغن نباتی شیراز به منطقه ویژه اقتصادی شیراز هم ابهاماتی دارد و از یک طرف مسئولان استان اعتماد نمی کنند که زمین فعلی مجموعه روغن نباتی را جهت انتقال تغییر کاربری دهند، می افزاید: در طرف مقابل هم سیستم بانکی و بازار سرمایه به گونه ای نیست که منابع را برای سرمایه گذار جهت احداث مجموعه روغن نباتی شیراز تامین کند و در مرحله بعد اقدامات تغییر کاربری نرگس شیراز انجام شود.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه کار انتقال کارخانه روغن نباتی شیراز قفل شده است و وضعیت برق استان پایدار نیست، ادامه می دهد: بعضی از دستگاه های دولتی بیش از آن که تسریع کننده امور سرمایه گذاران و صنعتگران باشند نقش ترمز را ایفا می کنند و فردی که قصد مجوز  دارد را با مشکلات متعدد مواجه می کنند.

صندوق توسعه ملی هم منابع مناسبی برای تولید کنندگان ندارد

وی با بیان اینکه متاسفانه در تامین مالی واحدها هم با مشکلات متعددی مواجه هستیم، می گوید: نبود بانک توسعه ای در کشور که با واحدهای نیمه کاره و نیمه فعال مشارکت کند و نداشتن منابع مالی مناسب بازار سرمایه مشکلاتی را برای صنعت و اقتصاد ایجاد می کند.

قادری با بیان اینکه هزینه مالی بیش از ۴۰ درصد باعث شده تا دریافت تسهیلات و وام برای تولید کنندگان مقرون به صرفه نباشد و ادامه می دهد: صندوق توسعه ملی هم منابع مناسبی برای تولید کنندگان ندارد و تولید کنندگان هم در این شرایط جرات نمی کنند از منابع ارزی استفاده کنند.

نماینده شیراز و زرقان اعتقاد دارد که مشکلات حوزه صنعت و اقتصاد در استان فارس یکی دوتا نیست و به هر سمتی که نگاه می کنیم مشکلاتی وجود دارد.

برند ۷۰ ساله نرگس شیراز در مسیر " آزمایش" و "آی تی آی "/ عقب افتادن حقوق کارگران کارخانه به دلیل بدهی به شرکت گاز

روش های تامین مالی در کشور  نسبت به دیگر کشورها دهه ها عقب است

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی با طرح این سوال که اگر واحد تولیدی دارای موجودی خوب و متوسط حساب مناسب بود که برای دریافت تسهیلات اقدامی انجام نمی داد، بیان می کند:  روش های تامین مالی در کشور  نسبت به دیگر کشورها دهه ها عقب است و به رغم تصویب تامین مالی تولید و زیر ساخت ها با ۱۰ آئین نامه و دستورالعمل در مجلس دولت مکلف شد که این قانون سه ماهه اجرایی شود اما تغییر دولت و عزل و نصب ها در وزارتخانه ها باعث شد تا این قانون هنوز وارد مرحله اجرا نشود.

وی می افزاید: تحریم ها، خشکسالی و عدم تسهیل فضای کسب و کار شرایط را روز به روز دشوار تر می کند.

رئیس کمیسیون جهش تولید با اشاره به اینکه خروجی های توسعه استان در بخش صنعت نبوده و مسئولان همواره تاکیدشان بر بخش کشاورزی بوده است، می گوید: استراتژی ها باعث شده تا عقب افتادگی ها در استان فارس روز به روز بیشتر شود.

نبود مدیران باجسارت نتوانسته گره های صنعت و اقتصاد فارس را باز کند

عضو مجمع نمایندگان فارس  با تصریح اینکه نبود مدیران با جرات و جسارتی که بتوانند گره های صنعت و اقتصاد فارس را باز کند مزید بر علت شده است، ادامه می دهد: سخت گیری های زیاد مشکلاتی را برای صنایع ایجاد کرده است و از طرفی با مدارا و مماشات نمی توان مشکلات استان را حل کرد.

قادری می گوید: نامناسب بودن فضای محیط کسب و کار سبب شده تا فارس نسبت به دیگر استان ها دارای عقب ماندگی هایی در بخش های مختلف داشته باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز