خبرگزاری کار ایران

معاون اداره‌ کل میراث‌فرهنگی استان مرکزی خبر داد؛

یک گام تا ثبت ملی غار تاریخی «اُل» شهر نراق

یک گام تا ثبت ملی غار تاریخی «اُل» شهر نراق
کد خبر : ۱۵۳۹۸۲۵

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: کاوش‌های باستان‌شناسی برای ثبت ملی غار تاریخی «اُل» در شهر نراق آغاز شده است. این شهر یکی از آثار مهم و قابل توجه باستانی را در دل کوه اُل در خود جای داده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین محمودی در جمع خبرنگاران استان مرکزی، افزود: غار تاریخی اُل از جمله غارهایی است که در ارتفاع حدود 800 متری این قله قرار دارد. قدمت سکونت و حضور انسان در این غار به دوره تاریخی و قرون اولیه اسلامی برمی‌گردد.

وی ادامه داد: بررسی‌های باستان‌شناسی معاونت میراث‌فرهنگی استان مرکزی حکایت از وجود آثار دوره ساسانی در این غار دارد. بر این اساس غار اُل به عنوان یکی از آثار تاریخی واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی و واجد انجام پژوهش‌های باستان‌شناسی محسوب می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اظهار داشت: کوه اُل به لحاظ زمین‌شناختی بسیار قابل توجه است. بررسی‌های اولیه بر روی این کوع نشان از آثار دوره‌های گذشته زمین‌شناسی به ویژه سنگ‌واره‌هایی دارد که از دوران کرتاسه باقی مانده‌اند.

محمودی تصریح کرد: کوه اُل که در ضلع شمال غرب شهر نراق قرار دارد به لحاظ دارا بودن گیاهان خودرو و داروهای عمده گیاهی از اهمیت فراوانی برخوردار است. گونه گیاهی زعفران وحشی از عمده‌ترین گیاهانی است که در این قله رشد و نمو می‌کند.

وی به ویژگی‌های تاریخی شهر نراق و آثار تاریخی و فرهنگی این شهر اشاره کرده و بیان داشت: شهر تاریخی نراق علاوه بر داشتن میراث ملموس بافت تاریخی زیبا، آثار و بناهای تاریخی، دارای میراث ناملموس است و شیرینی سنتی جوزغند آن در فهرست آثار ملی ناملموس به ثبت رسیده است. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز