خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

حوادث کار منجر به فوت در قزوین 43 درصد کاهش پیدا کرد

حوادث کار منجر به فوت در قزوین 43 درصد کاهش پیدا کرد
کد خبر : ۱۵۳۷۹۶۵

معاون روابط کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: امسال حوادث منجر به فوت کاهش 43 درصدی داشت؛ البته باید تلاش کرد تا حوادث ناشی از کار رشد نزولی داشته باشد؛ چرا که حتی یک حادثه هم در محیط‌های کاری زیاد است.

سید جلیل حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به اهمیت ایمنی در کارگاه‌های پرخطر گفت: در راستای حفظ و ارتقای ایمنی مانور پایش و بازرسی از کارگاه‌های پرخطر استان به صورت دوره‌ای برگزار و  مواردی در خصوص حفاظت فنی و بهداشت کار واحد‌های تولیدی، اقتصادی و کارگاهی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون روابط کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین، نظارت بر حسن اجرای مقررات حفاظت فنی و بهداشت کار، صیانت نیروی انسانی و منابع مادی و همچنین پیشگیری از حوادث و بیماری‌های ناشی از کار حفظ و ارتقای سلامتی کارگران و سالم سازی محیط کار و ارتقای ایمنی را از جمله اهداف این بازرسی‌ها برشمرد.

وی عنوان کرد: در قزوین 13 هزار و 807 کارگاه مشمول قانون کار هستند که از این تعداد 2 هزار و 362 کارگاه پرخطر درحوزه صنعت و معدن شامل رسته‌های صنایع چوب، شیمیایی، لاستیک و پلاستیک، تولید فلزات اساسی، تولید محصولات فلزی و 3 هزار و 313 کارگاه ساختمانی  است.

انجام بیش از 9 هزار بازرسی در سال گذشته

این مسئول ادامه داد: در سال گذشته 9 هزار و 135 بازرسی داشتیم که 4 هزار و 968 مورد آن کارگاه‌های پرخطر بودند.

وی افزود: در نیمه نخست امسال هم 3 هزار و 488 بازرسی داشتیم که یک‌هزار و 673 مورد آن مربوط به کارگاه‌های پرخطر بود.

حسینی عنوان کرد: در این بازرسی‌ها نواقص‌ ایمنی شناسایی و برای رفع نقص به کارفرماها ابلاغ می‌شود، کارفرمایانی که پس از اخطار و زمان تعیین شده نسبت به رفع نقص اقدام نکنند به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شوند.

فعالیت 882 کمیته حفاظت فنی در استان

معاون روابط کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین با بیان اینکه فعال سازی کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت و توانمندسازی این واحدها از اهداف اداره کار است، گفت: 882 کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار فعال داریم.

حسینی، آموزش را ازدیگر برنامه‌های ارتقای ایمنی درواحدهای صنعتی و کارگاه‌ها  دانست و خاطرنشان کرد: در سال گذشته 66 هزار و 76 نفر ساعت آموزش ایمنی برای کارگران، کارفرمایان و مسئولین برگزار شد، امسال آموزش‌ها 10 هزار و 356 نفر ساعت بود.

کمبود تعداد بازرس کار در قزوین

وی، مهمترین موانع و مشکلات ایمنی را فرسودگی صنایع، ضعف فرهنگ ایمنی، عدم کنترل ایمنی تجهیزات و تکنولوژی در مبادی تولید و واردات، مشکلات اقتصادی درکارگاه‌ها، تضعیف ساختار نظارت دولتی بر ایمنی دانست؛ البته در کنار تقویت زیرساخت‌ها، تقویت تشکل‌های کارگری و کارفرمایی هم در این راستا اهمیت دارد.

حسینی ادامه داد: در حوزه ایمنی باوجود اینکه هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم اما نسبت به گذشته رشد قابل توجهی داشته‌ایم و در ادامه هم بر تمام کارگاه‌های مشمول نظارت می‌شود.

وی با اشاره به کمبود تعداد بازرسان و امکانات عنوان کرد: در سنجش فعالیت‌ها و اقدامات حوزه روابط کار باید محدودیت تعداد بازرسان و امکانات را در نظر گرفت.

معاون روابط کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین اظهار کرد: تعداد حوادث اتفاق افتاده بررسی شده در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته  5 درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز