خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

صنعت گردشگری یک راه میانبر در راستای خلق ثروت است / ایجاد ثروت و درآمدهای کشور نباید تنها از مسیر چاه‌های نفت محقق شود

صنعت گردشگری یک راه میانبر در راستای خلق ثروت است / ایجاد ثروت و درآمدهای کشور نباید تنها از مسیر چاه‌های نفت محقق شود
کد خبر : ۱۵۳۶۷۵۲

ضرورت تبدیل استان مرکزی از محل عبور گردشگران به محل حضور گردشگران

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با بیان اینکه صنعت گردشگری یک راه میانبر در راستای خلق ثروت است، گفت: ایجاد ثروت و درآمدهای کشور نباید تنها از مسیر چاه‌های نفت محقق شود، بلکه باید از مبادی دیگر تأمین گردد که یکی از این مبادی حوزه گردشگری است.

محمود مرادی نراقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با تأکید بر اینکه گردشگری می‌تواند توسعه اقتصادی ایجاد کند، افزود: سهم کشور از اقتصاد گردشگری باید مشخص شود، چرا که با ورود به حوزه گردشگری چرخه اقتصادی شکل می‌گیرد و می‌توان از این راه خلق ثروت ایجاد کرد.

وی ادامه داد: اگر حوزه گردشگری بخواهد بخشی از اقتصاد را شکل دهد، باید سرمایه‌گذاری انجام گیرد و منابع و اعتبارات مالی در نظر گرفته شود. در این راستا باید سیاست گذاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه گردشگری ساماندهی شود تا به عنوان منبع درآمد پایدار ایفای نقش کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اظهار داشت: متأسفانه در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری درستی انجام نداده‌ایم و نتوانسته‌ایم ظرفیت‌های این حوزه را به خوبی معرفی کنیم. حتی در مواردی ظرفیت‌های گردشگری بسیار بد تعریف شده است.

مرادی نراقی تصریح کرد: عدم ارائه تصویر درست از جاذبه‌های گردشگری و عدم توجه به ظرفیت‌های این حوزه، سبب شده است تا جذب گردشگر به خوبی اجرایی نشود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که برای جذب گردشگر باید جاذبه‌های گردشگری به خوبی معرفی شوند.

وی بیان داشت: در حوزه گردشگری به خصوص گردشگری خارجی جایگاه مناسبی نداشتیم و اقدامات مناسبی در این حوزه انجام نشده است. باید در نظر داشت که گردشگری خارجی بیشترین ارزآوری و درآمدزایی را دارد، اما مغفول مانده است. در حوزه گردشگری داخلی نیز اقدامات اساسی انجام نشده و توان لازم به قدر کافی گذاشته نشده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به عدم توجه به ظرفیت‌های حوزه گردشگری، تأکید کرد: کشور ایران جزء متنوع‌ترین و بی‌نظیرترین کشورهای جهان به لحاظ تمدنی است. ایران به لحاظ ظرفیت‌های گردشگری جزء 10 کشور برتر جهان است، اما از لحاظ تعداد گردشگر جزء رده‌های برتر قرار نگرفته است.

مرادی نراقی با ابراز تأسف از اینکه کشور ایران در یک جنگ نابرابر و ناعادلانه‌ قرار دارد، ابراز داشت: رسانه‌های معاند با اجرای اقدامات ایران‌هراسی، در تصورات مردم جهان کشور ایران را به یکی از ناامن ترین کشورهای جهان به ویژه در حوزه گردشگری تبدیل کرده‌اند.

وی به نقش پررنگ رسانه‌ها برای جذب گردشگر و معرفی ایران به عنوان یکی از ایمن‌ترین کشورهای حوزه گردشگری اشاره داشته و اضافه کرد: رسانه‌ها با توان تأثیرگذاری، ظرفیت‌های گردشگری را برای جذب سرمایه‌گذار معرفی کنند تا با فراهم کردن زمینه حضور و ماندگاری گردشگران، در توسعه اقتصادی نقش‌آفرین باشند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی به ظرفیت‌های گردشگری این استان اشاره کرده و گفت: تصویر درستی از استان مرکزی در افکار عمومی وجود ندارد. بر این اساس است که این استان در اذهان عموم معبر گردشگری است و به عنوان مقصد گردشگری به آن نگاه نشده است.

مرادی نراقی افزود: بایستی با نشان دادن ظرفیت‌های گردشگری و اقدامات بهینه و سیاستگذاری‌های اصولی و مدون، استان مرکزی را از محل عبور گردشگری به محل حضور آنها تبدیل کنیم. بر همین اساس معرفی ظرفیت‌های مختلف این استان با هدف جذب گردشگر در دستور کار ویژه قرار دارد.

وی ادامه داد: زیرساخت‌های گردشگری استان مرکزی زیاد و از بسیاری استان‌های دیگر بهتر است. باید نقاط قوت و برجستگی‌های تاریخی استان را تبلیغ کنیم. اگر گردشگر به استان مرکزی ورود پیدا نکند، سرمایه‌گذاری‌های حوزه گردشگری کم خواهد شد و با شکست مواجه می‌گردد و در نتیجه به آثار تاریخی بی‌توجهی می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی به شاهراه بودن این استان در حوزه حمل‌ونقل اشاره کرده و اظهار داشت: این استان در مسیر شاهراه و کریدور تصلی کشور قرار گرفته و بیشتر مسافرانی که قصد تردد از شرق به غرب و شمال به جنوب کشور را دارند از این استان عبور می‌کنند.

مرادی نراقی تصریح کرد: در این راستا باید با برنامه‌ریزی‌های اصولی و مدون و ارائه خدمات ارزشمند، آنان را به گردشگران ماندگار تبدیل کرد. افزایش ماندگاری مسافران با معرفی جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی اولویت اصلی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌صنایع‌دستی این استان است.

وی بیان داشت: معرفی صحیح آثار استان مرکزی به جذب و ماندگاری گردشگر در استان کمک خواهد کرد. تبلیغات نیز یکی دیگر از راهکارهای جذب گردشگر به شمار می‌رود. تبلیغات باید مؤثر باشد و در این راستا تبلیغات چهره به چهره بسیار راهگشا است. حضور گردشگر به تبلیغات وسیع و هم‌افزایی در این حوزه نیاز دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی به تعداد گردشگران تعطیلات نوروزی سال جاری استان اشاره داشته و تأکید کرد: در بازه زمانی 24 اسفند ماه سال گذشته تا 24 فروردین سال جاری حدود یک میلیون و 800 هزار نفر گردشگر در استان حضور پیدا کرده‌اند و از جاذبه‌های گردشگری استان بازدید داشتند.

مرادی نراقی ابراز داشت: تاکنون در استان مرکزی 2000 اثر تاریخی، سیاحتی، مذهبی و فرهنگی شناسایی شده است که از این تعداد 914 اثر به ثبت ملی رسیده است. از مجموع آثار ثبت ملی شده، 350 اثر بنای تاریخی و 564 اثر نیز محوطه‌ها، تپه‌ها و سنگ نگاره‌ها است. این استان اثر ناملموس و 25 اثر طبیعی را به ثبت ملی رسانده است.

وی به حجم فعالیت‌های هتل‌های استان مرکزی اشاره داشته و در این خصوص اضافه کرد: به طور معمول حدود 30 درصد ظرفیت هتل‌های استان پُر است و معمولاً 70 درصد آن خالی است. این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد و در راستای استفاده حداکثری از هتل‌های استان برنامه‌ریزی‌های اصولی و مدون انجام شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی به اجرای برنامه‌های هفته گردشگری از 5 تا 11 مهر ماه اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های اجرا شده در هفته گردشگری رونمایی از سفال‌های سلطان‌آباد است که در موزه ملی نگهداری می‌شوند و بعد از 50 سال موقتاً به اراک و موزه چهارفصل بازگردانده شدند.

مرادی نراقی افزود: سفال‌های سلطان‌آباد از جمله آثار تاریخی کم‌تر دیده‌شده از تاریخ ایران هستند. این آثار شامل 9 قطعه سفال سلطان‌آباد و کاشی زرین‌فام است. سفال سلطان‌آباد نوعی سفال منحصر به فرد است که منقوش به تصاویری از پرندگان و حیوانات بوده و تاریخ این آثار منتسب به شهر اراک یا سلطان‌آباد است.

وی ادامه داد: سفال‌های سلطان‌آباد یکی از مرغوب‌ترین سفال‌های ایران هستند و به لحاظ تکنیک، نقش، پخت، لعاب از ارزش بالایی برخوردار هستند. سفال سلطان‌آباد مربوط به دوره ایلخانی است و آنقدر ارزشمند است که در موزه لوور پاریس چند ویترین به آنها اختصاص داده شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی به چگونگی در معرض نمایش گذاشتن سفال‌های سلطان‌آباد اشاره کرده و اظهار داشت: این آثار به مدت یک ماه به صورت موقت در موزه چهارفصل اراک به نمایش گذاشته می‌شوند و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از آنها به موزه چهارفصل مراجعه کنند.

مرادی نراقی تصریح کرد: بهره‌برداری از مراکز و زیرساخت‌های گردشگری از جمله مجموعه گردشگری سرو با سرمایه‌گذاری 230 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی، مزرعه گردشگری روستای انجدان با سرمایه‌گذاری 70 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی از مهمترین برنامه‌های هفته گردشگری در استان مرکزی بوده است.

وی بیان داشت: بهره‌برداری از بوم‌گردی‌های روستای ابراهیم‌آباد اراک با سرمایه‌گذاری 50 میلیارد ریال، روستای انجدان اراک با سرمایه‌گذاری 70 میلیارد ریال، روستای وفس کمیجان با سرمایه‌گذاری 35 میلیارد ریال، روستای مجدآباد فراهان با سرمایه‌گذاری 75 میلیارد ریال همگی توسط بخش خصوصی از دیگر اقدامات حوزه گردشگری است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی تأکید کرد: منطقه گردشگری و اقتصادی ویژه سرزمین ایرانیان (آیلند) به مساحت 1400 هکتار در شهرستان زرندیه یکی دیگر از اقدامات استان در حوزه گردشگری است. این منطقه به صورت فاز به فاز احداث می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد و چندین فاز آن بهره‌برداری شده است.

مرادی نراقی ابراز داشت: منطقه گردشگری و اقتصادی ویژه سرزمین ایرانیان (آیلند) ویژه با حجم سرمایه‌گذاری 700 هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در حال احداث است. از حجم سرمایه‌گذاری اعلام شده، تاکنون 120 هزار میلیارد ریال تا 130 هزار میلیارد ریال آن محقق شده است.

وی اضافه کرد: تجلیل از فعالان گردشگری، نشست هم‌اندیشی با فعالان گردشگری و بررسی چالش‌ها، نیم‌بها کردن بازدید از آثار گردشگری، بازگشایی شهر زمینی تفرش به عنوان یک دستکند زیرزمینی بعد از یک سال و نیم از دیگر برنامه‌های هفته گردشگری در استان بوده است. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز