خبرگزاری کار ایران

معاون دبیر کل خانه کارگر:

۴۷ درصد حوادث کار در بخش صنعت ساختمان است/ تعداد بازرسان روابط کار بسیار کم است

 ۴۷ درصد حوادث کار در بخش صنعت ساختمان است/ تعداد بازرسان روابط کار بسیار کم است
کد خبر : ۱۵۳۶۶۰۱

مراسم گرامیداشت یاد و خاطره کارگران معدن زغال‌سنگ طبس با حضور حسن صادقی، معاون دبیر کل خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران و رئیس اتحادیه پیشکسوتان کارگری در خانه کارگر اصفهان برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، حسن صادقی، معاون دبیر کل خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران در این مراسم اظهار کرد: نمی‌توان از کنار زندگی کارگران معدن طبس که جان خود را برای خانواده خود دادند به‌راحتی بگذریم، این موضوع حادثه بود و همه این را قبول داریم؛ اما دنیا به سمت کاهش این حوادث با کمک تکنولوژی می‌رود، در برخی کشورها ربات جای انسان را در اماکن پرخطر معادن گرفته است؛ چون جان انسان‌ها مهم و باارزش است.

 وی ادامه داد: باید مکانیزم‌های بازدارنده داشته باشیم و به دغدغه‌ها توجه شود، ضروری است کارگران نیز خودشان از حقوق یکدیگر دفاع کنند، اگر ما با صلابت از حقوق خود دفاع کنیم کارفرمایان و مسئولان و... نیز به حقوق ما توجه می‌کنند.

 معاون دبیر کل خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه برای کاهش حوادث استفاده از سیستم‌های پایش و کنترل در معادن ضروری است، گفت: نمی‌توان با تعداد اندک بازرسان کار، کارگاه‌ها و واحدها را کنترل کرد، الان حدود هزار بازرس کار داریم درحالی‌که تعداد کارگاه‌های بزرگ و کوچک بسیار زیاد است، بیش از ۵ سال طول می‌کشد که یک کارگاه بازرسی شود؛ چون تعداد بازرسان کم است. معادن باید بازرسی مداوم داشته باشند و سیستم‌های مختلف مورداستفاده آنها بررسی شود.

وی گفت: امروز ۴۷ درصد حوادث کار در بخش صنعت ساختمان است؛ لذا باید به این صنعت توجه ویژه داشت، کارگران با مشکلات مختلفی روبرو هستند؛ لذا باید تلاش کرد حوادث به حداقل رسد. دو ماه پیش حادثه معدن شازند و حالا طبس را داشتیم، نباید اجازه داد این موارد دنباله‌دار شود. ضروری است وزارت کار بودجه‌ای برای افزایش تعداد بازرسان کار اختصاص دهد زیرا نبود بازرسی باعث مشکلات زیادی شده است. دراین‌خصوص باید نمایندگان مجلس نیز در جذب و به‌کارگیری بازرسان در حوزه روابط کار مساعدت کنند.

صادقی افزود: نیروی کار باید آموزش ببیند در کنار آن سیستم‌ها به روز باشد و بازرسی‌ها نیز مستمر ادامه یابد، فاصله بازرسی‌ها باید کاهش یابد و سازوکارهایی که محیط کار را امن می‌کند تحت نظارت بیشتری باشند، از طرفی هماهنگی میان بازرسان اداره کار و بازرسان تأمین اجتماعی شکل بگیرد، زیرا همگی از بدنه یک وزارتخانه هستند.

وی با بیان اینکه جامعه باید بداند طبقه کارگر حامی و پشتیان هم هستند، گفت: تأمین اجتماعی در شرایط خاصی قرار دارد، در برخی استانها مولفه‌های نظام بیمه پردازی تفاوت دارد و سهم بیمه‌پردازان و مستمری‌بگیران به هم خورده است. در این فضا باید فکری اساسی کرد و دید چه سازوکاری به کار بگیریم که این وضعیت دگرگون شود و نسبت پشتیبانی در تأمین اجتماعی بهبود یابد. لازم است اصلاحاتی اجرا شود که تأمین اجتماعی ماندگار باشد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان کارگری گفت: نباید دارایی‌های تأمین اجتماعی به فروش رسانده شود، زیرا باعث ایجاد مشکل برای سازمان در آینده می‌شود، برای پرداخت بدهی‌های سازمان به جای فروختن اموال باید استقراض انجام داد .

وی در ادامه در خصوص متناسب‌سازی نیز گفت: در متناسب‌سازی هنوز در اول راه هستیم درحالی‌که نباید این‌گونه باشد، اصل متناسب‌سازی سر جای خود است و باید اجرایی شود، طرحی در این زمینه در مجلس در حال بررسی که نیاز به اصلاحات جدی دارد که به دنبال پیگیری موارد برای اصلاح هستیم. نمایندگان کارگری باید برای درمان مستقیم مطالبه‌گری کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز