خبرگزاری کار ایران

اعلام برنامه‌های هفته فرهنگی حافظ / اجرای تئاتر «لسان الغیب» در آرامگاه حافظ به مدت ۱۰ شب

اعلام برنامه‌های هفته فرهنگی حافظ /  اجرای تئاتر «لسان الغیب» در آرامگاه حافظ به مدت ۱۰ شب
کد خبر : ۱۵۳۳۸۵۳

برنامه‌های هفته فرهنگی هنری بزرگداشت حافظ از سوی مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و میراث فرهنگی و گردشگری فارس، اعلام شد.

به گزارش ایلنا، امسال برنامه‌های بزرگداشت هفته حافظ شیرازی ، به ۲ بخش علمی و فرهنگی و هنری تقسیم شده است، در بخش علمی اساتید فرهنگ و ادب کشور از بزرگترین دانشگاه‌های کشور به بحث درباره " حافظ در گستره جغرافیایی ایران" می‌پردازند و در بخش هنری، آرامگاه حافظ میزبان تئاتر و تالار حافظ میزبان سمفونی با موضوع لسان‌الغیب هستند.

پیش از ظهر امروز سه‌شنبه، دست‌اندرکاران گرامیداشت هفته حافظ در نشست با خبرنگاران، این برنامه‌ها را اعلام کردند و نوید برپایی هفته‌ای یه یادماندنی را به دوستداران حافظ شیرازی دادند.

به گفته معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، امسال هفته یادروز حافظ زودتر و از ۶ مهرماه آغاز می‌شود و تا ۲۰ مهر با رویدادهای متعدد علمی، فرهنگی و هنری ادامه دارد.

غلامرضا خوش اقبال گفت: از آنجا که امسال قرار است تئاتر لسان الغیب از ششم در آرامگاه حافظ اجرای عمومی داشته باشد، رویدادهای یادروز حافظ زودتر از سال‌های پیش آغاز می‌شود.

از بازی کودکانه با شعر حافظ تا شکوه تئاتر و سمفونی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: تئاتر لسان الغیب از ششم تا ۱۵ مهرماه در جوار آرامگاه حافظ به اجرا می‌پردازد و این گروه نمایشی به کارگردانی علی حاتمی هم اکنون در حافظیه در حال تمرین هستند.

حمیدرضا قانعی خبر خوش تکمیل نوسازی تالار حافظ شیراز را هم به خبرنگاران داد و گفت: این تالار با صندلی‌ها، موکت و سیستم سرمایش و گرمایش نوسازی شده، ۱۵ مهرماه بازگشایی می‌شود تا ۲۰ مهر در قالب هفته یادروز، میزبان سمفونی حافظ باشد.

به گفته وی، رونمایی از آلبوم "خلوت‌نشین" از دیگر برنامه‌های موسیقایی هفته حافظ است که حاصل ۶ قطعه از اشعار حافظ به آهنگ سازی هنرمندان استان فارسی و اجرای علی زندوکیلی، محمد رضا زاده، مهدی بذر افشان و امیر زارع است.

قانعی به تشریح برنامه های گرامیداشت حافظ شیرازی پرداخت و گفت: یکی از ویژگی‌های هفته فرهنگی حافظ در سال جاری همکاری با مراکز فرهنگی هنری استان فارس است.

وی با بیان اینکه تئاتر لسان الغیب از ۶ تا ۱۵ مهر در جوار آرامگاه حافظ اجرا می شود، بیان کرد: همزمان با این رویداد ملی، آلبوم موسیقی خلوت نشین با آهنگسازی هنرمندان شیرازی رونمایی خواهد شد.

قانعی همچنین با اشاره به نشست‌های علمی یادروز حافظ افزود: برنامه‌های علمی یادروز توسط مرکز حافظ شناسی و برنامه‌های فرهنگی و هنری توسط فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار می‌شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس با بیان اینکه همزمان با هفته فرهنگی حافظ، بازی رومیزی رندو که با همکاری موسسه کتاب‌زی آماده شده، رونمایی می‌شود، عنوان کرد: این بازی به بچه‌ها کمک می‌کند با با اشعار حافظ آشنا شوند.

وی بیان کرد: بازی رندو با خلاقیت یکی از موسسات استان شکل گرفته و بازی ترویجی و تبلیغی اشعار حافظ است.

قانعی با اشاره به دیگر برنامه هفته فرهنگی حافظ یادآور شد: سخنوری حافظ با همکاری اداره فرهنگ مرودشت برگزار می شود و کارگاه‌های ادبی به مناسبت یادروز حافظ ترتیب داده شده که انجمن‌های شهرستان‌ها را به ارائه اثر ترغیب خواهد کرد و دفتر نسیم گل به واسطه این برنامه منتشر خواهد شد.

به گفته او، اپرای حافظ امسال تجمیع و کامل شده و بیستم مهرماه در تالار حافظ به روی صحنه خواهد رفت و قرار است از ۵ نفر از نویسندگانی که دارای درجه هنری هستند، تقدیر شود.

اعلام برنامه‌های هفته فرهنگی حافظ /  اجرای تئاتر «لسان الغیب» در آرامگاه حافظ به مدت ۱۰ شب

برگزاری یادروز حافظ ۱۹ مهرماه با حضور مقامات های کشوری و استانی 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه برنامه اصلی یادروز ۱۹ مهرماه با حضور مقامات کشوری و استانی در آرامگاه حافظ برگزار می شود، افزود: اجرای علی زند وکیلی شب یادروز حافظ در آرامگاه حافظ خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: چهار بازیگر طراز اول کشور در تئاتر «لسان الغیب» به کارگردانی محمد حاتمی حضور دارند و ۲۵ بازیگر از هنرمندان ملی و شیرازی در این اثر فاخر مشارکت خواهند داشت.

قانعی اظهار داشت: مراسم یادروز حافظ با حضور مقام‌های ملی و استانی ۱۹ مهرماه در آرامگاه برگزار خواهد شد.

وی همچنین از پایان یافتن مرحله اول تعمیرات تالار حافظ خبر داد و گفت: آماده سازی این تالار از یکم شهریور ماه آغاز شد که بخش اول بهینه سازی شامل احیا سیستم خنک کننده، تعویض موکت و صندلی تا ۱۵ مهرماه تمام می‌شود.

افزایش صندلی‌های سینمایی در فارس به واسطه پردیس صدرا و تارخ

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به بهره‌برداری از پردیس سینمای تارخ در شیراز، اعلام کرد: یکهزار صندلی به سینماهای استان افزوده شد و با پردیس سینمایی صدرا نیز ۵۰۰ صندلی افزایش می یابد.

محمد حاتمی، کارگردان نمایش لسان الغیب نیز در این نشست با بیان اینکه متن این نمایش توسط زنده یاد پری صابری نوشته شده است، عنوان کرد: متن این نمایش توسط محمود شالویی بازنویسی شده تا در هفته فرهنگی حافظ اجرای مجدد شود.

حاتمی تصریح کرد: در حوزه سینما و تئاتر اتفاق بسیار خوبی است که مشاهیر ایران و مفاخر به تصویر و صحنه آورده شوند. آنچه برای من و همکارانم اهمیت دارد این است که بزرگان کشور را از دل کتاب‌ها بیرون آورده و به صحنه تئاتر بیاوریم.

وی با بیان اینکه بازنویسی این نمایش یک سال به درازا کشیده است، اعلام کرد: حدود ۲۰ نفر از بازیگران شیرازی در این نمایش حضور دارند و ایفای نقش می کنند.

حاتمی افزود: تئاتر لسان الغیب از ۶ تا ۱۵ مهرماه در آرامگاه حافظ ۱۰ اجرا خواهد داشت که موسیقی نمایش توسط حامد ابراهیمی و خواننده این کار حمید ترکاشوند است.

اعلام نشست‌های علمی یادروز حافظ

سعید حسام پور، دبیر علمی نشست‌های حافظ شناسی و مدیر مرکز حافظ شناسی نشست های علمی یادروز حافظ را برشمرد و گفت: برنامه های علمی از ۲۷ سال پیش که شروع شد و پیوسته برگزار شده هر سال پیرامون یک موضوع خاص بوده است و بعد از اینکه مقالات و مطالب به دبیرخانه ارسال شده از میان آنها انتخاب شده و در یادروزهای حافظ مورد استفاده قرار گرفته است.

وی در ادامه با اعلام اینکه امسال در یادروز حافظ ۷صاحب نظر سخنرانی می کنند موضوع مطرح شده در این دوره کنگره حافظ را «حافظ در گستره جغرافیایی ایران» عنوان کرد و گفت: دکتر منصور رستگار فسایی درباره حافظ در شیراز و فارس به بیان مطلب می پردازد و دکتر بیژن عبدالکریمی از حافظ در گستره هویت ایرانی سخن خواهد گفت.

حسام پور، دیگر سخنران نشست های علمی حافظ را دکتر احمد رضی اعلام کرد که پیرامون حافظ در گستره شمال ایران سخنرانی می کند و در ادامه نشست های یادشده علیرضا مظفری استاد دانشگاه ارومیه از حافظ در گستره آذربایجان خواهد گفت.

به گفته مدیر مرکز حافظ شناسی، در نشست های علمی یادروز حافظ استاد جواد مرتضایی حافظ در گستره خراسان را شرح می دهد و قدرت الله ظنونی حافظ در گستره خوزستان را به مخاطبان ارایه می کند. همچنین مجید پویان حافظ در گستره استان های مرکزی ایران را مورد اشاره قرار خواهد داد.

دبیر نشست های علمی یادروز حافظ با بیان اینکه مانند سال گذشته نشست های بین المللی به شکل برخط برگزار خواهد شد، ادامه داد: امسال نیز در نشست های برون مرزی یادروز حافظ دانشگاه اوزاکا ژاپن، امارات، هند و استرالیا میزبان نشست های بین المللی یادروز حافظ خواهند بود.

حسام پور از برگزاری آیین تقدیر از ۵ حافظ شناس همزمان با بیست و هشتمین کنگره حافظ در شیراز خبر داد و گفت: در این آیین کسانی که در ترویج حافظ خوانی در فارس کوشا هستند و فعالیت دارند تجلیل می شوند. این افراد در گسترش ترویج فکر و اندیشه حافظ تلاش کردند.

وی ادامه داد: امسال نشان حافظ اعطا نمی شود زیرا اثر شاخصی نداشتیم.

مدیر مرکز حافظ شناسی در مورد سرنوشت ساختمان این مرکز اعلام کرد: در روند ساخت مرکز حافظ شناسی مشکلاتی پیرامون ساخت و ساز در جای تعیین شده وجود داشت که در نشست آخری که مدیران کل میراث فرهنگی و فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس بودند قرار شد زمین دیگری در این خصوص در نظر گرفته شود اما هنوز به نتیجه نرسیدیم.

وی با بیان اینکه برای انتشار اثری به مناسبت هفته فرهنگی حافظ اقدام شده است، افزود: مجموعه‌ای در حوزه حافظ شناسی آماده کردیم اما با ناشر به توافق نرسیدیم اما در حوزه فرهنگ عامه به نتیجه که برسیم سعی می کنیم، منتشر کنیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز