خبرگزاری کار ایران

مدیرکل بهزیستی استان:

حدود 5 هزار قزوینی دارای اختلال شنوایی از خدمات بهزیستی بهره‌مند هستند

حدود 5 هزار قزوینی دارای اختلال شنوایی از خدمات بهزیستی بهره‌مند هستند
کد خبر : ۱۵۳۳۱۸۱

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: 4 هزار و 997 معلول ناشنوا و کم‌شنوا از خدمات بهزیستی استان قزوین استفاده می‌کنند که از این تعداد 2 هزار و 129 نفر بانو و 2 هزار و 868 نفر آنان آقا هستند.

به گزارش ایلنا، علی دهباشی‌پور باگرامیداشت هفته ناشنوا گفت: در استان قزوین، یک مرکز روزانه شنوایی به نام "پرنیان" وجود دارد که به ارائه خدمات گفتاردرمانی و تربیت شنیداری می‌پردازد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین ادامه داد: در حوزه معلولیت شنوایی، اولین اقدام بحث پیشگیری و کنترل شنوایی افراد از بدو تولد است، طرح غربالگری شنوایی نوزادان در استان قزوین هم‌زمان با سراسر کشور، در حال اجراست که کمک قابل توجهی به کاهش معلولیت‌های شنوایی کرده است.

وی بیان کرد: برنامه غربالگری شنوایی به‌منظور شناسایی و پیشگیری نوزادان و شیرخواران دارای اختلالات شنوایی هم‌اکنون در سطح بیمارستان‌هایی که تولد نوزاد در آن اتفاق می‌افتد انجام می‌شود.

این مسئول ادامه داد: در این برنامه نوزادان پس از تولد و قبل از ترخیص، توسط سنجش‌گران تحت نظارت بهزیستی مستقر در بیمارستان‌ها و بخش نوزادان سنجش می‌شوند و در صورت مشکوک شناخته شدن به مراکز تخصصی شنوایی‌سنجی ارجاع شده و در آنجا پس از انجام آزمایش‌های تشخیصی تحت درمان قرار گرفته و در صورت نیاز به پزشکان متخصص ارجاع می‌شوند.

بهره‌مندی 161 نفر از کمک هزینه کاشت حلزون

دهباشی‌پور بابیان اینکه غربالگری کودکان این گروه سنی برای اولین بار در سال ۹۴ در شهر قزوین اجرا شد، خاطرنشان کرد: در ۶ ماهه نخست امسال در طرح غربالگری شنوایی نوزادان 6 هزار و 800 نوزاد در بیمارستان‌ها استان قزوین سنجش شدند که از این تعداد ۲۰ نوزاد مبتلا به اختلالات شنوایی شناسایی شد.

وی با اشاره به کاشت حلزون برای کودکان ناشنوا تصریح کرد: کاشت حلزون درواقع استفاده از یک وسیله کوچک الکترونیکی است که می‌تواند برای فردی که دچار کم‌شنوایی شدید و یا ناشنوایی کامل است، حس شنیدن صدا ایجاد کند.

دهباشی‌پور بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون، اعتباری برای انجام کاشت حلزون به بهزیستی استان قزوین ابلاغ نشده است، در حال حاضر کاشت حلزون برای استفاده در کودکان واجدالشرایط، از سن ۱۲ ماهگی نیز موردپذیرش قرار می‌گیرد و بهترین دوره برای یادگیری گفتار در این روش، از بدو تولد تا 3 سالگی است که کودک بتواند به‌خوبی مهارت‌های گفتاری و زبانی خود را توسعه دهد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل کمک‌های مالی سال ۱۴۰۳، سقف کمک‌هزینه کاشت حلزون ۱۲ میلیون تومان و کمک‌هزینه تعمیر و یا تعویض قطعات کاشت، تا سقف ۸ میلیون تومان است؛ که از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۴۰۲، در بهزیستی استان قزوین تعداد ۱۶۱ نفر از کمک‌هزینه کاشت حلزون بهره‌مند شدند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز