خبرگزاری کار ایران

ایلنا از گلستان گزارش می دهد؛

کمبود ماشین‌آلات برداشت پنبه در استان/ دولت جدید از پنبه کاران گلستانی حمایت کند

کمبود ماشین‌آلات برداشت پنبه در استان/ دولت جدید از پنبه کاران گلستانی حمایت کند
کد خبر : ۱۵۳۲۸۷۹

زمانی استان گلستان قطب تولید پنبه در کشور بود و هزاران نفر در تولید این محصول مشغول به کار بودند و بیش از ۴۰ کارخانه پنبه پاک کنی در استان وجود داشت. متاسفانه امروز فقط اسمی از تولید پنبه در گلستان باقی مانده است و کشاورزان دیگر علاقه ای به کشت این محصول ندارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، زمانی استان گلستان قطب تولید پنبه در کشور بود و بسیاری از مردم مشغول به کشت پنبه بودند و حدود ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت این محصول بود.

به دلیل کم توجهی دولت های گذشته، کشت پنبه کاهش چشمگیری داشته است و فقط ۱۲ هزار هکتار ارضی استان مختص به کشت این محصول است. مردم گلستان در تلاش برای احیای محصول پنبه هستند و این کار با اقدمات جهادی مسئولان ونمایندگان مجلس صورت می گیرد.

استان اراضی حاصلخیز و آب و هوای مناسبی برای تولید پنبه در کشور دارد و احیا پنبه می‌تواند چالش بیکاری استان را تا حد زیادی کاهش دهد. عدم تناسب قیمت روز پنبه و کاهش شدید آن در بازار، کشاورزان را بسیار متضرر کرده است که باید چاره اندیشی شود.

گرمای شدید هوا، وجود آفات و کیفیت پایین سموم از دلایل مهم کاهش تولید پنبه در کشور و استان است. پنبه کاران از دولت چهاردهم می خواهند که از آنها حمایت کند.

کشاورزان معتقد هستند که توسعه و رشد تولید پنبه می تواند صنایع دیگر از جمله صنعت نساجی کشور را نیز ارتقا دهد و ایران دوباره صادر کننده پنبه خواهد شد. کشاورزان پنبه کار از دولت های گذشته گلایه دارند که چرا هر ساله در زمان برداشت و فروش محصول پنبه دولت این محصول را از کشورهای خارجی وارد می کند.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گلستان گفت: کشاورزان در استان گلستان ۱۲ هزار هکتار از مزارع  خود پنبه کشت کردند که پیش بینی می شود حدود ۲۵ هزار تن وش تولید کنند. برداشت محصول پنبه تا آبان ادامه خواهد داشت.

علی موسی‌خانی ادامه داد: کشاورزان گلستانی از ماه اردیبهشت با کاشت بذر در مزرعه کشت پنبه را شروع می کنند و بیشترین تولید میزان پنبه در شهرستان های گنبدکاووس، آق قلا، گمیشان، گرگان، کردکوی و علی‌آباد کتول است.

وی بیان کرد: ۹ کارخانه پنبه در گلستان برای خرید محصول تولیدی پنبه آماده هستند و قرار است قیمت تضمینی خرید وش پنبه هر کیلو ۳۷ هزار تومان باشد. قیمت وش پنبه کارخانه‌ها بر حسب کیفیت محصول بین ۳۷ تا ۴۰ هزار تومان و با قیمت بالاتر از چیزی که اعلام شده خریداری می‌شود.

موسی خانی افزود: کشاورزان گلستانی در روزهای بارانی پنبه را برداشت نکنند و این محصول را بعد از برداشت در محیطی خشک و سرپوشیده نگاه دارند. مهمترین ارقام داخلی کشت پنبه در گلستان لطیف، ساجدی و تابان است در طی گذشته برخی ارقام واراتی نیز کشف شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز