خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان:

سرشماری عمومی کشاورزی استان مرکزی برگزار می‌شود

سرشماری عمومی کشاورزی استان مرکزی برگزار می‌شود
کد خبر : ۱۵۲۸۸۳۱

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی با بیان اینکه ششمین سرشماری عمومی کشاورزی این استان با حضور 200 مأمور آمارگیر برگزار می‌شود، گفت: این سرشماری همزمان با سراسر کشور در آبان ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

به گزارش ایلنا، نوربخش عسکری افزود: برنامه آموزش مأموران در ششمین سرشماری عمومی کشاورزی از 7 مهر ماه آغاز و تا 3 آبان ماه ادامه دارد. اجرای مرحله اصلی سرشماری نیز همزمان با سراسر کشور از 12 آبان ماه تا 11 آذر ماه انجام می‌شود و نتایج نهایی این سرشماری تیر ماه 1404 منتشر خواهد شد.

وی ادامه داد: در مدت زمان اجرای سرشماری، تمام دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌‌های دولتی، مؤسسات دولتی و وابسته به دولت موظف هستند بر اساس مواد (5) و (6) قانون مرکز آمار ایران، نسبت به ارائه و در اختیار قرار دادن کلیه امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای این سرشماری اقدام کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی اظهار داشت: تاکنون 5 سرشماری در سال‌های 1352، 1367، 1372 و 1382 با استفاده از ابزار کاغذی و سال 1393 با استفاده از ابزار الکترونیکی تبلت اجرا شد و نتایج آن در سطح کوچکترین واحد جغرافیایی (شهر و آبادی) منتشر شده است.

عسکری به آمار به دست آمده در آخرین سرشماری اشاره داشته و در این خصوص تصریح کرد: بر اساس آخرین سرشماری که در سال 1393 اجرا شده، بیش از 4 میلیون بهره‌‌بردار کشاورزی در کشور وجود دارد که 90 درصد آنها، در مناطق روستایی واقع شده است.

وی به اجرای سرشماری‌‌های کشاورزی و مقایسه ایران با سایر کشورها اشاره کرده و بیان داشت: مقایسه سرشماری‌‌های کشاورزی در کشورها نشان می‌دهد که کشور ایران با سرشماری‌هایی که انجام داده، به لحاظ تعداد سرشماری در منطقه آسیا جزء کشورهای پیشرو است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی تأکید کرد: گردآوری اطلاعات فعالیت‌های مختلف کشاورزی شامل، پرورش محصولات سالانه نظیر گندم، جو، شلتوک، ذرت، پرورش محصولات دائمی نظیر پرتقال، سیب، خرما، انگور و کشت محصولات گلخانه‌ای از مهمترین اهداف اجرای سرشماری کشاورزی است.

عسکری ابراز داشت: همچنین گردآوری اطلاعات فعالیت‌های پرورش گاو و گوساله، گوسفند و بره، بز و بزغاله، گاومیش و بچه گاومیش و شتر و بچه شتر، پرورش آبزیان خوراکی شامل ماهیان گرمابی، سردابی و میگو، پرورش طیور، پرورش کرم ابریشم و پرورش زنبور عسل از دیگر اهداف اجرای سرشماری کشاورزی است.

وی اضافه کرد: استان مرکزی 162 هزار هکتار اراضی آبی، 221 هزار هکتار اراضی دیم و در مجموع 283 هزار هکتار اراضی دارد. طبق آخرین آمار موجود تولیدات زراعی این استان یک میلیون و 925 هزار تن، 557 هزار تن محصولات باغی، 562 هزار تن دامی و 7000 تن محصولات آبزیان است. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز