خبرگزاری کار ایران

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی قزوین:

دهیاران متخلف مراتع چراگاهی را به افراد غیرمجاز اجاره می دهند

دهیاران متخلف مراتع چراگاهی را به افراد غیرمجاز اجاره می دهند
کد خبر : ۱۵۲۳۶۳۵

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی قزوین گفت: برخی دهیاران و شوراها مراتع چراگاهی را با این توجیه که هزینه آن صرف روستا می شود به افراد غیر اجاره می دهند که این کار تخلف و غیر قانونی بوده و پیگرد قانونی دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، سرهنگ کیومرث سلیمانی با اعلام خبر گفت هر منطقه و روستا ظرفیت چرایی مختص به خود را دارد که نسبت به شرایط پوشش گیاهی و وضعیت منطقه صادر شده و مختص استفاده اهالی همان روستا است.

وی اضافه کرد: برخی از دهیاران و شوراها با این توجیه که روستاها خالی از جمعیت است و از چراه گاه های آن استفاده نمی شود، با اجاره مراتع درآمد آن را صرف روستا می کنند که این امر خلاف قانون بوده و با آن‌ها برخورد قضایی می شود.

سرهنگ سلیمانی با بیان اینکه قزوین یکی از استان های کوهستانی بوده و دارای مناطق ییلاقی است، ادامه داد: در طول سال دام های زیادی وارد استان می شوند که این امر مشکلات بسیاری را در حفاظت و حراست از عرصه های منابع طبیعی به وجود آورده است.

این مسوول عامل اصلی سیلاب در فصل پاییز را چرای بی رویه دام دانست و اضافه کرد: چرای بی رویه دام ها در مراتع سبب از بین رفتن پوشش گیاهی، گون ها و فرسایش خاک می شود در نتیجه مانع جذب آب های سطحی توسط خاک شده و با بارش باران سیل های ویرانگری را به وجود می آورد.

سرهنگ سلیمانی خاطرنشان کرد: در صورت رویت چرای غیر مجاز در مراتع برابر با قانون و با هماهنگی دستور قضایی نسبت به اخراج دام از اراضی اقدام می شود و با متخلفان نیز برخورد قانونی صورت می گیرد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی قزوین با بیان اینکه ۹۰ درصد آتش سوزی در سطح منابع طبیعی و مراتع استان قزوین غیر عمد است، یادآور شد: اکثر آتش سوزی های که ما شاهد آن هستیم به دلیل سهل انگاری اتفاق می‌افتد و عمدی نیست و باید در این مورد فرهنگ سازی کرد.

سرهنگ سلیمانی اضافه کرد: ۶۰ درصد از مساحت استان را منابع طبیعی و اراضی ملی تشکیل می دهد که به عبارتی از یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مساحت استان، بیش از ۸۰۰ هزار هکتار مربوط به منابع طبیعی است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز