خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد؛

صید پشه آئدس در سراوان و چابهار/ زنگ خطر ابتلا به تب دنگی با تردد زائرین پاکستانی

صید پشه آئدس در سراوان و چابهار/ زنگ خطر ابتلا به تب دنگی با تردد زائرین پاکستانی
کد خبر : ۱۵۱۷۸۷۶

اخذ مجوز تشخیص و تایید تب دنگی در درون استان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با توجه به ورود تعداد بالای زائرین از مرز پاکستان و طی کردن مسیر زیارت از شرق به غرب ایران و بازگشت آنان از عراق، مردم باید هوشیار باشند و اقدامات لازم برای عدم ابتلا به تب دنگی را انجام دهند.

مهدی زنگنه در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: سیستان و بلوچستان مرزی طولانی با کشور پاکستان دارد و پاکستان هم نقطه اقلیمی این بیماری است به هرحال این تردد زائرین، به‌دلیل هم مرزی با یران بسیار حساس است و باید همه مردم هوشیار باشند.

وی افزود: زائرین از طریق این مرز وارد می شوند‌ و‌ قرار است کشور را از شرق به غرب طی کنند، وارد عراق شوند و دوباره برگردند‌ به همین دلیل احتمال ابتلا در استان بالاست.

زنگنه خاطر نشان کرد: تور صید پشه در 40 شهر کشور پهن شده و درگیر پشه آئدس هستند که در شهر چابهار، استان هرمزگان و حتی استان اردبیل هم‌ این پشه صید شده است. این پشه در مناطق سردسیر هم مشاهده شده است.

وی در خصوص  آمار مبتلایان به تب دنگی در استان، گفت: بیشترین آمار مبتلایان مربوط به استان هرمزگان و بندر لنگه است و پس از آن، شهرستان چابهار و بعد سراوان در استان سیستان و بلوچستان است.

وی خاطر نشان کرد: در چابهار حتی چند مورد بستری داشتیم که این یک زنگ خطر بزرگی است چرا که از مرحله ابتلا وارد مرحله بستری شده ایم.

فعالیت 5 کمیته بمنظور مقابله با پشه آئدس

زنگنه‌ عنوان کرد: این قاعده ساختارهایی دارد که در حال راه اندازی آن هستیم، 5 کمیته در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان داریم؛ کمیته اطلاع رسانی، کمیته بهسازی، کمیته مراقبت درمان، کمیته بودجه و کمیته پایش و ارزشیابی که تک تک این حوزه‌ها را حضوری مورد بررسی قرار داده‌ایم و کارگروه امنیت غذایی تشکیل داده‌ایم.

وی افزود: کمیته های مراقبت و درمان که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است اجرا شده و جلسات علمی آن تشکیل شده است. وظیفه کنترل ناقل این بیماری و صید پشه بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است و این دانشگاه اقدامات لازم را در دست اجرا دارد.

زنگنه عنوان کرد: از آنجایی که برای صید پشه آئدس اقدامات خاصی لازم است، این موضوع با حساسیت بسیاری بالایی باید انجام شود.

استقلال سیستان و بلوچستان در تشخیص تب دنگی

وی افزود: اقدامات لازم در جهت تشخیص بیماری تب دنگی نیز در حال انجام است. در مناطق مرزی استان، کیت های تشخیص، توزیع شده که اگر مورد مشکوکی از مرز وارد شد یا خودشان مورد مشکوکی مشاهده کردند بتوانند سریع تشخیص دهند.

زنگنه افزود: با‌ توجه به اربعین حسینی (ع)، باید هرچه سریعتر کمیته اطلاع رسانی که زیر نظر سازمان صدا و سیما است اجرایی شود تا اطلاعات لازم برای پیشگیری از ابتلا به تب دنگی اطلاع رسانی شود.

وی عنوان کرد: آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، هفته گذشته مجوز تایید بیماری تب دنگی در درون استان را گرفت و نیاز نیست نمونه ها به تهران برود ازین رو زمان تشخیص بیماری کوتاه تر می شود. 

تب دنگی دارو و واکسن ندارد

زنگنه در خصوص اقدامات سطح دو و درمان، اظهار داشت:  این بیماری واکسن و دارو ندارد و تنها راه مقابله با آن، پیشگیری است. متاسفانه پشه آئدس، پشه بسیار زرنگی است و همه خانوار ها را درگیر می کند و خود مردم باید پای کار بیایند چرا که این پشه در هر خانه ای می تواند شرایط زیست برای خودش ایجاد کند.

وی افزود: مردم باید شرایط زیست این پشه را بهم بزنند و اقداماتی مانند پهن کردن توری و از بین بردن آب های راکد و استفاده از پماد های ضد گزش پشه استفاده کنند.

وی عنوان کرد: در حوزه درمان استان برای مقابله با بیماری تب دنگی، شرایط و درمان خاصی در نظر گرفته نشده اما اگر فردی مبتلا شد، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان آمادگی لازم برای اقدامات پزشکی را دارد.

اگر شرایط بروز بیماری و مبتلایان زیاد شد، ناچاریم مانند زمان کرونا از ظرفیت های موجود استان برای درمان استفاده کنیم و تخت ها را بصورت موقت و ثابت استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: خوشبختانه فعلا در نقاط دیگر استان پشه صید نشده اما این بدین منظور نیست که پشه در سایر نقاط استان وجود ندارد و مردم باید مراقب باشند.

وی افزود: از آنجاییکه علائم تب دنگی مشابه سرماخوردگی و کرونا است، همه مراکز درمانی و پزشکان باید آمادگی داشته باشند که اگر فردی با علائم تب دنگی مراجعه کرد، اقدامات لازم پزشکی را انجام دهند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز