خبرگزاری کار ایران

ایلنا از سیستان و بلوچستان خبر می دهد؛

سیل اخیر خسارات سنگینی به زیرساخت های روستایی ایرندگان وارد کرده است / به سیل زدگان کوه بیرک امداد رسانی نشد

سیل اخیر خسارات سنگینی به زیرساخت های  روستایی ایرندگان وارد کرده است / به سیل زدگان کوه بیرک امداد رسانی نشد
کد خبر : ۱۵۱۵۶۲۹

نیاز به ماشین آلات سنگین برای جلوگیری از خشک شدن شالیزارها داریم

در گرمای بالای 40 درجه این روزهای سیستان و‌ بلوچستان و در پی خشکسالی های متعدد، باران این رحمت الهی شامل حال مردم برخی از مناطقاین استان پهناور شده، اما چه سود که کم برخورداری و عدم دسترسی به راه های اصولی و نبود زیر ساخت های لازم همیشه باران را به حصاری برای مردم روستایی این منطقه تبدیل کرده که با هر بارندگی شدید در بن بست قرار می گیرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با جاری شدن سیل در مناطق روستایی و دور دست سیستان و بلوچستان مردم نه آنتن و نه اینترنت دارند و نمی‌توانند تصویر واقعی رهاورد باران را به چشم مسئولان بِکِشند و بگویند برخلاف صحبت صاحب منصبان که می گویند هیچ راهی مسدود نیست اما راه های زیادی مسدود است.

هر بار که باران می آید و پای صحبت های مردم روستایی استان بویژه بلوچستان می نشینم از مسدودی راه های شان می گویند، راه هایی که پس از چند ساعت خبر بازگشایی آن در بوق و کرنا می شود اما سنگلاخ ها و آسیب هایی که سیل در این جاده های خاکی و ناهموار بر جای می گذارد  را کسی نمی نبیند.

باران که می آید پشت آب می مانیم

عضو شورای روستای زیان از توابع کوه بیرک شرقی ایرندگان، در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سئوال که آیا بارندگی ها راه ترددتان را مسدود کرده، اظهار داشت: ما در کوه بیرک شرقی ایرندگان اصلا راهی نداریم که مسدود باشد. راه های ما کوهستانی و صعب العبور هستند و در زمان بارندگی راهی برای تردد وجود ندارد و ساکنین روستاهای کوه بیرک به سختی تردد می کنند.

کریمداد گمشادزهی افزود: اینجا حدود 30 پارچه آبادی دارد که حدود 50 سال است هیچ جاده ای برای آنها ایجاد نشده و تمامی جاده ها دست ساز است. بعد از هر بارندگی تمامی جاده ها مسدود می شود.

وی ادامه داد: حدود 10 روز است که خوشبختانه در منطقه ایرندگان بارندگی داریم و هوای منطقه ایرندگان مطلوب شده، اما متاسفانه خرابی راه ها باعث شده مردم نتوانند از لذت باران بهره مند شوند.

به سیل زدگان کوه بیرک امداد رسانی نشد

گمشادزهی عنوان کرد: هیچ مسئولی برای بازدید از مناطق سیل زده کوه بیرک نیامد. اداره راه حدود دو ماه پیش برای بازگشایی یک جاده آمد و یک دستگاه بولدزر فرسوده برای جاده سازی آورد که نمی شود با آن کار کرد . قرار بوده یک جاده آسفالت بین ایرندگان و مهرستان بازگشایی شود اما جاده ها دست نخورده است.

در زمان بارندگی مردم از دامنه و دره کوه تردد می کنند

وی گفت: راه روستاهای ما از دره عبور می کند که به دلیل بارندگی ها همان راه هم مسدود است. از آنجایی که جاده های عبوری منطقه ما دست ساز است، با هر بار بارندگی این مسیر تخریب و تردد برای مردم مشکل تر می شود. در زمان بارندگی و انسداد راه های خاکی، مردم برای تردد از دره و دامنه کوهستان عبور می کنند و جان شان در خطر است.

وی افزود: 2 دستگاه نیسان در کوه بیرک وجود دارد که در زمان بارندگی مردم برای تردد های ضروری و رخ داد مشکلات در زمان بارندگی های سیلابی، به ناچار از این نیسان ها استفاده می کنند.

وی عنوان کرد: نه بخشدار و نه فرماندار برای رسیدگی به مشکلات مردم به روستاهای حوزه کوه بیرک نمی آیند. نمی دانیم مشکلاتمان را چگونه با مسئولان در میان بگذاریم.

نیاز به ماشین آلات سنگین برای جلوگیری از خشک شدن شالیزارها داریم

یکی دیگر از اهالی ایرندگان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا گفت: سیل اخیر خسارات سنگینی به زیرساخت های  روستایی ایرندگان وارد کرده است. تخریب زمین های کشاورزی، تخریب باغات نخل و شالی، تخریب راه های روستایی ، سقوط تیر برق و ...  پس از سیل اخیر اتفاق افتاده و بارندگی ها همچنان ادامه دارد.

ایرندگانی افزود: انتظار داریم مسئولان مربوطه که توان انجام کار و حل مشکلات مردم را دارند، طی یک بازدید میدانی میزان خسارت های وارده به مردم را برآورد کنند و برای جبران آن فکری بردارند.

ایرندگانی عنوان کرد: ما از شورای بخش و شورای شهرستان ، بخشدار، ،ستاد بحران، فرماندار و نماینده  خاش می خواهیم برای بازگشایی این مسیرهای مسدود ایرندگان تدبیری بیندیشند چرا که تنها خواسته مردم روستاهای ایرندگان بازگشایی این مسیرها و جاده مهرستان و در ادامه آسفالت و پل بندی است.

وی افزود: مسئولان باید همواره قدردارن مردم صبور و همیشه همراه این استان باشند.

ایرندگانی اذعان داشت: برای انتقال آب از رودخانه و آبیاری شالیزارهای منطقه به 5 دستگاه بیل میکانیکی و پنج دستگاه لودر نیاز داریم که اگر این ماشین آلات تهیه نشوند شالی های مردم خشک می شوند و زحمات یک فصل کشاورزی روستاییان نابود می شود.

اداره راه، امکانات لازم برای بازگشایی مسیرهای مسدود را ندارد

رئیس شورای بخش ایرندگان هم در گفت و گو با ایلنا عنوان کرد: مقداری آب گرفتگی در این بخش وجود دارد اما رفع می‌شود. در کوه بیرک راه های روستایی کاملا مسدود است و کسی برای بازگشایی مسیرهای این منطقه پای کار نمی آید و کسی به حرف مان گوش نمی دهد.

 محمد نور اسکندرپور عنوان کرد: مشکلات زیاد داریم و باران شدید راه های زیادی را مسدود کرده و اداره راه هم امکاناتی ندارد که بتواند همه راه های تخریب شده را بازگشایی کند.

سیل اخیر خسارات سنگینی به زیرساخت های  روستایی ایرندگان وارد کرده است / به سیل زدگان کوه بیرک امداد رسانی نشد

 بخشدار پیپ در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: روستای گردهان از توابع بخش پیپ در لاشار،  76 خانوار و 295 نفر جمعیت دارد که به علت بارندگی های اخیر ساکنین روستا خسارت های زیادی دیده اند.

کریم زایی افزود: روستای گردهان به دلیل بافت سنتی و قدیمی منازل روستاییان، خشتی و گلی هستند و با کوچکترین بارندگی دچار خسارت می شوند.

وی افزود: به دلیل شدت بارندگی ها در روستاها، ساکنین روستای گردهان خسارت دیده اند‌ و آب وارد منازلشان شده است. امیدواریم مسئولان و نیروهای امدادی به وضعیت مردم رسیدگی کنند و خسارات وارده به آنها را برآورد کنند و به یاری مردم بیایند.

میزان دقیق خسارات سیل برآورد نشده 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به بارندگی های چند روز اخیر در استان، اظهار داشت: با توجه به هشدار های صادر شده هواشناسی، تمامی مراکز بحران نقاط تحت تاثیر باران، در حالت آماده باش قرار گرفتند.

مجید محبی عنوان کرد: میزان خسارت های ناشی از سیلاب تاکنون برآورد نشده و اطلاعات دقیق از میزان خسارت ها باید برآورد شود و به تایید فرمانداری ها برسد.

وی گفت: سامانه مونسون به صورت پراکنده فعال است و طبق اعلام سازمان هواشناسی، از امروز در ارتفاعات مرکزی و نیمه جنوبی، در بعد از ظهرها و اوایل شب، شرایط برای رشد ابر، رگبار و رعد و برق و تندباد لحظه ای فراهم است.

محبی عنوان کرد: شهروندان در فعالیت های کوهنوردی احتیاط کرده و از اسکان در حاشیه مسیل ها و رودخانه های فصلی و چرای دام در ارتفاعات و حاشیه مسیل ها، در زمان بارندگی خودداری کنند‌.

وی افزود: راه های اصلی و فرعی مسدود شده بر اثر بارندگی های، بازگشایی شده اند.

گزارش: فائقه راغی

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز