خبرگزاری کار ایران

یک مسئول خبرداد؛

افزایش سه برابری عملکرد تاکستان دیم در مزارع نوآور فارس

افزایش سه برابری عملکرد تاکستان دیم در مزارع نوآور فارس
کد خبر : ۱۵۱۲۸۳۰

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس از افزایش عملکرد سه برابری تاکستان دیم الگویی فارس با بهره گیری از دانش فنی محقق مروج انگور ارشد کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا، ابوالفتح مرادی گفت: با انتخاب تاکستان دیم حاج نظر پارسایی به عنوان تاکستان الگویی دیم در منطقه هفت برم از بخش ارژن شیراز، نتایج پژوهش های تحقیقاتی بصورت گام به گام از پاییز تا پاییز با آموزش های کاربردی به صورت کارگاه های آموزشی، کانون یادگیری، روز مزرعه انگور و...انتقال یافته است.

وی افزود: با حضور پیوسته و مستمر بیژن کاووسی محقق مروج انگور کشور و پژوهشگر بخش تحقیقات زراعی و باغی  این مرکز با همکاری مرکز خدمات جهاد کشاورزی بخش ارژن و حمایت مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی استان شاهد افزایش حداقل عملکرد ۳  برابری در طی سال های مختلف شده است و تغییر سیستم تربیت سنتی به سیستم تغییر یافته با ایجاد فاصله بازوها از سطح خاک و ایجاد تهویه و نورگیری مناسب، کاربرد مواد آلی غنی شده و بهره گیری از روش تلفیقی کنترل آفات، بیماری ها و هرس سبز  منظم و به موقع سبب بهبود تهویه مناسب بین خوشه های انگور که سبب تولید محصول با کیفیت و سالم شده است. 

رئیس مرکز بیان کرد: بر اساس آمارنامه باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۱، در کشور سطح زیر کشت انگور کشور حدود ۲۷۷ هزار هکتار است و استان فارس با داشتن حدود۵۰ هزار هکتار تاکستان آبی و دیم دارای مقام اول سطح زیر کشت انگور کشور بوده که بیشترین سطح زیر کشت تاکستان دیم در کشور در استان فارس واقع شده است.

مرادی ادامه داد: بر اساس این آمارنامه در سال ۱۴۰۲ وزارت جهاد کشاورزی، میانگین عملکرد این محصول در شرایط دیم در کشور حدود ۵ تن و عملکرد محصول آبی حدود ۲۰ تن در هکتار است.

وی با اشاره به نقش مهم تاکداری دیم در معیشت مردم استان فارس و سایر استان ها، گفت: تولید این محصول در شرایط  دیم تابع تغییرات اقلیمی مدیریت مناسب به باغی همچون عملیات مناسب بستر کف تاکستان و بهبود ماده آلی خاک، تغذیه مناسب از طریق چالکود زمستانه، هرس باردهی مناسب، مدیریت تلفیقی کنترل آفات و بیماریها، هرس سبز مناسب و به موقع، محلول پاشی با عناصر ریز مغذی بویژه فروت ست است.

رئیس مرکز توضیح داد: در این تاکستان دیم الگویی ارقام شیرازی (لرکشت)، سیاه سمرقندی، ریش بابا، رجبی، گهی، گورچش، عسکری و ... تحت کشت هستند و یکی از دستاوردهای مهم ترویجی در این مزرعه و تاکستان الگویی آموزش و تربیت تسهیل گر در این خصوص است که می تواند به عنوان رابط بین محققان و مروجان با تاکداران و بهره برداران عمل کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز