خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از آغاز فرو نشست زمین در استان زنجان؛

با بالا رفتن دما آژیر خطر فرونشست زمین در زنجان بلندتر شد

با بالا رفتن دما  آژیر خطر فرونشست زمین در زنجان بلندتر شد
کد خبر : ۱۵۱۰۲۵۶

حال زمین در دشت های زنجان به دلیل بی توجهی مسئولان خوب نیست

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان، با اشاره به اینکه حمایت مسئولان در مورد اهمیت پروژه‌های آبخیزداری در حد حرف است، خبر از آغاز فرو نشست زمین در استان زنجان داد.

برداشت‌های بی‌رویه 5 دهه اخیر باعث افت سطح آب های زیر زمینی و سطحی شده است با اعلام وضعیت بحرانی در دشت‌های ابهر، خرم‌دره و سلطانیه کم کم شاهد آغاز فرو نشست در زمین‌های استان زنجان هستیم.

جعفر بیات، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در زنجان، با اشاره به اینکه پروژه‌های آب و راه از اولویت‌های اصلی استان هستند و بخش قابل توجهی از اعتبارات مربوط به این بخش است، خبر از آغاز فرونشست زمین در استان زنجان داد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان، با بیان اینکه آیا پیشنهادی وجود دارد که نگاه مسئولان به پروژه‌های آبخیزداری معطوف شود؟ ادامه داد: دراین خصوص برخی از قراردادهای آبخیزداری صرفا بر روی کاغذ مانده و منتظر اقدامات عملیاتی است.

وی، با اشاره به اینکه اتفاقی در پیشگیری از بحران فرونشست زمین در استان صورت نگرفته است، تصریح کرد: سال گذشته طبق قرار داد یک هزار میلیارد تومانی با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) منعقد شده که بر اساس آن ۷۰ درصد توسط استان و ۳۰ درصد باقی مانده توسط سپاه تامین اعتبار شود.

بیات، با بیان اینکه حمایت مسئولان در مورد اهمیت پروژه‌های آبخیزداری در حد حرف است، تاکید کرد: تا به امروز اقدامات موثری در حوزه حفاظت از زمین و خاک و آب به آن معنی که به درد نسل امروز و فردا بخورد، در استان صورت نگرفته است.

به گفته معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان، مقرر شده بود طبق قرار داد سه ساله در 20 حوزه آبخیز طرح های آبخوان داری و آبخیزداری که حدود 70 روستا را شامل می شد آغاز به عملیاتی اجرایی شود ولی تا به امروز شروع این طرح‌ها در حد حرف روی کاغذ باقی مانده‌اند.

بیات،  با اشاره به اینکه پروژه‌های آبخیزداری برای شهرستانهای ابهر، خدابنده و زنجان تعریف شده است، ادامه داد: با پیگیری نمایندگان استان و نماینده ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس، مژده تخصیص حدود ۶۰ میلیارد تومان از اعتبارات ملی به استان جهت اجرای پروژه‌های آبخیزداری داده شده است.

وی، با اشاره به شرایط نامطلوب منابع آبی استان، تاکید کرد: وضعیت منابع آبی استان زنجان روز به روز با بروز خشکسالی و گرمای هوا شدیدتر و بدتر می‌شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان، با بیان اینکه فرونشست زمین در زمینهای استان شروع شده است، گفت: شهرستانهای  ابهر و خرمدره جزو نخستین شهرستان‌های استان در بحران فرو نشست زمین در زنجان هستند.

به گفته بیات، سال قبل مبلغ ۵۵ میلیارد تومان اعتبارات ملی و استانی برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری مصوب شده بود که قرار بود برای کنترل سیلاب، رسوب و آبخوانداری منطقه سهرورد، دلایر، چشمه بار، آبخیز شهری قیدار، شقاقی انذر، بلندپرچین، یحیی‌آباد، حاجی سیران، قره آغاج، رضاآباد، اردجین، ویستان، کینه ورس، خویین و مطالعات تامین آب چمن سلطانیه و تهیه سند راهبردی مدیریت جامع حوزه آبخیز زنجانرود صرف شود که در حدود بخشی از آن تزریق شد، اما متاسفانه در خصوص حمایت از پروژه‌های آبخیزداری حرف هست هنور عملی وجود ندارد.

وی، در پایان اضافه کرد: بی‌توجهی به پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری با وجود تشدید خشکسالی وضعیت سفره‌های زیرزمینی و آب های سطحی مطلوب استان زنجان نیست.

با بالا رفتن دما  آژیر خطر فرونشست زمین در زنجان بلندتر شد
با بالا رفتن دما  آژیر خطر فرونشست زمین در زنجان بلندتر شد
با بالا رفتن دما  آژیر خطر فرونشست زمین در زنجان بلندتر شد

 

انتهای پیام/
عکس و خبر :زهرا ملابابائی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز